Clio 01.a Tändspole?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Clio 01.a Tändspole?

Post by LOKE »

Hej , frugans clio ville inte idag. Den vibrera över 50km och kändes som om den bara gick på 3 cylindrar. Så jag hade bilen igång på tomgång och drog av tändspolarna en och en. På dom 3 första så hacka bilen , men när jag tog den sista blev det ingen skillnad. Är det så enkelt att det bara är en tändspole som har lämnat in? Kan man byta dom en och en eller köper man ett helt paket? Heter det tändspole? dom är svarta med en sladd i som går ner till tändstiftet. Hon sa även att Motorvarningslampan blinkade.
Många frågor :D
Tacksam för svar Mvh/ LOKE
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Clio 01.a Tändspole?

Post by Starbright »

Motorvarningslampan blinkar när styrenheten registrerar en förstörande misständning.
Dvs om det finns risk att katalysatorn skadas.
Prova flytta den troliga tändspolen till en annan plats och se om felet flyttar sig.
Gör det inte det kanske det inte är tändspolen utan ngn annat, t.ex insprutare eller kabelmattan

Flyttar sig felet med spolen är den dålig och skall bytas.
Om samtliga spolar ser ut som den trasiga är tipset att byta samtliga, så slipper man evt återkomst av fel på annan spole. Antingen kan man köpa komplett tändspolesats på t.ex Ebay
(billigt) eller köra den dyra vägen och köpa 4 nya märkesspolar på verkstaden. (dyrare, ca 900 per styck)
Du måste ju inte följa mitt råd att byta samtliga, du kan ju givetvis bara byta ut den trasiga och hoppas att dem andra håller.
Johnny Söderström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Clio 01.a Tändspole?

Post by Dennis »

Eller köpa de senaste uppdaterade Valeo tändspolarna av Autofrance för styvt 2000:- för en sats om 4. Billigt och bra :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Clio 01.a Tändspole?

Post by LOKE »

Najs , en kompis ska kolla upp det imorgon. Han trodde också det va en tändspole , svar kommer när bettan är frisk igen :wink:
Tack för svaren / LOKE
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
chesper
Posts: 1
Joined: 11 Jul 2011, 20:47
Location: kil

Re: Clio 01.a Tändspole?

Post by chesper »

Har haft exakt samma problem med min 02:a byte tändspolen så var problemet borta,

har ett annat problem jag tänkte sticka in här. Min GASKONTROLL lampa lyser någon som vet hur man släcker den?
Jesper
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Clio 01.a Tändspole?

Post by LOKE »

Det va en tändspole som va kass , så alla fyra tändspolarna + den lilla dosan som sladdarna går in i blev bytade.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Clio 01.a Tändspole?

Post by Starbright »

Hmm.. dosan som sladdarna går in i?
Menar du, att du inte har coil on plug spolar, utan en tändspole till alla 4 cylindrarna?
1,2l motorn D4F/D7F har gemensam spole till alla cylindrar
Står i texten, om man kikar efter, men du sa aldrig att det var en 1,2l motor och därför trodde trodde jag att det var coil on plug spolar.

Isf kanske det inte var tändspolen som var dålig utan en tändkabel.
det du tror är en tändspole är nog i själva verket tändkabeln som sitter monterad på tändstiftet, och den lilla "dosan" du böt är den riktiga tändspolen.

Hur som hellst, går bilen bra nu så var det iaf ett tändningsrelaterat fel
Johnny Söderström
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Clio 01.a Tändspole?

Post by Starbright »

chesper wrote:har ett annat problem jag tänkte sticka in här. Min GASKONTROLL lampa lyser någon som vet hur man släcker den?
Givetvis måste du kolla upp vad det beror på först. Går bilen normalt? svarar den på gasen?

har du "tur" så är det bara glappkontakt i kontakten mellan gaspedal och motorstyrenhet.
Bildas det ett avbrott så tappar styrenheten kontakt med gasspjället och sätter det ur funktion. Startar man om bilen kanske felet är borta ( du har kontakt igen) men lampan lyser vidare.

har du otur så är elektroniken i gasspjället trasigt, vilket gör att minnesfunktionen i spjället tappas då och då. Då börjar lampan lysa. ibland går inte bilen alls att gasa etc. Då måste spjället bytas. obs inte gratis! har du gamla varianten av spjäll kostar det 10 papp. + jobb (bort med insuget ca1,5 timmars jobb)

Läs ut felkod med felkodsläsare. är felet intermitent, radera bort det. återkommer det snabbt så har du ngt fel som måste åtgärdas.
Johnny Söderström
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Clio 01.a Tändspole?

Post by LOKE »

Starbright wrote:Hmm.. dosan som sladdarna går in i?
Menar du, att du inte har coil on plug spolar, utan en tändspole till alla 4 cylindrarna?
1,2l motorn D4F/D7F har gemensam spole till alla cylindrar
Står i texten, om man kikar efter, men du sa aldrig att det var en 1,2l motor och därför trodde trodde jag att det var coil on plug spolar.

Isf kanske det inte var tändspolen som var dålig utan en tändkabel.
det du tror är en tändspole är nog i själva verket tändkabeln som sitter monterad på tändstiftet, och den lilla "dosan" du böt är den riktiga tändspolen.

Hur som hellst, går bilen bra nu så var det iaf ett tändningsrelaterat fel
Den går som en dröm igen :D
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Post Reply