Ras i Lagunas värmepaket

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
andy pandy
Posts: 1
Joined: 28 Oct 2003, 08:08
Location: Sweden

Ras i Lagunas värmepaket

Post by andy pandy »

Hej alla!
Aaarghh - igår bröt elementet i värmepaketet ihop. Helt plötsligt började det lukta råtta i kupén och alla rutorna immade igen. Det visade sig att glykol läckt in i kupén och efter att ha pratat med Volvo idag måste man byta elementet/cellvärmaren till det facila priset av 4000 spänn varav materialet kostade 2800. Barnens julklappar är alltså i fara [:(]. Nu är det då så att jag har fått tag på nämnda element på skroten för 750.- men då undrar jag om någon har bytt detta själv, hur svårt är det och om det finns beskrivet i Haynes-manualen (ja, jag vet jag borde köpt den för längesen). Jag är tacksam för alla tips och efter att ha läst trådarna om Lagunas värmeproblem hoppas jag att kunna komma undan billigt. Bilen är en -98 Laguna RT med 2,0 8v motorn.

mvh
andy pandy (nu med Wunderbaum i bilen)
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Hej

Jag kollade vad bytet skulle kosta på min Laguna (RT -96) och bilia (GBG) skulle ha 6000, drygt.
MEN, när jag pratade med dem så sa de att man inte behöver riva i-brädan för att få ut cellpaketet (i alla fall är det så på -96:an) och på dem lät det som att man borde kunna klara det själv om man är lite händig.
Hur som helst. Jag tycker att du kan ringa Bilia (eller vilken återförsäljare du har i närheten) och be att få prata med någon på eftermarknad. De är (oftast) väldigt hjälpsamma och kan ta reda på sånt här. Dessutom tycker jag att du skulle kunna ifrågasätta varför detta kan hända på en bil med endast 5år på nacken.

Lycka till!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by DH-Laguna</i>
<br />Hej

Jag kollade vad bytet skulle kosta på min Laguna (RT -96) och bilia (GBG) skulle ha 6000, drygt.
MEN, när jag pratade med dem så sa de att man inte behöver riva i-brädan för att få ut cellpaketet (i alla fall är det så på -96:an) och på dem lät det som att man borde kunna klara det själv om man är lite händig.
Hur som helst. Jag tycker att du kan ringa Bilia (eller vilken återförsäljare du har i närheten) och be att få prata med någon på eftermarknad. De är (oftast) väldigt hjälpsamma och kan ta reda på sånt här. Dessutom tycker jag att du skulle kunna ifrågasätta varför detta kan hända på en bil med endast 5år på nacken.

Lycka till!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">det hände för att volvo bytte glykol till en med kranvatten.billigt för dom men inte ägaren..ring till dennis 0499-24242 han är jävlig på renault.
@per
Posts: 2
Joined: 21 Nov 2004, 18:24
Location: Sweden

Post by @per »

Lugn stormen!

Jag har precis hjälpt en klompis att byta värmepaket/cell på sin Laguna -98...
Allt material gick på under 2000:- på Autoparts(i Umeå och jag kan inte tänka mig att det är dyrare någon annanstans )

Det fanns två olika paket så var noga med att ni beställer rätt sort till er bil!
@per
Posts: 2
Joined: 21 Nov 2004, 18:24
Location: Sweden

Post by @per »

1. Lossa anslutningarna i motorutrymmet...
2. Blås ut så mycket vätska som möjligt!
3. Lossa rören från paketet(paketet är placerat ca 10 cm från gaspedalen)
4: Dra ut det gamla å in med det nya! [8D]

Det är lättare än man tror! [:D]
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Ännu en dyrköpterfarenhet av att det är på skillnad mellan original kylvätska och glykol och vatten!
Renault "uppfann" det slutna kylsystemet till R4 1962 och utvecklade en speciell kylvätska för detta.
Alltför många har försök hälla annan smörja i våra Renault med i exemplet beskrivet resultat!
CLIO SPORT
Posts: 13
Joined: 13 Nov 2004, 14:19
Location: Sweden

Post by CLIO SPORT »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by DH-Laguna</i>
<br />Hej

Jag kollade vad bytet skulle kosta på min Laguna (RT -96) och bilia (GBG) skulle ha 6000, drygt.
MEN, när jag pratade med dem så sa de att man inte behöver riva i-brädan för att få ut cellpaketet (i alla fall är det så på -96:an) och på dem lät det som att man borde kunna klara det själv om man är lite händig.
Hur som helst. Jag tycker att du kan ringa Bilia (eller vilken återförsäljare du har i närheten) och be att få prata med någon på eftermarknad. De är (oftast) väldigt hjälpsamma och kan ta reda på sånt här. Dessutom tycker jag att du skulle kunna ifrågasätta varför detta kan hända på en bil med endast 5år på nacken.

Lycka till!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">det hände för att volvo bytte glykol till en med kranvatten.billigt för dom men inte ägaren..ring till dennis 0499-24242 han är jävlig på renault.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Själv jobbar jag på Bilia och de stämmer inte de du säger, vi häller i destilerat vatten ihop med renault glykolen.. om inte annars så byter vi ut all och häller i volvos glykol.... beror oftast på kunderna själva som köper billig sk*t.... har bytt ett antal värmepaket... så se till att ni gör rent ordentligt innan ni monterar ihop allt. kör en rejäl sköljning av systemet lossa alla slangar samt termostat.....
Post Reply