Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Problemet är väl ifall det är glapp, fukt eller brott på någon av alla kablar. Det visar väl inte felkoderna? Eller kan man lista ut var glappet är med hjälp av dem? Det går ju åt mycket tid till felsökning och det är ju det som kostar.

Mvh

Christer
Christer Johansson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by Starbright »

Felet i sig är intermitent ja.. men det är såpass återkommande att det kan räknas som permanent och får man bara fram en felkod så man iaf vet viken del som felar har man kommit ganska långt. I detta fall verkar det vara värmerelaterat.. så fort bilen blir varm så börjar den tjura.

Det var pga av det som jag tänkte det jag skrev i början av denna tråd att kontaktstiften var för "lösa" att då dem blev uppvärmda gled dem isär och förlorade kontakt. Men har ju inte fått det bekräftat att det är felkod på just Ledningsmattan eller gasspjället som falerar. bara att bilen går in i haltahem läge och inte har ngn kraft kvar, därför vore det bra att få se en riktig felkod.
Johnny Söderström
JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Japp, värmerelaterat verkar det vara. Frun skall halta runt lite med den i veckan lokalt här hemma men tar den till verkstaden så fort jag hinner så får de meddela felkoder. Man måste dessvärre jobba själv också, tiden räcker inte till att sköta om en Laguna. :-)

Tack för svar så länge!

Christer
Christer Johansson
JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Har fått tag på felkoden. De har undersökt bilen med en Autocom och felkoden är DF413. I klartext står också "MOTOR STYRGASSPJÄLL PERMANENT". Då frun tagit bilen med sig i morse så kan jag inte se VIN-koden. Kollar upp den senare ikväll.

mvh

Christer
Christer Johansson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by Dennis »

Autocom'n är inte alltid tillförlitlig vad gäller felsökning. Jag har både clip och Autocom.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Så nu har jag hittat VFkoden.

VFIKGOS 0628251730 (det sjunde S:et skulle ev kunna vara en 5:a, svårt att se)

Felkoden från Autocom som ovan.

Mvh

Christer
Christer Johansson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by Dennis »

Drar mig till minnes att jag haft ett liknande fall. Kommer dock inte ihåg felkoden :roll: Men felet försvann när jag rengjort och ökat spänsten i stiften till gaspedalen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by Starbright »

Skall ta och kika upp detta på torsdag då jag är på kurs nu idag och i morgon onsdag. men jag är inne på samma bana som dennis...dock kontakten ute vid spjällhuset i första hand.
Du skrev att du gjort rent och ruskat i kontakten till gaspjället.
Det var inte detta jag sa att du skulle göra. Du skulle kika om kontakten glappade det minsta eller var mycket enkel att dra bort från spjällhuset. Oavsett om den är det eller inte, så tycker jag att du skall lossa kontakten.. ta en liten mejsel och försiktigt öka spänsten dvs trycka ihop stiften. Kontakten skall vara TRÖG att få på igen.
Då skall det iaf inte kunna vara ngt glapp där.
Orsaken till detta, är att felkoden är intermitent, men i stark grad återkommande. Uppträder mest då bilen gått varm etc. Vid ett sånt här fel så är det, det första jag skulle prova göra innan ngn som hellst annan felsökning. Att rengöra/smörja upp kontakten hjälper inte mot ngt annat än att få bort fukt och evt lätt oxidation, glappar kontakten kan felet fortfarande återkomma.

Återkommer om ngn dag
Johnny Söderström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by Dennis »

Ute vid spjällhuset ska det även sitta ett plastclips vid låsningen till kopplingstycket så att det inte glappar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Tack för tipsen. Är själv också på kurs så tiden är ett stort problem nu. Tar mig an detta till helgen annars. Hinner då med lite tur kanske även få lösningen på felkoden. Tack ännu en gång och hoppas på att det fungerar.

Bästa hälsningar/Christer
Christer Johansson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by Starbright »

WALL OF TEXT INC!!!!!

Så där. har nu tagit fram den felsökningshjälpen som finns till felkod DF413 och den lyder som sådan...

DF413 Motoriserat gasspjäll

DEF= Oidentifierat elektriskt fel
2.DEF och 5.DEF= Fel på ändlägessökning motoriserat gasspjäll
3.DEF = allmänt fel på styrningen av motoriserat gasspjäll
4.DEF= Fel på styrningen av motoriserat gasspjäll
6:DEF och 7.DEF=inlärningar
8.DEF= det motoriserade gasspjället oscillerar

( det var pga av dessa efterföljande felkodsinfo jag ville veta vilken DEF kod felkoden hade)

Kontrollera att gasspjällshusets anslutningar är rena och i gott skick.
Rengör och byt ut det som behövs. (glapp, korrosion, evt lösa stift etc)

Koppla ifrån batteriet.
Koppla ifrån styrenheten. Kontrollera att kontakterna är rena och hela.
Koppla in testkortet och kontrollera isoleringen och förbindelsen samt att det inte förekommer någon
läckresistans i följande ledningar:
Insprutningsstyrenhetens kontakt B, stift M3--> motoriserat gasspjäll, stift A3
Insprutningsstyrenhetens kontakt B, stift M4 -->motoriserat gasspjäll, stift A4
Insprutningsstyrenhetens kontakt B, stift G4 -->motoriserat gasspjäll, stift A1
Åtgärda om det behövs

Testkort är ett verktyg verkstaden har och kopplar in i stället för styrenheten, för att kunna göra mätningar på kablage.

Kontrollera den elektriska resistansen i gasspjällsmotorn på stift 3 och 4 Rengör eller byt gasspjällshuset vid behov.

resistansen skall vara 1,5 Ω ± 0,15 Ω

Kontrollera att gasspjällshuset är rent samt att det rör sig som det ska.
Rengör och byt ut det som behövs.

Du har tidigare skrivit att verkstaden provat byta ut spjällhuset men utan förbättring
Därmed bör det inte vara själva spjällhuset i sig som är trasigt utan kablaget från motorstyrenheten eller själva kontakten till spjällhuset.
Innan du har gjort det jag bett dig om är det ingen mening att börja felsöka kablaget.

Om det hjälper att trycka ihop kontaktstiften i kontakten till spjällhuset och bilen faktiskt börjar gå som den skall, så bör du lämna in bilen för en radering av felkoder. Då är det ingen risk at bilprovningen knorrar.
Visar det sig dessutom att felet faktiskt blir avhjälpt då blir jag lite knorrig eftersom du inte tog till dig av vad jag skrev och tipsade om ;)

Utan att kunna felsöka bilen i fråga kan iaf inte jag ge mer info/hjälp nu om detta fel i fråga

Andra kan ju komma med andra tips och råd om dem har ngra :)

Lycka till!
Johnny Söderström
JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Tack för lång och utförlig förklaring. Nu har jag något att göra i helgen. Eller så åker jag upp med utskrift av din förklaring till verkstaden så får de göra om det som de misslyckats med. Återkommer med resultat.

Bästa hälsningar

Christer
Christer Johansson
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by matjo690 »

Har vandrat hela denna väg med min bil och på min var det en kall-lödning i Ecu:n men det är ju klokt att utesluta allt annat innan. Dock är det ett gäng på engelska grannforumet som också har slutat i ecu-byte, verkar finnas dåliga serier...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by Starbright »

Precis matjo690, innan styrenhetesbyte måste man mäta upp och kolla allt innan.
Självklart kan det dock sluta med styrenhetsbyte. men då är man iaf betydligt mer säker på att det inte är ngt annat som orsakar felet.

Sånna här typer av fel är aldrig roliga då det är svårt att finna rätt orsak utan att prova byta ut komponenter.
Johnny Söderström
JOC
Posts: 21
Joined: 22 Aug 2011, 11:14
Location: Lidingö

Re: Laguna 03 turbo spjällhus/luftmassemätare

Post by JOC »

Har gjort allt du beskrivit förutom med testkort och mätning. Fortfarande lyser diagnoslampan men den måste ju släckas med verkstadens dator. Antar att bilen går i haltahemläge även om felet avhjälpts så länge diagoslampan lyser. Skall lämna den på verkstaden så får de köra testkort och mäta. Annars är det väl bara att köra såhär till nästa besiktning och sedan skrota. Känns inte som att det är mening att lämna in på märkesverkstad och få den lagad för 20000 är den kanske är värd 25000 Synd på en bil som annars går bra och är skön att åka i. Motorn på 170 hkr känns nu som om att den har 17 så det blir bara körning på de lokala 50- vägarna. Tack för att ni tog er tid att svara och försöka hjälpa till att lösa problemet.

Mvh

Christer
Christer Johansson
Post Reply