kupefläkt R19

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Branting
Posts: 2
Joined: 13 Jan 2004, 21:48
Location: Sweden

kupefläkt R19

Post by Branting »

Kupefläkten har börjat att lägga av (går bra i början, men sloknar succesivt för att så småningsom stanna efter jag haft den igång ett tag). Var sitter fläkten och hur demonterar man den, samt kan man byta kolen och lager/bussningar ?
Tomas
Branting
Posts: 2
Joined: 13 Jan 2004, 21:48
Location: Sweden

Post by Branting »

Själv är bäste dräng! Trots de myckna besöken på mitt inlägg kom ingen med info eller förslag till en lösning på mitt problem.Men så här gör man: Öppnar motorhuven, tar bort plastpanelerna som sitter över batteri och torkarmotor/länkarmar, tar bort kontaktstycket på fläktmotorn, lossar de två skruvar som håller motor med hus, lyfter ut det genom hålet på ''rattsidan'', drar bort kontaktstycket som sitter på motorns flatstift, snäpper bort metallklämmorna som håller ihop hushalvorna, drar ut motorn med fläkten, tar bort kol och kolhållare med flatstiften (om de är nedslitna,vilket mina var). Sedan återstår 3 alternativ: 1.)köp den ena fläkthushalvan med motor o fläkt a 2293 kr hos Volvo. 2.)köp beg fläkt på skroten f ca 600 kr(kolen kan även där vara på upphällningen)3.)köp passande kol hos någon eldetaljåterförsäljare(ev får man slipa ned dem till passande mått, då originalkol inte finns till försäljning)pris:ca 50 kr!plus eget arbete på ca 1-2 timmar. Så, nu vet alla ev läsare av mitt eget svar hur man sparar mer än 2000 kr.
Post Reply