El-fel Megane kombi -03

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Ueo
Posts: 3
Joined: 20 Aug 2011, 08:58
Location: Karlshamn

El-fel Megane kombi -03

Post by Ueo »

Hej.
Har ett akut el-fel: Bilen stänger ej av automatiskt halvljus/bakljus/innerbelysnng (instrumentering osv) när man stänger av bilen och tar ut nyckeln.

Har kontrollerat säkringar utan resultat. Har ni några bra teorier om vad som kan vara galet?

I nuläget får jag koppla loss batteriet för att släcka bilens belysning.

Tack på förhand
/Anders

PS
Har ett litet jordfel (troligen?) sedan tidigare på bilen som tar sig uttryck i att vänster bakjus lyser svagare i takt med att blinkersen tänds när man blinkar vänster, samt att symbolen för dimljus (i instrumentpanelen) blinkar i takt med blinkersen också. Den tänds även när man bromsar.
DS
Anders
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: El-fel Megane kombi -03

Post by Joakim16v »

Börja med att fixa jordfelet och se om felet kvarstår..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: El-fel Megane kombi -03

Post by Starbright »

Jordfelet är klassiskt på meganerna. Ta loss baklycktorna och kolla kontaktstyckena i dem båda. skrapa rent kontakterna ta en smal mejsel och bänd upp själva mitten delen på varje stift lite granna. spraya med fuktutdrivande spray och sätt tillbaka allt igen.

Har du dragkrok? Dragkontakten kan också skapa massa bekymmer. kontrollera evt korrosion.

Ang det andra felet du har e det svårt att säga vad det kan vara utan att felsöka bilen själv. kolla om ngt relä hängt sig, tändningslås, styrenhet ja felorsaker kan vara många.
Hitta och prova ta bort halvljus relät, vad händer då? stoppa tillbaka det vad händer då?

Lycka till
Johnny Söderström
User avatar
Ueo
Posts: 3
Joined: 20 Aug 2011, 08:58
Location: Karlshamn

Re: El-fel Megane kombi -03

Post by Ueo »

Hej igen. Bra idé. Ska undersöka tipset om att kolla bägge baklykteinsatserna sen när bilen är tillbaka efter den roliga 12000-mils-servicen.
Jag fipplade bara med det vänstra bakljuset innan eftersom det var där felet utmärkte sig, men tydligen var det inte så logiskt att det räckte med det.

Dragkrok finns ej på bilen.

Det akuta elfelet åtgärdades med hjälp av en ledtråd i det sista svaret, att kolla reläet!
Jag drog ut det, och då slockande bakljus, automatiskt halvljus och instrumentbelysning.

Vilket relä som var aktuellt listades ut med hjälp av en tidigare tråd i detta forum: I utrymmet på förarsidan där säkringarna sitter skruvar man bort plastpanelen som innehåller reglage för stolvärme etc, sedan ser man en rad med reläer snett upp till vänster. Det andra nedifrån bytte jag ut mot ett nytt originalrelä (kostnad 325 kr), och så var det problemet ur världen.

Tack för hjälpen, och hoppas att denna tråd även kan hjälpa någon annan med samma problem.
Anders
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: El-fel Megane kombi -03

Post by Baggis »

Ueo wrote: Vilket relä som var aktuellt listades ut med hjälp av en tidigare tråd i detta forum: I utrymmet på förarsidan där säkringarna sitter skruvar man bort plastpanelen som innehåller reglage för stolvärme etc, sedan ser man en rad med reläer snett upp till vänster. Det andra nedifrån bytte jag ut mot ett nytt originalrelä (kostnad 325 kr), och så var det problemet ur världen.

Tack för hjälpen, och hoppas att denna tråd även kan hjälpa någon annan med samma problem.
Vågar man fråga hur du kom åt att få lös det reläet? På min Mégane är det svintrångt till där(tycker jag iaf, hehe!)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Ueo
Posts: 3
Joined: 20 Aug 2011, 08:58
Location: Karlshamn

Re: El-fel Megane kombi -03

Post by Ueo »

Baggis wrote: Vågar man fråga hur du kom åt att få lös det reläet? På min Mégane är det svintrångt till där(tycker jag iaf, hehe!)
Jepp, det var trångt. Stora händer/fingrar gjorde det inte lättare heller. Men till sist lyckades jag "lirka" ut reläet lite försiktigt med hjälp av en polygrip.
Lycka till!
Anders
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: El-fel Megane kombi -03

Post by Baggis »

Ueo wrote: Jepp, det var trångt. Stora händer/fingrar gjorde det inte lättare heller. Men till sist lyckades jag "lirka" ut reläet lite försiktigt med hjälp av en polygrip.
Lycka till!
Jag lyckades få lös det till slut:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 785#p82785 :D
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply