Megane-99 startar inte när den är varm

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tallin
Posts: 2
Joined: 20 Oct 2010, 20:40
Location: Malmö

Megane-99 startar inte när den är varm

Post by Tallin »

Har en Megane -99 som allt för ofta vägrar att starta då motorn är varm. Att starta den kall är i regel inget problem men när man varit inne och gjort ett ärende och försöker återstarta så är det ibland hopplöst. Har försökt att kolla genom forumet men inte riktigt hittat svar.
Hoppas på hjälp då mitt tålamod börjar tryta....

Tackar på förhand
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane-99 startar inte när den är varm

Post by Stymie »

Namn och ort ...

Sedan kan du beskriva felet lite bättre. Det är svårt att gissa hur bilen beter sig när den strular.

Hur som helst, välkommen till forumet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tallin
Posts: 2
Joined: 20 Oct 2010, 20:40
Location: Malmö

Re: Megane-99 startar inte när den är varm

Post by Tallin »

Startmotorn går men den tänder inte. Väntar man allt mellan 5 och 15 minuter så startar den efter mycket kirrande på startmotorn
Richard Dahl
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Megane-99 startar inte när den är varm

Post by Starbright »

Skulle inte förvåna mig om det är Impulsgivaren som dummar sig.
När felet är där, så dra bort kontaktstycket till impulsgivaren ( placerad i ovankanten på delningen mellan motor/växellåda finns bilder på forumet) och sätt sedan tillbaka den igen och prova. Funkar det så byt givare samt kontakt ( nya givarna är blåa och har nytt kontaktstycke)

Lycka till :)
Johnny Söderström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Megane-99 startar inte när den är varm

Post by Tony »

Starbright wrote:Skulle inte förvåna mig om det är Impulsgivaren som dummar sig.
När felet är där, så dra bort kontaktstycket till impulsgivaren ( placerad i ovankanten på delningen mellan motor/växellåda finns bilder på forumet) och sätt sedan tillbaka den igen och prova. Funkar det så byt givare samt kontakt ( nya givarna är blåa och har nytt kontaktstycke)

Lycka till :)
kärt barn har många namn, men i det här fallet låter det som tempgivare iaf i mina öron..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
örnen
Posts: 85
Joined: 06 Dec 2009, 13:26
Location: Kramfors/höga kusten

Re: Megane-99 startar inte när den är varm

Post by örnen »

Hej
Jag tycker oxå att det låter som en tempgivare, styrenheten vet inte vilken temperatur motorn har.
När du försöker starta luktar det bensin då?
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors


Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
Post Reply