Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Min frus Laguna har reparerats flera gånger för åtskilliga tusenlappar. Diagnoslampan tänds, bilen går ner i haltahem-läge. Verkstaden kopplar in dator och får felkod endera luftmassemätare och gasspjäll. Bägge är bytta men eländet höll bara 3 km. Har läst att det på Laguna kan visas falska felkoder. Trist att byta hela delar för tusentals kronor och ändå ha felet kvar. Nu lyser insprutningslampan samt feldiagnoslampan och motor lämnar sisådär 30 hkr och är ej villig att varva. Innan gasspjället byttes så gick den i haltahemläge och varvade ca3000 rpm ständigt. Då lös även servicelampan men den är släckt nu. Kan det vara tändspole, TPI eller någon vakumslang? Någon som har samma erfarenhet?

/Christer
Christer Johansson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by Starbright »

Hon/ni bör till att börja med reklamera jobbet hos verkstaden som utförde jobbet.
Kan inte ha varit en duktig mekaniker som gjorde jobbet. Har man ett sådant fel som du beskriver det skall man ta en lång provkörning.. säg 15-20 minuter iaf och prova att felet åtgärdades. Kan ju omöjligen ha gjorts om det bara fungerade ngn kilometer.

Felet i säg kan vara svårt att hitta, men om det nu inte hjälpte att byta spjällhus? så måste det vara ngt fel vid antingen gaspedalen eller på ledningsmattan fram till spjällhuset. Resistansmätning som gäller för att se att allt är helt, jucka i kabelmattan etc.

Känn efter om Kontakten som sitter på spjällhuset inte glappar... tryck ihop stiften försiktigt så dem har spännst när du sätter tillbaka kontakten. annars kan stiftens mellanrum " förstoras" då det blir varmt och då tappar stiften kontakten med spällhuset och bilen går kasst eftersom styrenheten inte längre vet var spjällskivan är etc. Kontakten skall sitta helt fast inte glappa, hoppas du förstår vad jag menar.

Funkar inte detta kanske du får kika mer på kontakten på gaspedalen.. samma sak där. stiften ska ha god kontakt med pedalens stift.

Bah att bara byta komponenter utan felsökning e det värsta jag vet >< tyvärr går det väll till så allt för ofta kan jag tro.

Lycka till !
Johnny Söderström
JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Tack för att du tog dig tid att svara. Skall genast kolla det du beskrev.

/Christer
Christer Johansson
JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Kontakter rengjorda och ruskade på, nu funkar den. Får se hur länge.
Christer Johansson
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by matjo690 »

Exakt samma fel på min (inkl. felaktiga felkoderbyten av gasspjäll, gaspedal, kablage mm) var i slutändan ECU:n dvs ''databoxen''... har gått bra i två år nu..innan var den nära skroten ett tag men jag gav mig inte...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Den höll hem ca 3 km. När jag startade den morgonen efter samma fel igen. Ush, databoxen låter dyrt. Sen när man bytt den så är väl felet kvar ändå. Bilen är billig nu ifall någon är intresserad. Några nya tips?

/Christer
Christer Johansson
JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Någon som har en billig ECU till en Laguna 03 turbo? Verkar onödigt att köpa en ny ifall det inte är den heller.

Christer
Christer Johansson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by Starbright »

Motorstyrenheten, som jag antar du menar när du skriver ECU, går ej att använda från begagnad bil då startspärren är inprogramerad till den bil den satt i. dvs kommer du fram till att det är styrenheten som är trasig så är det en ny som gäller tyvärr. Detta gäller många om inte alla nyare bilar idag därför e det jätteviktigt att verkligen vara säker på att just styrenheten e det som orsakar felet.
Johnny Söderström
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by matjo690 »

Det går alldeles utmärkt att använda begagnad styrenhet till LAguna II, har själv gjort det. Det krävs dock en lite större operation än bara själva boxen, då flera delar i bilens system är samkodade. Du måste från samma bil få tag i ECU, UCH (svart box som sitter sammanlänkad med säkringsboxen till vä vid förarplatsen), startkort, samt elektriskt rattlås. Byts dessa delar funkar allt strålande. Beställde från skroten och fick mycket bra pris när jag fick dem att förstå att delarna är helt värdelösa separat sålda...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Tack! Ja,jag vet ju inte att det är ECUn. Läste bara svaret i denna tråd där samma problem uppträtt på en annan bil och då var det ECUn. Frun får väl puttra runt i 50 till nästa besiktning och då är det väl bara att skrota skräpet. Kanske Lagunor inte skall hålla mer än dryga 7000 mil. Ush vilket skräp!

Tack för svaren/Christer
Christer Johansson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by Starbright »

Matjo690 ja du har helt rätt att man kan ta samtliga enheter som ingår i startspärrsystemet från en begagnad bil och flytta till sin egen. Men ack vilket extra jobb att plocka bort och sätta dit alla grejer.. håller man på och meckar mycket och vet vad man gör så klart man kan spara ngra kronor. Men lämna in på verkstad och gör samma sak lär inte vara prisvärt, eller har jag fel?
Johnny Söderström
JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Inte kan man lämna in eländet på verkstad för det, bilskrället är väl bara värd 25000:- När den gått 2000 mil pajade växellådan, fönsterhissarna fram vid 4000 mil, torkarmotorn vid 6000 mil, oljerör till turbon brast och droppade olja på grenröret så att bilen fylldes med giftig rök vid 6000 mil, framvagnsdelar får bytas efter nästan varje besiktning, bussningar ibakvagnen slut vid 5000 mil, ac trasig vid 5500 mil, display till ac sönder, går ej att låsa bilen med nyckelkort bara låsa upp, mm, mm och nu detta elände som inte tycks gå att reparera. Att de får sälja såna skräpbilar. Köpte den till frun för att köra ungarna i eftersom den påstods vara säker. Så lagom säkert att puttra runt i 50-60 på 70 vägar.

Christer
Christer Johansson
JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Nu har den varit på verkstad igen. Lampan för fel i insprutning samt diagnoslampan lös ej längre efter att de dödats med verkstadens diagnosdator. De hade rengjort och fixat alla kablage och kontakter. När frun hämtade bilen var den kall och hon körde ca 10 min och parkerade utanför mataffären ett par minuter. När hon sedan startade den varmkörda motorn så tändes insprutnings-lampan. Hon hann hem innan diagnoslampan tändes. Bilen står nu här utanför och när jag startade den kall i morse så lös insprutningslampan jag vet att om jag kör ca 10 min kommer även diagnoslampan att tändas och förbli tänd så har det varit tidigare. Verkstaden hade provkört utan att lampan tändes. Det verkar som om att felet uppstår när man startar en varm motor. Kan det vara så enkelt att det är lambdasonden eller dylikt. Någon som känner igen felet? Det börjar bli dyrt nu.

Christer
Christer Johansson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by Starbright »

vad ska man säga.. vilka klåpare!
Personligen skulle jag aldrig lämna bilen till samma verkstad igen. Hoppas att du faktiskt reklamerat deras jobb, eftersom dem, trots flertalet verkstadsbesök , inte har lyckats åtgärda ditt problem.

Jag skulle gärna vilja veta vad det är för ngn felkod/er dem har läst ut vid utläsning och om dem verkligen har felsökt ordentligt på just den felkoden. Uppenbarligen inte eftersom felet återkommer hela tiden.

Skulle du kunna be verkstaden om just felkoden/felkoderna dem har läst ut och posta dem här på forumet så vi vet vad datorn i bilen tycker är fel. Dessa felkoder skall alltid skrivas upp och dokumenteras så man kan kika tillbaka senare vad som var fel och se om det man gjorde för att åtgärda felet verkligen hjälpte.
Det är just ( om felkoderna läses ut med clip) DF... 1.def eller liknande jag vill veta. Kan sedan försöka kika efter info om felkoden på jobbet. Skriv gärna ut VIN-koden också. den står på vä sida i nederkanten på vindrutan ,eller på ovala skylten i nederkant på b-stolpen. börjar på VF1.........

Vi måste iaf försöka få bukt med detta, inget är olösbart :)
Johnny Söderström
JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Tack för svaret. Skall försöka hinna förbi dem i veckan och be dem om koderna. Känns hopplöst nu, inte bra att köra omkring med ungar i en icke fullt fungerande bil. Återkommer så får vi se om du har tid att avkoda sifferkoderna. Tack så länge!

Christer
Christer Johansson
Post Reply