Byte av Philips originalstereo på Laguna

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

12345
Posts: 5
Joined: 11 Jan 2004, 04:04

Byte av Philips originalstereo på Laguna

Post by 12345 »

Hej, har en Laguna -00 med Philips-originalstereo/bandspelare (utan display med infovisning på bilens egna skärm på instrumentpanelen samt "fjärrkontroll" bakom ratten). Vill dock ha en cd-spelare istället. Har hört att nya bilstereoanläggningar fungerar ihop med Renault-fjärren men att man då förlorar infodisplayen på instrumentpanelen dvs. kan inte se vilken låt osv. spelas. Bagatell - kan man tycka, men om man nu ändå vill ha alla funktionerna kvar. Finns det någon modern cd-spelare som är kompatibel med Renaults system eller måste man leta efter Renaults cd-spelare på skroten?
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

jepp, det finns.
Har själv bytt ut min org.stereo på 5W med en JVC MP3 + lite annat godis. Jag trodde att jag skulle sakna kanalväljarn/volymratten och infodisplayen, men ikke. Är helt klart en vanesak... bekvämligare med ratten, njäää eftersom min nya stereo har en skön volymratt med bra känsla.

Om du nu promt vill ha en ny stereo som funkar med ratten OCH displayen, är det Philips som har de apparaterna. Vet inte vilka modeller... Dock finns det en adaptersladd/kontakt som kan köpas hos AutoLeads (www.autoleads.co.uk/product/fitting_kits.asp) eller www.autoleads.se

Mitt lilla, dock väldigt väljudande, system finns här: http://www.cliosport.nu/3_2.asp
/joel
12345
Posts: 5
Joined: 11 Jan 2004, 04:04

Post by 12345 »

Tack för ett trevligt svar, Joel[:)]. Gôtt att det finns folk som vill dela med sig av sin info. Fina grejer du har skaffat till Clion. Jag är nog ändå så konstig att jag vill ha kvar den där lilla displayen på panelen vilket innebär att jag får kolla med Philips om dom har nåt som passar. Fast det är ju alltid roligt med MP3...
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Ta och kolla med BRL också! Det lär finnas någon annan stereo som fixar displayen också! De nämnde något när jag köpte min JVC (eller snarare bytte, från Sony). Både JVC och Sony kan du få styrning från ratten till, åtminstone de modeller som kostar från strax över 3000 SEK. De klarar dock inte displayen (där får man stå ut med original på stereon). Så var det till min Scenic, men jag såg att det fanns adapter till många andra Renaulter också!
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

Post by Robert »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by joel</i>
<br />jepp, det finns.
Har själv bytt ut min org.stereo på 5W med en JVC MP3 + lite annat godis. Jag trodde att jag skulle sakna kanalväljarn/volymratten och infodisplayen, men ikke. Är helt klart en vanesak... bekvämligare med ratten, njäää eftersom min nya stereo har en skön volymratt med bra känsla.

Om du nu promt vill ha en ny stereo som funkar med ratten OCH displayen, är det Philips som har de apparaterna. Vet inte vilka modeller... Dock finns det en adaptersladd/kontakt som kan köpas hos AutoLeads (www.autoleads.co.uk/product/fitting_kits.asp) eller www.autoleads.se

Mitt lilla, dock väldigt väljudande, system finns här: http://www.cliosport.nu/3_2.asp
/joel
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har en exakt lika dan jvc i min R19-16v och undrar om du vet ifall de finns adapter för rattfjärren?

Undrar om du får nåt bra tryck ur den stereon för de känns som bland annat baslådan knappt dunkar. Kanske har nån inställning som e kass men de låter inte så bra i min bil sedan jag köpte den jvc:n och har provat med olika inställningar men basen hör man inte ens, man tror de bara e högtalarna i hatthyllan som spelar bas ju...
Renå-mannen
Posts: 68
Joined: 22 May 2003, 20:52
Location: Sweden

Post by Renå-mannen »

Robert: Om du vill få maximalt tryck ur din bas, så koppla ur högtalarna i hatthyllan och låt endast framsystemet och basen jobba. Oftast är det Högtalarna bak som sinkar ljudet från basen.
Kan hjälpa dig med ljudintällningarna nån dag om du vill...

Mvh Kim
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

Post by Robert »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Renå-mannen</i>
<br />Robert: Om du vill få maximalt tryck ur din bas, så koppla ur högtalarna i hatthyllan och låt endast framsystemet och basen jobba. Oftast är det Högtalarna bak som sinkar ljudet från basen.
Kan hjälpa dig med ljudintällningarna nån dag om du vill...

Mvh Kim
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men kopplar jag ut högtalarna i hyllan så blir det ju ingen diskant där bak i bilen utan bara dunk dunk... inte så kul om nån sitter bak då vettu... Jag kanske inte e så bra på koppla ljud men har ett steg som driver suben och högtalarna i hyllan och ett steg som driver allt framme... men nåt skumt e det med stegen för jag får inte alla kanaler att funka som de ska heller...
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Jag har ju ingen baslåda. Lät en firma koppla allt, har inga problems med inställningar iaf. Köpte min JVC från tyskland, sparade typ 2000:- på det, men det ska ju inte spela nån roll.
Funderar dock på en liten låda till i sommar, får se hur plånboken ser ut... Men då blir det även en firma som får koppla, för jag kan nada om ljud, frekvenser Watt o **** ;-))
/joe
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by joel</i>
<br />Jag har ju ingen baslåda. Lät en firma koppla allt, har inga problems med inställningar iaf. Köpte min JVC från tyskland, sparade typ 2000:- på det, men det ska ju inte spela nån roll.
Funderar dock på en liten låda till i sommar, får se hur plånboken ser ut... Men då blir det även en firma som får koppla, för jag kan nada om ljud, frekvenser Watt o **** ;-))
/joe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">det är ju kopplande som är halva nöjet...
Renå-mannen
Posts: 68
Joined: 22 May 2003, 20:52
Location: Sweden

Post by Renå-mannen »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robert</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Renå-mannen</i>
<br />Robert: Om du vill få maximalt tryck ur din bas, så koppla ur högtalarna i hatthyllan och låt endast framsystemet och basen jobba. Oftast är det Högtalarna bak som sinkar ljudet från basen.
Kan hjälpa dig med ljudintällningarna nån dag om du vill...

Mvh Kim
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men kopplar jag ut högtalarna i hyllan så blir det ju ingen diskant där bak i bilen utan bara dunk dunk... inte så kul om nån sitter bak då vettu... Jag kanske inte e så bra på koppla ljud men har ett steg som driver suben och högtalarna i hyllan och ett steg som driver allt framme... men nåt skumt e det med stegen för jag får inte alla kanaler att funka som de ska heller...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Då gör du som så, eftersom du ändå har planer på att köpa ett nytt steg så använder du det gamla steget till högtalarna i hatthyllan och det nya till basen! Sen kopplar du en switchknapp(strömbrytare) till högtalarna i hatthyllan så när du åker själv så basar du som F*n och när du har passagerare bak så ändrar du på switchknappen och högtalarna i hatthyllan börjar spela.
MDS har ett riktigt prisvärt steg: Jensen 2*150w eller 300w bryggkopplat, det kostar 599:- Jensen är ju inte världens bästa märke men jag har kompisar som använder det och det fungerar utmärkt.

Mvh Kim
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

Post by Robert »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Renå-mannen</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robert</i>
<br />[quote]<i>Originally posted by Renå-mannen</i>
<br />Robert: Om du vill få maximalt tryck ur din bas, så koppla ur högtalarna i hatthyllan och låt endast framsystemet och basen jobba. Oftast är det Högtalarna bak som sinkar ljudet från basen.
Kan hjälpa dig med ljudintällningarna nån dag om du vill...

Mvh Kim
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men kopplar jag ut högtalarna i hyllan så blir det ju ingen diskant där bak i bilen utan bara dunk dunk... inte så kul om nån sitter bak då vettu... Jag kanske inte e så bra på koppla ljud men har ett steg som driver suben och högtalarna i hyllan och ett steg som driver allt framme... men nåt skumt e det med stegen för jag får inte alla kanaler att funka som de ska heller...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Då gör du som så, eftersom du ändå har planer på att köpa ett nytt steg så använder du det gamla steget till högtalarna i hatthyllan och det nya till basen! Sen kopplar du en switchknapp(strömbrytare) till högtalarna i hatthyllan så när du åker själv så basar du som F*n och när du har passagerare bak så ändrar du på switchknappen och högtalarna i hatthyllan börjar spela.
MDS har ett riktigt prisvärt steg: Jensen 2*150w eller 300w bryggkopplat, det kostar 599:- Jensen är ju inte världens bästa märke men jag har kompisar som använder det och det fungerar utmärkt.

Mvh Kim
[/quote

Jag har inga planer på nytt steg... Har ju redan 2 st inkopplade... Ett pionner som driver basen och högtalarna i hyllan och ett jensen som driver diskanter och dörr högtalare fram... Men frågan är om jag kopplat allt rätt? För när jag försökte koppla en högtalare per kanal så funkade fan inte alla kanaler på nån av stegen så nåt måste vara fel. Eftersom båda stegen kan inte ha brända kanaler... Skulle jag lämnat in det till firma så kan jag tänka mig att de hade blivit bättre ljud för de hade kopplat rätt och ställt in ljudet på stegen med...
Renå-mannen
Posts: 68
Joined: 22 May 2003, 20:52
Location: Sweden

Post by Renå-mannen »

Åk till BRL och be dom kolla på det.

/Kim
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

Post by Robert »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Renå-mannen</i>
<br />Åk till BRL och be dom kolla på det.

/Kim
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad ska dem ha för kolla på det och ställa in allt då? För kablarna e ju dragna och så. Det de kan behöva göra e skifta högtalare mellan stegen och ev ställa in stegen... Men vet inte vad det kan gå på?
Renå-mannen
Posts: 68
Joined: 22 May 2003, 20:52
Location: Sweden

Post by Renå-mannen »

Det går nog inte på många kronor skulle jag tro! Du kan ju alltid få ett kostnadsförslag.

/Kim
Ruskprick
Posts: 57
Joined: 27 May 2003, 23:14
Location: Sweden

Post by Ruskprick »

Har en original CD till Mégane liggandes om det kanske passar. Du får den billigt isåfall.

Maila ruskprick@comhem.se isåfall :)

Mvh

Roger
Post Reply