HJÄLP VAD HÄNDE!! Ventilerna började knacka (slå) ??

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Loni
Posts: 3
Joined: 02 Feb 2011, 12:51
Location: Göteborg

HJÄLP VAD HÄNDE!! Ventilerna började knacka (slå) ??

Post by Loni »

Behöver ideér om vad det kan vara.
Jag bytte drivrem på bilen och när jag sedan startade den så slår det i ventilerna rejält, (ventilknack) fattar ingenting. Har aldrig ens tickat förut. Det går knappat att köra bilen han hoppar och håller på att dö, vågar inte starta den längre för det låter något fruktansvärt.
Kamremmen har väl ändå inget med drivremmen att göra? Eller kan det ha hänt något?
Är det någon som kan ha förslag på vad jag skall göra?
Tänkte byta oljan och göra rent ordentligt men jag tvivlar på att detta kan vara problemet.
Har också testat att ta av remmen igen ifall den satt fel på något sätt, det knackade likadant ändå så något annat måste ha hänt nu.
Louise Nilsson
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Re: HJÄLP VAD HÄNDE!! Ventilerna började knacka (slå) ??

Post by turbomart »

Det du skriver låter otäckt... Det låter ju som kamremmens timing har kommit fel. Det förklarar ju isf både oljudet och den dåliga gången. Men det saknas lite fakta... Vilken modell är det frågan om? Årsmodell?
Drivremmen du nämner, jag antar att du menar aggregatremmen? Alltså den som drivs av vevaxeln och driver AC-pump, generator, AC-pump osv (vattenpumpen drivs väl av kamremmen, iofs modellberoende...?)
Varför skulle du byta remmen?
Är det ett metalliskt ljud?
Testa att ta ur tändstiften för att inte bygga upp komp. Dra sedan runt motorn sakta och försiktigt för hand (hylsa-spärrskaft på vevaxel). Kolla om det tar emot onormalt någongång under rotationen. Kan det vara nån liten bricka eller nåt som har hamnat på sniskan och lagts sig mot rem eller nåt hjul?
Du har väl inte släppt på spännrullen för kamremmen [smilie=117.jpg] ?
Skaffa ett endoskop och titta in genom tändstiftshålen. Osotiga märken på nån kolv? Isf illa illa...
Lycka till och håll oss uppdaterade.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Loni
Posts: 3
Joined: 02 Feb 2011, 12:51
Location: Göteborg

Re: HJÄLP VAD HÄNDE!! Ventilerna började knacka (slå) ??

Post by Loni »

En Reanult scenic årsmodell -00. Vi bytte remmen för att den bara gick av, helt utan anledning verkade det som. Ja jag menar den som driver AC, generator mm.
Ja det är metalliskt ljud ganska högt inget tickande precis. Nej vi rörde inte spännrullen.

Jag hade hört mig för på lite olika verkstäder och dom sa att det troligtvis kunde vara oljan att det täppt till i ventilerna därav ljudet så jag skulle köra bilen varm och sedan byta oljan.
Så dum som jag va så jag körde igår till macken ca 2 km och hela bilen la av fullständigt.
Det lät riktigt illa, bilen hoppade och ville dö kunde gå i ca 40 km/h plötsligt började något dra i motorn och det skramlade och slog till jag kände det i pedalerna det verkar som om något gick av ordentligt sedan dog den. Vrider jag om nyckeln nu så bara det snurrar i motorn ingen ansats till att tända alls.
Jag skulle inte lyssnat på verkstäderna jag misstänkte ju att det inte bara kunde vara något så simpelt som oljan.
Så nu är frågan vad hände och är det verkligen värt att försöka laga detta eller kanske billigare att köpa en ny bil? Ska jag dra eländet till skroten eller en verkstad. Den har ju trots allt gått 30 000 nu?
Louise Nilsson
Voiture
Posts: 29
Joined: 12 Sep 2010, 23:09
Location: Eskilstuna

Re: HJÄLP VAD HÄNDE!! Ventilerna började knacka (slå) ??

Post by Voiture »

Jag råkade ut för samma sak för en vecka sen.
Hade bestämt tid att jag skulle lämna in bilen för kamremsbyte i februari.
Men bilen bestämde sig för att haverera tidigare.

Vad som hände var att nedre skivan lossande från axeln så att remmen kuggade över. Det är vad verkstan sa. Remmen hade inte gått av.
Skivan ska vara dragen 40Nm och det sitter ingen kil på axeln.
Alla ventiler gick åt skogen.
Material + arbete gick på 10700 på verkstan.
Senaste kamremsbytet var 2006 och den hade gått ~6000mil sen dess.

Nu har jag lämnat in den igen för efter reparationen då den var svårstartad och går oroligt på låga varv (oljämn/misständer?)
Last edited by Voiture on 04 Feb 2011, 14:27, edited 1 time in total.
Lars-Åke Ahlm
Scénic
Tillv.månad 2000/05
Loni
Posts: 3
Joined: 02 Feb 2011, 12:51
Location: Göteborg

Re: HJÄLP VAD HÄNDE!! Ventilerna började knacka (slå) ??

Post by Loni »

Ja det låter nästan som att jag borde fundera på att lägga der detta och se mig om efter en annan bil, jag vet inte om det är värt att lägga sådana pengar på denna. Det kanske fortsätter att krångla...
Louise Nilsson
Voiture
Posts: 29
Joined: 12 Sep 2010, 23:09
Location: Eskilstuna

Re: HJÄLP VAD HÄNDE!! Ventilerna började knacka (slå) ??

Post by Voiture »

Loni wrote:Ja det låter nästan som att jag borde fundera på att lägga der detta och se mig om efter en annan bil, jag vet inte om det är värt att lägga sådana pengar på denna. Det kanske fortsätter att krångla...
Har den gått 30000mil så kanske det inte är värt.
Om du inte hittar en bra utbytesmotor.
Lars-Åke Ahlm
Scénic
Tillv.månad 2000/05
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: HJÄLP VAD HÄNDE!! Ventilerna började knacka (slå) ??

Post by Starbright »

Voiture wrote:Skivan ska vara dragen 40Nm och det sitter ingen kil på axeln.
Att remskivan saknar kil stämmer, dock är 40 Nm på tok för lite.. rätt moment skall vara 40 Nm + ca 110 grader. Annars kommer garanterat remskivan lossna och ventilsallad som resultat av det

Loni att bilen började gå dåligt efter att du böt ut den trasiga remen kan bero på att det samlats rembitar innanför vevaxeldrevet och därmed fått remen att hoppa ngt kugg.. jätteviktigt att kolla noga om det finns remrester då man byter en trasig aggregatrem
Johnny Söderström
Post Reply