Farligt köra med slitet VVT-drev?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Leinad
Posts: 34
Joined: 02 Jul 2008, 12:23
Location: Karlstad
Contact:

Farligt köra med slitet VVT-drev?

Post by Leinad »

Hejsan, jag har kommit fram till efter att ha läst här på forumet att jag har ett slitet VVT-drev på bilen(Laguna 2.0 bensin -04). Den låter som en diesel när den är varm, tyst när den är kall.

Är det farligt att köra med slitet VVT-drev, typ risk att det sliter ner nått annat.. haveri och så vidare

Kan det ha andra effketer med?... t.ex. högre bensinförbrukning?
Daniel Samén
_chrille_
Posts: 20
Joined: 14 Jun 2011, 13:56
Location: Helsingborg

Re: Farligt köra med slitet VVT-drev?

Post by _chrille_ »

Jag undrar också om det är farligt att köra omkring med. Om man bortser från ljud och bensinförbrukning?
Christian Nilsson
Leinad
Posts: 34
Joined: 02 Jul 2008, 12:23
Location: Karlstad
Contact:

Re: Farligt köra med slitet VVT-drev?

Post by Leinad »

Ökar bensinförbrukningen?... jag tycker också den kanske har gjort det..... har kört en del i sommar och ligger 0,83 enligt färddatorn... mycket körning i 120-130 iof men låter lite mycket ändå,,, i alla fall min Laguna 2.0 99kw är väldigt lågväxlad varvar 2800 i 100 tror jag det är.... hur är det med andra motorer/växellådor?

I min har motorlampan tänds också, antagligen pga det slitna VVT-drevet... har den det i din med?

Tycker också att den blivit slöare.... kanske en effekt av det slitna drevet med?
Daniel Samén
_chrille_
Posts: 20
Joined: 14 Jun 2011, 13:56
Location: Helsingborg

Re: Farligt köra med slitet VVT-drev?

Post by _chrille_ »

Jag vet inte riktigt läste här någonstans att det skulle kunna påverka förbrukningen. Jag ligger på 7,7-7,8 scenic 2.0 102kw snitt brukar hålla mig runt 120

Än så länge har ingen lampa tänds har ifs inte ägt bilen mer än några månader. Och låter bara när den är varm. Men jag kan tycka att min är piggare när den är kall än när den är varm. Men sen har jag lite andra probelm (misständer) som kanske spelat in.
Christian Nilsson
Leinad
Posts: 34
Joined: 02 Jul 2008, 12:23
Location: Karlstad
Contact:

Re: Farligt köra med slitet VVT-drev?

Post by Leinad »

Jag kör fortfarande med slitet VVTdrev bilen har nu gått en bit över 21000mil.....snart 8år sen kamremmen byttes...ac:n verkar funka fortfarande med :)
Daniel Samén
Post Reply