Min scenic bara dog på motorvägen!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pallen
Posts: 7
Joined: 25 Sep 2011, 20:31
Location: Karlskrona

Min scenic bara dog på motorvägen!

Post by Pallen »

Hej!
Jag är en vanligtvis supernöjd ägare till en Megane Scenic -99. Har inte haft mycket problem med bilen, bytte tempgivaren i vintras men för övrigt har den tuffat på utan problem....tills idag. Mitt på motorvägen i 110 km/h bara dog bilen. Den ville inte starta igen utan det fick bli bogsering hem. Nu står den här och vägrar starta, det enda är att det tickar i ett relä (vet inte om detta hör ihop med felet eller inte). Reläet är placerat under en plastkåpa på höger sida i motorrummet. Jag vore enormt tacksam om någon kunde komma med tips eller erfarenheter kring detta, vet verkligen inte hur jag ska gå vidare med detta.

Tacksam för svar!!!!
Paul Nilsson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Min scenic bara dog på motorvägen!

Post by Starbright »

Känner igen symptomet du har. Dvs ej startande bil och relä som tickar.
I mitt fall jag råkade ut för det så var det motorstyrenheten som krånglade. Eller mer exakt jorden till styrenheten var borta. Styrenheten jordar sig själv via Metallhuset kretskortet är monterat i, och jordpunkterna var helt oxiderade vilket gjorde att man inte fick ngn kontakt med styrenheten. Ström fanns. Den bilen var en 2 liters motor på, kanske 1 år äldre bil.

Kan du ge lite mer info om bilen och felet tror du? Vad har du för motor t.ex.
När du vrider på nyckeln finns det ngra lampor som blinkar eller lyser då och isf vilka ( kolla instruktionsboken om du är osäker)

Länk till info om bilen jag höll på med då

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... startar+ej
Johnny Söderström
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Min scenic bara dog på motorvägen!

Post by figgesoft »

startar den med startkabel mellan minus på batteriet och motorn?
(eller mellan god chassijord och motorn.. för ditt batteri sitter väl under sätet?)

klicket är väl bränslerelät, surrar det från bensintanken ?
kollat alla säkringar?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Pallen
Posts: 7
Joined: 25 Sep 2011, 20:31
Location: Karlskrona

Re: Min scenic bara dog på motorvägen!

Post by Pallen »

Hej allihopa!
Nu är felet funnet och åtgärdat(efter TRE månaders stillestånd), det var kabel mattan som var av så styrboxen inte fick någon jord. För att göra en låååååååång historia kort så lämnades bilen in till verkstad(aukoriserad renault verkstad) och efter den första felsökningen fick vi beskede att det var styrboxen det var fel på och att den skulle kosta ca11500Kr. Felsökning +styrbox+montering =ca14000 :( då bilen knappt är värd detta började vi fundera om skroten varv nästa hållplats för bilen. Började med att söka på skrotarna runt om i landet efter en begagnad box och fick hem en sådan, men som inte passade så det var bara att skicka tillbaka. Kollade runt lite på nätet och hittade ett företag i England son jobbat med styrboxar väldigt länge, skickade dit boxen och fick f´till svar att det dom inte funnit något fel på den. Ner med bilen till verkstaden igen och begär en utökad felsökning samt påpekar att det färmodligen inte är något fel på boxen. Två dagar senar ringer verkstaden och berättar att bilen är klar att hämtas efter det att dom lagat kabelmattan. Kostnaden för detta kalaet vill dom ha ca 1600Kr alltså en ganska stor skillnad mot att byta boxen, nu är inte allt uppklarat eftersom jag frågasatte om det varv rimligt att först säga att det är boxen och sen visar det sig att det bara var en kabel och att prisskilnaden på kalaset landar på ca 10-12000Kr. Så jag vill bara tacka alla som hjälpt mig och råda andra som får samma besked som jag att gå ett steg längre och verkligen frågasätta om det är boxen.

Mvh Palle
Paul Nilsson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Min scenic bara dog på motorvägen!

Post by Starbright »

Bra att du talade om hur det gick.. men personligen tycker jag det var mindre bra att det skulle ta sådan lång tid innan du faktiskt hörde av dig igen. Vi fick inte svar på ngn av våra frågor som vi ställde till dig. Ville du verkligen ha hjälp? :)
Johnny Söderström
Post Reply