Espace CDI -04 startar inte

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
rollan
Posts: 1
Joined: 12 Sep 2011, 18:12
Location: Deje

Espace CDI -04 startar inte

Post by rollan »

Har en Espace cdi -04 som inte startar. Problemet började för två veckor sedan med att instrumenten inte släckte sig när jag tog ur nyckeln (något jag inte uppmärksammade).

Dagen efter var batteriet helt slut. Satte på startkablar och med ens tände sig instrumenten. Satte i nyckeln men inget hände, tryckte på startknappen men inget hände. Startspärrlampan blinkade ihärdigt och instrumenten fortsatte att lysa.
Nu har bilen varit på Volvo i två veckor och det har hittills kostat 4-5000 kr och deras fråga är var "kostnadstaket" går??. De har ingen som helst aning om var felet är.

Har någon några idéer?
Roland Lanz
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Espace CDI -04 startar inte

Post by Starbright »

Låste sig rattlåset då du drog ut kortet från kortläsaren? Om inte kanske bilen inte slog av radioläget när du öppnade dörren. Då skulle det göra att bilen drog ur batteriet.

Om inte tändningen går på då du stoppar i kortet i läsaren och du heller inte hör rattlåset klicka till... kan det finnas ett par orsaker.
1. Rattlåset är trasigt då slår inte tändningen på, startspärrlampan blinkar.
2. Kortet eller läsaren är trasig. samma symptom.
3: Annan styrenhet trasig som har med startspärr att göra

Får verkstaden ngn kontakt med bilen eller är den stendöd?

På din Espace måste man plocka bort instrumentbrädan för att komma åt UCH och dyl vilket försvårar felsökningen en aning förståss. Annars borde en erfaren renault tekniker kunna finna ut vad som felar.

Har dem sagt vad dem gjort för dem 4-5000 kr felsökningen hittils kostat? För 4-5000 har man kunnat riva halva bilen för felsökning ><
Johnny Söderström
dryg112
Posts: 6
Joined: 14 Jan 2013, 22:54
Location: örebro

Re: Espace CDI -04 startar inte

Post by dryg112 »

Hjälp!
Fick samma fenomen förra veckan
Radion förutsätter spela när jag tar ut kortet och batteriet är dött nästa morgon
Vad gjorde som åt problemet med din bil?
Magnus Axelsson
Post Reply