Bakre elhissar på Megane CC

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Clio-99
Posts: 17
Joined: 09 Sep 2007, 18:32
Location: Flen

Bakre elhissar på Megane CC

Post by Clio-99 »

Den högra bakre elfönsterhissen krånglade idag och stannade sedan 5cm ner och går inte att få upp igen. Verkade som om den åkte upp mot någon ändlägesgivare eller liknande ett par gånger innan den åkte ner och stannade där för gott.
- Hur fungerar avkänningen av ändläget, med givare eller att motorn kör mot stopp och mätning av motorströmmen?
- Har även CC (-05) wire som behöver smörjas och som det skrivs om i annan tråd om Laguna?
- Har tidigare haft problem med att förardörrens brytare inte funkat för att styra den här rutan separat men med brytaren som styr alla bilens rutor när man cabbar upp/ner har den fungerat. Kan det ha något samband? Är brytarna förreglade elektriskt med varandra?
Sam Hellström
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Bakre elhissar på Megane CC

Post by Mats »

Tyvärr så ger mekanismen upp helt på dom (flera plast detaljer går itu och vajrarna dras sönder). Hade inne en och bytte samma vänster bak i början av månaden. Och vi letade men kunde inte hitta någon pirat eller på skroten så vi fick beställa orginal via volvo (tror priset var närmare 4000). Ingen ide att ringa Benny han kunde inte få fram någon heller.
Sen för att byta så måste baksätet tas ur och panelerna från bakluckan förbi förar stolen tas bort.
/Mats
/Mats Nilsson #524
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Bakre elhissar på Megane CC

Post by Dennis »

Samma här också vänster, fast att demontera inredningen gick snabbt och var inga problem.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Clio-99
Posts: 17
Joined: 09 Sep 2007, 18:32
Location: Flen

Re: Bakre elhissar på Megane CC

Post by Clio-99 »

Tack för era snabba svar :D Då blir det att plocka bort panelerna och ta reda förödelsen så snart jag får tid. Återkommer med en rapport senare.
Sam Hellström
Clio-99
Posts: 17
Joined: 09 Sep 2007, 18:32
Location: Flen

Re: Bakre elhissar på Megane CC

Post by Clio-99 »

Nu fungerar rutan igen! :D
Plockade bort kassetten med rutan och allt var helt, rent och snyggt. Ställde sedan hela "paketet" i baksätet och kopplade in kontaktstycket i motorn för en sista koll innan jag skulle börja mäta elmatningen och då fungerade den igen! Gissar att det var oxid på någon pol i kontaktstycket. Gjorde rent, smörjde upp och satte tillbaka alltihop och nu fungerar det. :D

Felet som kvarstår är att bara knappen som styr alla fönster fungerar för att köra höger bakfönster upp/ner. Knappen i vänster dörren eller på bakpanelens insida fungerar inte.
Är dom förreglade med varandra så att om dörrbrytaren lägger av kan den även bryta strömmen till panelens kontakt så att ingen fungerar? Om dom funkar helt oberoende av varandra är det maximal otur om båda lägger av...
Sam Hellström
User avatar
joppe12
Posts: 4
Joined: 10 Aug 2013, 15:21
Location: Tyresö

Re: Bakre elhissar på Megane CC

Post by joppe12 »

Clio-99 wrote:Felet som kvarstår är att bara knappen som styr alla fönster fungerar för att köra höger bakfönster upp/ner. Knappen i vänster dörren eller på bakpanelens insida fungerar inte.
Är dom förreglade med varandra så att om dörrbrytaren lägger av kan den även bryta strömmen till panelens kontakt så att ingen fungerar? Om dom funkar helt oberoende av varandra är det maximal otur om båda lägger av...

Jag väcker en gammal tråd om fönsterhiss höger bak.

Jag har en Megane Cab 2004 med exakt samma problem som "Clio-99"

Knappen vid handbromsen som styr samtliga fönsterhissar fungerar att ta ner och upp fönstren, men knappen i förardörren som styr höger bak fönster, samt knappen vid höger bak fönster är helt döda.

Jag har tagit isär kontakterna vid A-stolpen på dörrarna och rengjort/sprayat kontaktspray, men felet kvarstår.

Verkar därför inte vara fönsterhissen som strular, utan glapp i något kablage eller liknande.

Ibland surrar det bara i motorn till höger bak fönstret även när man använder "central" knappen vid handbromsen, men för det mesta fungerar det den vägen.

Var sitter kontollenheten för fönsterhissarna?

Eller någon som löst detta problem på någon annan bil?

Tacksam för hjälp
Lev väl
Jonny Sahlén
----------------------
Megane II CC 2004
Clio-99
Posts: 17
Joined: 09 Sep 2007, 18:32
Location: Flen

Re: Bakre elhissar på Megane CC

Post by Clio-99 »

Tror det är kontaktproblem någonstans för båda brytarna har börjat fungera igen så allt är OK igen utan att jag bytt något!
Sam Hellström
bjoper
Posts: 1
Joined: 18 Jan 2020, 09:46
Firstname: Björn
Surname: Persson
Location: Boden

Re: Bakre elhissar på Megane CC

Post by bjoper »

Hej!

Jag väcker denna tråd igen :)
Jag har precis köpt en CC 2005 och det enda problemet jag har upptäckt är att fönstret vänster bak INTE åker ner automatiskt när jag fäller taket eller när jag trycker på knappen i mittkonsollen för att styra alla fönster samtidigt.
Fönstret fungerar precis som det ska när jag trycker på knappen vid förardörren och när jag trycker på knappen i baksätet.

Finns det att få tag på något elschema för att jag ska kunna börja felsöka?

/ Björn
anlu
Posts: 33
Joined: 07 Dec 2007, 20:37
Firstname: Anders
Surname: Lundberg
Location: Sundbyberg

Re: Bakre elhissar på Megane CC

Post by anlu »

Hej Björn, om du inte fått ordning på't. Har också en Megane II cc 05 där jag bytt en av regulatorerna(sitter på fönsterhissmotorn) bak som ofta fallerar. Länkar till annan tråd om du inte redan hittat:
viewtopic.php?f=25&t=18220&p=106806#p106806
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Post Reply