Misständer och svår startad ibland? scenic 2,0 -01

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
_chrille_
Posts: 20
Joined: 14 Jun 2011, 13:56
Location: Helsingborg

Misständer och svår startad ibland? scenic 2,0 -01

Post by _chrille_ »

Hej! jag har problem med min scenic 2,0 -01 att den misständer varm som kall på tomgång. Och jag kan känna att den misständer en bit up i varvtals registret.
Har även problem med att den ibland är svårstartad varm.

Om stiften ser ok ut, kan man utläsa felkoder på om det är tex är en felande tändspole? och isf vilken av dem?

Vart jag vill komma är om det är lönt att lämna in bilen för felsökning om de ändå inte kommer kunna fastställa vilken av dem det är?

Finns det något sätt som jag kan testa spolarna på?

Är även inne på om det kanske kan var tdc givaren?


Tacksam för hjälp

Christian Nilsson
Christian Nilsson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Misständer och svår startad ibland? scenic 2,0 -01

Post by Starbright »

ja på renaults diagnosdator ( Clip) så kan man se vilken cylinder/cylindrar som har misständning.

Bilen kan ha 2 problem samtidigt. det är tyvärr ganska vanligt att impulsgivarna på renaultbilar glappar i kontakten då dem blir varma, och därmed svårstartade varma. Boten är en ny typ av givare och ett uppdaterat kontaktstycke som ska ha blivit åtgärdade för detta fel. Kolla om kontakten är blå, är den det så är den bytt och bör ej ha felet. Är den svart e den av gamla varianten och kan beröras av felet.

Vad du kan göra är att skruva bort skyddet framför insprutarna och i tur och ordning lossa på kontakten till en av insprutarna i taget och lyssna på motorn om den ändrar i varv. Om inget händer då du tar bort kontakten så kan det vara en felande tändspole där.. dock kanske det inte är en tändspole.. kan ju vara insprutaren som e dålig eller stiftet.. den cylinder med felet på är iaf funnen.

Lycka till!
Johnny Söderström
_chrille_
Posts: 20
Joined: 14 Jun 2011, 13:56
Location: Helsingborg

Re: Misständer och svår startad ibland? scenic 2,0 -01

Post by _chrille_ »

Tack för svar!

Hade av min i går och tittade på kontaktstyckena m.m (min är helsvart) inget blåt
någonstans.

Motorn går ganska bra men som sakt missar lite då och då på tomgång och det är inte som jag är petig. Så jag tror inte att jag skulle kunna avgöra vilken cylinder det är pga att den kommer antagligen gå mycket sämre oavsätt vilken spridare jag kopplar ur. Men jag skall prova det med iaf.

Finns det inte riskt för felkoder /varnings lampa utav att dra ur sladdarna till spridarna?
Christian Nilsson
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Misständer och svår startad ibland? scenic 2,0 -01

Post by figgesoft »

kolla stiften.
- svart eller sotigt beror på för myckt soppa / misständning

Har du tändkablar eller direkanslutna spolar?

Byt på den position där stiftet ser sotigt ut.


ang. tdc. spraya kontaktstycket med wd40 eller 5-56.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
_chrille_
Posts: 20
Joined: 14 Jun 2011, 13:56
Location: Helsingborg

Re: Misständer och svår startad ibland? scenic 2,0 -01

Post by _chrille_ »

Jag hade av stiften och det såg enligt mig mycket fina ut inget av dem såg sotigt ut. Jag har direktanslutna spolar "Coil Over plug" Hade av tdc och kollade kontakterna igen och finns ingen oxidation och ser rent och snyggt ut.

Skall serva bilen om bara några hundra mil och skall byta stift och tdc då. Så återkommer jag med resultat då.
Christian Nilsson
_chrille_
Posts: 20
Joined: 14 Jun 2011, 13:56
Location: Helsingborg

Re: Misständer och svår startad ibland? scenic 2,0 -01

Post by _chrille_ »

Då har jag bytt stift och även bytt tdc givaren men hjälpte inte. Något tips på hur man kan testa gnistan på respektive spole? skulle det gå med tex Tandningsprovare.http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... gsprovare/ Eller om man bara sätter en tändkabel mellan stift och spole så man kan få runt givaren till en tändinställningslampa?
Christian Nilsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Misständer och svår startad ibland? scenic 2,0 -01

Post by Tony »

_chrille_ wrote:Då har jag bytt stift och även bytt tdc givaren men hjälpte inte. Något tips på hur man kan testa gnistan på respektive spole? skulle det gå med tex Tandningsprovare.http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... gsprovare/ Eller om man bara sätter en tändkabel mellan stift och spole så man kan få runt givaren till en tändinställningslampa?
Skruva loss varje tändspole, MED kabeln i starta motorn och lyfta LITE på en tändspole åt gången och se om dom funkar, brukar vara så att dom funkar kalla, men lägger av när dom blir varma..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
_chrille_
Posts: 20
Joined: 14 Jun 2011, 13:56
Location: Helsingborg

Re: Misständer och svår startad ibland? scenic 2,0 -01

Post by _chrille_ »

Vad är tanken bakom det? Att gnistan inte orkar att hoppa en liten bit? Mao att man hittar den svaga,felande spolen ?

Bilen går på alla cylindrar men missar lite här och där. Kall som varm.
Christian Nilsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Misständer och svår startad ibland? scenic 2,0 -01

Post by Tony »

_chrille_ wrote:Vad är tanken bakom det? Att gnistan inte orkar att hoppa en liten bit? Mao att man hittar den svaga,felande spolen ?

Bilen går på alla cylindrar men missar lite här och där. Kall som varm.
skulle du inte testa tändspolarna?? lossar du en kabel från en tändspole eller lyfter den allt för högt så kan du grilla styrboxen,räcker med att kolla att den skickar gnista till tändstiften.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
_chrille_
Posts: 20
Joined: 14 Jun 2011, 13:56
Location: Helsingborg

Re: Misständer och svår startad ibland? scenic 2,0 -01

Post by _chrille_ »

_chrille_ wrote:"Motorn går ganska bra men som sakt missar lite då och då"

Som jag skrivit innan den missar lite då och då inte hela tiden. Skulle förmodligen aldrig kunna lista ut vilken av dem det är genom din metod. Eller?
Christian Nilsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Misständer och svår startad ibland? scenic 2,0 -01

Post by Tony »

_chrille_ wrote:
_chrille_ wrote:"Motorn går ganska bra men som sakt missar lite då och då"

Som jag skrivit innan den missar lite då och då inte hela tiden. Skulle förmodligen aldrig kunna lista ut vilken av dem det är genom din metod. Eller?
Nej inte med din metod heller skulle jag säga..
Kolla att tempgivarna visar rimliga värden med clip ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
_chrille_
Posts: 20
Joined: 14 Jun 2011, 13:56
Location: Helsingborg

Re: Misständer och svår startad ibland? scenic 2,0 -01

Post by _chrille_ »

Hur som provade jag med andra tändspolar idag och det hjälpte inte.

Så kvar finns nu spridare eller något annat?
Christian Nilsson
_chrille_
Posts: 20
Joined: 14 Jun 2011, 13:56
Location: Helsingborg

Re: Misständer och svår startad ibland? scenic 2,0 -01

Post by _chrille_ »

bump... Ingen ?
Christian Nilsson
hansscenic
Posts: 9
Joined: 19 Nov 2011, 16:58
Location: holo

Re: Misständer och svår startad ibland? scenic 2,0 -01

Post by hansscenic »

brukar komma ner vatten vid tändspolarna tabort spolarna och blås med tryckluft i hålet då ser du om det kommer upp fukt
hans wagman
Post Reply