Espace IV Elproblem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
V6+V6
Posts: 66
Joined: 30 Jul 2006, 21:18
Location: Askeby, 1,5 mil utanför Linköping

Espace IV Elproblem

Post by V6+V6 »

Jag har varit på en kylverkstad och fixat ac:n, men kompressorn slår inte till.
Japp, kylsytemet är helt och läcker inte.

Firman tog en vanlig bilverkstad till hjälp för att felsöka, och kan då konstatera att det är något problem mellan kommunikationen mellan dörrarna och box/styrenhet.

Jag har tidigare märkt att givarna i handtaget (till dörrarna) som låser upp inte fungerat, men inte tänkt så mycket på det utan att "någon gång riva ner dörrpanelen och rengöra kontakten"..... 8)

Frågan är om det räcker med att leta kontakter att rengöra, eller om det är något annat som "brukar" vara galet???

Per Johnsson
Laguna II V6 & Espace 2.0 T & Volvo 480 Turbo

Per Johnsson
jaras
Posts: 29
Joined: 05 Jul 2007, 22:32
Location: Stockholm/Enskede

Re: Espace IV Elproblem

Post by jaras »

Jag har precis tagit ner dörren och kollat att kontakten fungerar. Min innerbelysning tänds inte när jag öppnar dörren och tänkte att det måste vara kontakten i handtaget. Det är ganska lätt men tar c:a en timme. Om du är intresserad så har jag tagit ett gäng bilder som inte är upplagda på nätet ännu.
Det sitter en st. microswitch i låskistan som inte är helt lättillgänglig. Men den är lätt att mäta upp och det var absolut inget fel på min och ändå det inte. Skulle tro att felet ligger närmare styrenheten (UCH?) men den vet jag inte ens var den sitter och ännu mindre hur man felsöker...
Jag har en Espace IV - 2004 och switchen av märket och modell "Cherry DJ Series"
Nu finns det en bildserie på flickr:
http://www.flickr.com/photos/risk8/sets ... 374691211/
Post Reply