elfel megane 96

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ferm71
Posts: 2
Joined: 01 Aug 2011, 16:52
Location: Jönköping

elfel megane 96

Post by ferm71 »

Hej! Har fått ett elfel på min megane som jag ej förstår. Blinkers, fram & bakljus, torkare mm har lagt av medans vissa funktioner finns kvar t ex radio, fläkt, elhiss på ena sidan mm. Bilen går bra i övrigt men "el fels lampan" blinkar ibland. Eventuellt kan ngt hänt isamband med att jag fått problem med mottagaren till centrallås/start spärren som sitter uppe i taket. Där har läckt in vatten som slått ut det kretskortet och ev åstakommit ngn kortis?

Någon som vet ngt om detta (kan en kortis på det stället jag anger åstakomma ngt sådant? Är det kontrollenheten det kan blivit fel på?), eller kan hjälpa mig hur man får tag i elschema eller ngt för meganen?

MVH

Stefan
Stefan Ferm
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: elfel megane 96

Post by figgesoft »

jordfel?
testa med startkabel mellan minus på batteriet och motorblocket

bakom batteriet finns även en säkringscentral, är dem okej eller dränkt med vatten?
(huvudsäkringarna till allt).
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
ferm71
Posts: 2
Joined: 01 Aug 2011, 16:52
Location: Jönköping

Re: elfel megane 96

Post by ferm71 »

Tack Fredrik för svaret. Gick igenom huvudsäkringarna vid batteriet och jordpunkter vid t ex A stolparna efter tips från min renaultverkstad - utan att hitta ngt. Frågade också servicekillen om problemen jag haft med mottagaren till startspärren i taket (vatten som läckt in och kanske kortslutit ngt) kunde vara orsaken till min problembeskrivning men absolut inte sa han - "det kan inte slå ut alla dessa saker".
Efter att läst lite andra trådar på detta fina forum såg jag att fel på en enstaka säkring kunde ge konstiga felsymptom på många andra delar också (ngn som haft trasig säkring för varningsblinkersen som gett även en massa andra fel). Gick igenom alla säkringar och en var trasig - den hette ALIM UC BIC (och i instruktionsboken stod el styrenhet,larn,startspärr). Denna skulle jag givetvis kollat från början då jag ju misstänkte startspärren men det slog mig aldrig in att alla dessa elsystem skulle slås ut av en enda säkring (om det inte var en av huvudsäkringarna) och tydligen inte renaults expert eller felsökningsanvisningarna i instruktionsboken.
Nåväl 10 kr på biltema istället för tusenlappar i felsökning på renault är ju inte fel :D
Stefan Ferm
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: elfel megane 96

Post by Starbright »

UC BIC = centrala säkringsdosan. Den som styr massor av funktioner i bilen inkl torkare, startspärr lås etc, får inte den ström funkar typ ingenting så om säkringen går sönder till den så kan det nog mycket väl bli sådanna symptom du hade.
Johnny Söderström
Post Reply