Laguna automat

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
peter
Posts: 15
Joined: 28 May 2003, 22:53
Location: Sweden

Laguna automat

Post by peter »

Hej.
Vet någon om man skall byta olja i automatlådan eller endast kolla nivån?
Är det ovanligt med A-låda på lagunan från -98 ungefär. Min den hankar sig fram relativt smidigt samtidigt som den är törstig, ca. 0,98 blandad körning. Tycker det är lite väl, men vad vet jag.
Tidigare Volvo-ägare med en 87-a som drog endast 0,88 då iochförsig med vanlig låda.
Sinko-sinko
peter
Posts: 15
Joined: 28 May 2003, 22:53
Location: Sweden

Post by peter »

Beteckningen är F3R 722/723, samt den har 113 hk, tror jag. En vanlig laguna 2,0 manuell hur törstig kan den vara? Enl. verkstan
jag talat med kollar man bara nivån samt fyller upp vid behov.
Tack för ett bra forum, kul med alla tips och trix. Synd bara att man ej har tid att sitta oftare och läsa.
XDiGGeR
Posts: 1
Joined: 27 Dec 2003, 12:29
Location: Sweden

Post by XDiGGeR »

Tjena!
Det är ju en automat och automater har ju alltid haft en tendens att dra lite mera.. Jag åker såklart en Laguna dTi som är en dieselturbo.. Den är nerlastad som fan och väger dryga 2ton, drar ca 0,55-0,65 och då har jag tung gasfot!

//Kim
Chrippe
Posts: 3
Joined: 11 Aug 2003, 20:47

Post by Chrippe »

Tjena Peter!

Du ska byta olja och oljefilter i din automatlåda var 5000 mil. Själv har jag en Laguna 95 med V6 och automatlåda. Den drar ungefär litern vid blandad körning. Bytte nyss olja och filter i min låda och växlingen blev något smidigare, oljan var sliten!
Byt olja och filter

/Chrippe
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

min bil drar oxå runt 0,95-1,1 l/mil (nu på vintern), men det har jag ju mig själv att skylla, som pebe alltså [;)] det som skiljer är väl att vi har mer snö här uppe så kryckan används i hälften av kruvorna [:X]
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

pebe - tja, det kanske sitter i från mina bakhjulsdrivna bilar [:D].. på sommaren är det ju inte ens nära de där siffrorna.
Post Reply