Bygger detta, vill ha lite råd

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Bygger detta, vill ha lite råd

Post by Racer X »

tja.

http://homepage.ntlworld.com/brian.morr ... greece.jpg
håller på och svetsar ihop en såndär liten specialbox, och jag undrar vad effekt tillskottet kan bli när jag gör det och dessutom sätter på ett 2" avgassystem efter katten. Engelsmännen säger att 1-3hkr men en polare som jag ser som expert säger 8-10hkr och engelsmännen har ju haft fel förut så vad tror ni, tro rni e ganske bra på sånt här! ;)
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Racer X</i>
<br />tja.

http://homepage.ntlworld.com/brian.morr ... greece.jpg
håller på och svetsar ihop en såndär liten specialbox, och jag undrar vad effekt tillskottet kan bli när jag gör det och dessutom sätter på ett 2" avgassystem efter katten. Engelsmännen säger att 1-3hkr men en polare som jag ser som expert säger 8-10hkr och engelsmännen har ju haft fel förut så vad tror ni, tro rni e ganske bra på sånt här! ;)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">tror mer på engelsmännen,beror ju lite på det där,vad man har för bil,som man sätter det på,en liten 1,4 behöver nog inte så mycket luft.räkna inte med att det bara är att plussa ihop hk antalet med varandra,funkar inte riktigt så.enda sättet är att bromsa..men många bäckar små..blir snart....
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

vad tror ni om en turboknvertering på en 1,4 clio? är det möjligt med singelpoint sprutet?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Racer X</i>
<br />vad tror ni om en turboknvertering på en 1,4 clio? är det möjligt med singelpoint sprutet?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">allt går,om man vill...det omöjliga tar bara lite längre tid.det går men sprutet måste modifieras för överladdning.
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

hur då modifieras?? menar du att man ska ha tillskott? eller progressiv btr?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Racer X</i>
<br />hur då modifieras?? menar du att man ska ha tillskott? eller progressiv btr?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">nej det är byggt för undertryck i insuget,det blir ju inte så mycket sånt när turbon laddar.vet inte om det sitter mapsensor på din motor,läste i bilsport att det gick lätt att modda,om man hade en sån..
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

jepp det sitter en map sensor, men jag är lite orolig för spridaren hehe sitter den kvar när all tryck kommer den sitter ju lixom i mitten av spjället...
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Racer X</i>
<br />jepp det sitter en map sensor, men jag är lite orolig för spridaren hehe sitter den kvar när all tryck kommer den sitter ju lixom i mitten av spjället...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">det är nog inget problem ,om du inte ska ladda 15 bar eller nåt[:D]
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

har kikat och jag hittar inte en tryckregulator på saken... :(
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

nu va det klart! bara och sätta på ett filter!
har för närvarande inget :(

http://home.tiscali.se/avdic1/adapterklar
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

http://home.tiscali.se/avdic1/fardig


sådär då var den klar!
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

hehe...lillstackarn ska börja andas....=) såg lite kaxigt ut...snyggt byggt...
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Om det ger några extrea hk tror jag ju inte, men som sagt många bäckar små, det gör nog bara att det låter lite häftigre...
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

robin: tackar för det!
Spiff: Vet inte riktigt det där med hästarna, men visst går den bättre man känner en bra skillnad faktiskt, Det är ju inte bara hästarna man behöver för att få en bil att röra bra på sig. Det är responsen som förbättrats enormt. Men jag hade ju ett annat "sportfilter" innan och det var ett insats typen pipercross fast det gjorde ju ingen skillnad alls. Men somsagt detta som sitter på nu märker man av litegrann, men ljudet det är något som verkligen piffats upp :)
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Jag tror ju mer att det är så att det känns som det går bättre för att det låter med, det är mycket av upplevelsen med...

Man kan se att så med att 200km/h då tycker man ju det går fort, kör samma hastihet i en tysk stor bil byggd för sånna farter och det kommer kännas som en promenad i parken om man jämför, så det är mycket av upplevelsen som kan få det att kännas som att det går bättre...
Post Reply