Startspärr Renault Laguna 1997

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RenaultLaguna
Posts: 77
Joined: 26 Apr 2011, 12:08
Location: Västerås

Startspärr Renault Laguna 1997

Post by RenaultLaguna »

Kom ut från en butik igår och skulle åka iväg hemåt igen, och upptäckte att fjärrkontrollen till bilen inte fungerade. Öppnade med nyckeln i dörren, men gick inte att starta. Troligtvis är det väl startspärren som gått i, då jag inte öppnade dörren med fjärrkontrollen.

Kontrollen lyser inte alls (den röda lampan). Reservnyckeln lyser när man trycker på den,men det fungerar inte att öppna/låsa med fjärrkontrollen.
Läste att man kan starta bilen med en "kod". Hittade en kod på kretskortet i nyckeln, som jag fick fram två fyrsiffriga koder med, men det fungerar inte heller.

Finns det något annat jag kan göra än att åka till Renault och omprogrammera nycklarna? Detta är just nu inget alternativ (antar att det är dyrt?), då får bilen stå som den är.

Den röda lampan på centrallåsknappen blinkar snabbt. Alltså är det startspärren?
Efter en stund börjar även "Varningslampa för insprutningsfel" samt "Varningslampa för service" att blinka.
David Sjöstrand
RenaultLaguna
Posts: 77
Joined: 26 Apr 2011, 12:08
Location: Västerås

Re: Startspärr Renault Laguna 1997

Post by RenaultLaguna »

Nu har jag hittat rätt kod, och det går att starta bilen med den. Fjärrkontrollerna fungerar fortfarande inte..
David Sjöstrand
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startspärr Renault Laguna 1997

Post by Starbright »

Den ena nyckeln som inte blinkar när du trycker på knappen, har du provat byta batteri? För den lär väl ha funkat när du åkte
Bara för att lampan blinkar betyder det inte att nyckeln fungerar, om du har kamera på din mobil kolla IR ögat i mobilens kamera om det lyser när du trycker på knappen.. gör den inte det e nog nycklen trasig.
Alternativt kan det vara fel på synkroniseringen av den andra "blinkande" nyckeln som gör att den inte fungerar, då startspärren går på "rullande kod".
Alternativ 3 så är motagaren trasig, men eftersom du kunde åka till butiken innan bör den nog fungera.
Lycka till
Johnny Söderström
Post Reply