Para ihop nyckelkort med Laguna II

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
k_line
Posts: 2
Joined: 05 Jan 2012, 22:17
Location: Järfälla

Para ihop nyckelkort med Laguna II

Post by k_line »

Hej alla!

Jag har en Laguna II som just nu bara har ett nyckelkort. Som jag förstått det efter att läst inläggen här är det som att leka med döden. Jag har dock ett nytt kort som inte är programmerat i bilen än. Jag hörde med en Renaultverkstad i närheten och de skulle ta ca 800:- för att göra det. Är det ett normalt pris för att trycka i en sladd och knappa in några siffror?

Tänkte nu höra om någon har tips på en billigare verkstad som utför detta i Stockholmsområdet?

(Skicka gärna som PM då jag misstänker att det blir en massa reklam annars)

Stort tack på förhand!

MVH
Kalle
Karl Olsson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Para ihop nyckelkort med Laguna II

Post by Starbright »

För att kunna programera nytt startkort till din bil så måste verkstaden ha tillgång till Clip och en Renaultsticka för att komma åt Kod-servern i frankrike.
Man stoppar in korten 1 och 1 och "förprogramerar" in dem i bilens minne. Sedan skickas startspärrskoden, som gör att korten blir programerade, via kodservern och vidare in i bilen.
Efter det sparar man dem båda korten i bilen. Detta tar ca 20-25 min.
Så det är inte bara att knappa in ngra siffror och så är det klart.
Renaultverkstäderna har fasta operationsnummer på detta och tar betalt efter det.
har för mig operationen för inställning kort är 40p (ca 24 min) och kostar (beroende på vart i landet man är) mellan 500-1000 kr. dyrare i storstäder som allt annat.
så 800 är inget överpris utan ett helt normalt Stockholmspris.

Obs! kortläsaren måste fungera korrekt för att korten skall gå att programera. Så har du symptomet att du måste hålla inne startknappen då du startar bilen kommer verkstaden inte kunna programera in ngt kort innan kortläsaren byts ut.
Johnny Söderström
Post Reply