hel halv ljus dimljus funktion

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Roger N
Posts: 43
Joined: 26 Nov 2007, 21:03
Location: Skene

hel halv ljus dimljus funktion

Post by Roger N »

Undra om det möjligen finns något knep att få dimljusen till att tända sig med helljuset men inte med halvljuset när man bländar ner pga gällande regler ..

Megane 2 -05

Tack på förhand..

ps. Har tillgång till clip om det hjälper
Roger Nilsson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: hel halv ljus dimljus funktion

Post by Baggis »

Men är det nån vits att ha tända dimljus ihop med helljus? Det ökar väl bara på närljuset som man egentligen inte vill ha så mycket av på helljus.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: hel halv ljus dimljus funktion

Post by Stymie »

Baggis wrote:Men är det nån vits att ha tända dimljus ihop med helljus? Det ökar väl bara på närljuset som man egentligen inte vill ha så mycket av på helljus.
Jag har testat på min Laguna II. På den kan man enkelt slå på dimljuset manuellt när man kör med helljuset. Jag tycker att det ger bättre ljusbild, så tanken är inte så dum. Nu tycker jag att det går bra att sköta manuellt, i alla fall på Lagunan.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
LagunaBOSE2011
Posts: 28
Joined: 16 May 2012, 20:57
Location: Horndal

Re: hel halv ljus dimljus funktion

Post by LagunaBOSE2011 »

En hårdvaru variant...

Du skulle ju kunna koppla ett relä från helljuset till dimljuset
Kapa ordinarie plusledning (bör vara + som styr och - som ligger på konstant) till dimljuset.
Sätter dit en diod mellan din nya helljusmatning och ordinarie matning till dimljusen
Så att du undviker bakströmmar.
Ringen på dioden ska vara mot dimljuset.
sedan gör du lika på andra sidan och vips så har du önskad funktion. :racesmile:
Du kan även sätta in en brytare i kupén till matningen av reläet om du vill kunna stänga av funktionen.
(lampövervakningen bör då fungera som vanligt)

Det måste vara en diod som håller..
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18884
den håller för 100v 12A och kostar 7,07kr...

Jag har varit inne på samma sak men inte kommit till skott mer än i tankevärlden men det funkar... :D
Jonny Eklund
Nu:
Renault Laguna 1,5 dci 2012 bose ed (med varselljus som numera fungerar
),
Volkswagen Golf Variant TDI BMT 2012 (med varselljus som fungerade från fabrik)[/size]
Tidigare: Megane Sport tourer 2006 mfl.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Re: hel halv ljus dimljus funktion

Post by chh »

Bättre att göra det i bilen vid kablarna från spakarna :) + 2 micro reläer :D
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply