Startproblem Megane Coupe '97, 1.6 16v

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tina
Posts: 2
Joined: 05 Jan 2004, 11:54
Location: Syria

Startproblem Megane Coupe '97, 1.6 16v

Post by tina »

Startar inte förrän efter c:a 20-30 sek. när det är nollgradigt eller lägre. När den väl startat går motorn till en början ojämt på tomgång, men inga problem under körning.

Bra batteri. Motorvärmare inkopplad. Nya stift.

Vad kan detta bero på?

/Tina
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Att den går ojämt tyder på att det kan vara att den inte "chokar" som den ska. Det justeras väl med motorstyrningen som på "alla" moderna bilar? Kolla luftslangar till en början med, sprickor etc. Kanske en temperaturgivare som är knas? Be verkstan kolla med datorn!
sten hansson
Posts: 28
Joined: 19 Feb 2003, 22:24
Location: Sweden

Post by sten hansson »

Hej!
Har en Scenic-99 med nästan samma problem: startar men efter ett tag går tomgången ner och går väldigt ojämt. Måste låta den gå på tomgång tills den är varm, annars dör den bara när jag gasar. Har talat med Volvo: 1500:- för ett diagnostik prov :=( lite dyrt. Talade med en mekaniker som sa att troligen är det motortempgivaren som ger fel signaler till styrboxen. Får kolla detta under helgen.
Sten
Tobbe
Posts: 48
Joined: 07 Dec 2002, 17:11
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe »

Kan mycket väl vara en sån sk*tsak som elektrodavståndet på stiften. När jag bytte stift senast dubbelkollade jag inte det. Tomgången blev ojämn och ibland så dog motorn. När man körde så fanns det ingen ork alls i stälva startögonblicket, blev ett antal pinsamma kärringstopp.
När jag tog ut stiften och mätte så var elektodavståndet 0,1 mm fel.

Jag kör med Eqyem stift och de som ska vara till min motor har så att säga fel elektrodavstånd från början, 0,8 mm istället för 0,9 mm. De måste mao alltid justeras vid byte.
sten hansson
Posts: 28
Joined: 19 Feb 2003, 22:24
Location: Sweden

Post by sten hansson »

Hej igen!
Kollade tempgivaren på motorn, hittade inget fel. Åkte efter varmkörning och tankade fullt.
Lät bilen kallna och sedan dess inga mer problem [:)], startar utan problem.
Alltså, kolla alltid bensinen först.
[:D]
Sten
tina
Posts: 2
Joined: 05 Jan 2004, 11:54
Location: Syria

Post by tina »

Tack allihop!
det verkar som om ingen kan ge ett bra besked.
Jag lämnade in bilen hos Volvo - de sade att det var topplockspackningen eftersom det trycktes ut kylarvatten genom locket i expansionskärlet - de ville ha 10.000! för att fixa det.

Det tyckte jag lät dyrt så jag hörde med en annan verkstad de sa 6-7' för samma jobb, så de fick uppdraget. Lämnade in bilen och de gjorde en egen felsökning och konstaterade att det inte var något fel på topplockspackningen! De plockade ur kylvattentermostaten och kokade den, den öppnade vid 95 grader. Innan de satte tillbaka den borrade de ett 1 mm hål i kanten för att underlätta luftning av kylsystemet. De luftade och fyllde på med kylarvätska. De kunde inte förklara startproblemen dock eftersom den startat direkt för dem, både kall och varm. De såg heller inget övertryck i kylsystemet och kunde inte spåra avgasdoft i expansionskärlet.

Mycket märkligt!!!!!

Jag skall kolla elektrodavtåndet på stiften, och köra med full tank för säkerhets skull.

Tack igen, Tina.
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Hur har det gått Tina?
Post Reply