Kupéfläkt stannar ej trots motorn är avtängd Clio 99

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mxe
Posts: 1
Joined: 31 Dec 2010, 15:31
Location: Sparsör

Kupéfläkt stannar ej trots motorn är avtängd Clio 99

Post by mxe »

Hej

Behöver hjälp med min Clio-99 75hk där inte kupéfläkten ej stannar trots att motorn är avstängd.
Fick ta bort batterikabeln först då stannade fläkten. Vad göra?
Mikael Erixon
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Kupéfläkt stannar ej trots motorn är avtängd Clio 99

Post by Starbright »

Jag skulle gissa att fläktrelät har givit upp /hängt sig. Har varit med om samma symptom tidigare.
Detta sitter under torkardiket på hö sida ( sett innifrån bilen) bara ett par skruvar att ta bort. För att vara på den säkra sidan kan du ta en multimeter och mäta i fläktmotståndets kontakt att du får fram olika spänningar på de olika stiften då du ändrar fläkthastighet på klimatpanelen.. då ser du om klimatpanelen fungerar som den skall. Köp ett nytt /begagnat fläktmotstånd om det visar sig vara trasigt, så ska nog allt fungera bra igen :D

Lycka till
Johnny Söderström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kupéfläkt stannar ej trots motorn är avtängd Clio 99

Post by Tony »

mxe wrote:Hej

Behöver hjälp med min Clio-99 75hk där inte kupéfläkten ej stannar trots att motorn är avstängd.
Fick ta bort batterikabeln först då stannade fläkten. Vad göra?
Kupefläkten har inget med motorn att göra,tror du behöver förklara dig bättre för fläkten kan vara igång oavsett om motorn är på lr inte, du har ju ett vred till fläkten.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply