Termometern och farthållaren strular.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pastuhoff
Posts: 7
Joined: 23 Jun 2012, 21:36
Location: Lyckeby

Termometern och farthållaren strular.

Post by Pastuhoff »

Hej alla Renault ägare. Tänkte höra om nån mer har haft samma strul som mig.

Jag köpte en Renault Laguna 2.0t -04 förra veckan och är riktigt nöjd med den ända tills jag nu märkte att farthållaren inte funkar. Fartbegränsaren funkar men inte farthållaren. :( Tänkte höra om nån hade koll på vad som kan vara fel.

Sen en till grej Termometern under klockan. Lyser då och då men när den gör det så stiger den efter en stund upp till 60 grader för att sen slockna. Nån som har koll på det?

Och visar inte lagunan att farthållaren är på i stora displayen? utan bara i den lilla på instrumentpanelen?

Är tacksam för svar.

En annars nöjd renault ägare :)
Mathias Johan Pastuhoff
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Termometern och farthållaren strular.

Post by Tony »

Pastuhoff wrote:Hej alla Renault ägare. Tänkte höra om nån mer har haft samma strul som mig.

Jag köpte en Renault Laguna 2.0t -04 förra veckan och är riktigt nöjd med den ända tills jag nu märkte att farthållaren inte funkar. Fartbegränsaren funkar men inte farthållaren. :( Tänkte höra om nån hade koll på vad som kan vara fel.

Sen en till grej Termometern under klockan. Lyser då och då men när den gör det så stiger den efter en stund upp till 60 grader för att sen slockna. Nån som har koll på det?

Och visar inte lagunan att farthållaren är på i stora displayen? utan bara i den lilla på instrumentpanelen?

Är tacksam för svar.

En annars nöjd renault ägare :)
i min laguna så ser man att det är en grön symbol i instrumentpanelen för farthållare,röd är fartbegränsare. Inställd hastighet syns mitt i instrumentpanelen som även visar däcktryck,fel osv. (beroende på utrustning) . Jag skulle nog försöka byta tempgivaren i spegeln.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Pastuhoff
Posts: 7
Joined: 23 Jun 2012, 21:36
Location: Lyckeby

Re: Termometern och farthållaren strular.

Post by Pastuhoff »

Ja jag har oxå en grön symbol som tänds när jag klickar uppåt och en orange när jag klickar neråt. Men när jag trycker på pluset när den lyser grönt (farthållaren) händer inget.

Men när jag trycker på pluset när den lyser orange ( fartbegränsaren) så funkar det precis som det ska.

Ska det stå i den rutan där man ser klocka och cd spelare info när farthållaren är på ?
Mathias Johan Pastuhoff
Pastuhoff
Posts: 7
Joined: 23 Jun 2012, 21:36
Location: Lyckeby

Re: Termometern och farthållaren strular.

Post by Pastuhoff »

Tony wrote:
Pastuhoff wrote:Hej alla Renault ägare. Tänkte höra om nån mer har haft samma strul som mig.

Jag köpte en Renault Laguna 2.0t -04 förra veckan och är riktigt nöjd med den ända tills jag nu märkte att farthållaren inte funkar. Fartbegränsaren funkar men inte farthållaren. :( Tänkte höra om nån hade koll på vad som kan vara fel.

Sen en till grej Termometern under klockan. Lyser då och då men när den gör det så stiger den efter en stund upp till 60 grader för att sen slockna. Nån som har koll på det?

Och visar inte lagunan att farthållaren är på i stora displayen? utan bara i den lilla på instrumentpanelen?

Är tacksam för svar.

En annars nöjd renault ägare :)
i min laguna så ser man att det är en grön symbol i instrumentpanelen för farthållare,röd är fartbegränsare. Inställd hastighet syns mitt i instrumentpanelen som även visar däcktryck,fel osv. (beroende på utrustning) . Jag skulle nog försöka byta tempgivaren i spegeln.

Vet du vilken spegel? höger eller vänster?
Mathias Johan Pastuhoff
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Re: Termometern och farthållaren strular.

Post by chh »

höger , är en litten "plupp" under.

Låter som datorn har flippat angående farthållaren, men det borde väl täckas av garantin.
Är det privatköp, prova att koppla loss batteriet i 30 min :D Har haft liknande problem på en bil :) och då funkade det med bortkoppling av batt.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Pastuhoff
Posts: 7
Joined: 23 Jun 2012, 21:36
Location: Lyckeby

Re: Termometern och farthållaren strular.

Post by Pastuhoff »

chh wrote:höger , är en litten "plupp" under.

Låter som datorn har flippat angående farthållaren, men det borde väl täckas av garantinsår det privatköp, prova att koppla loss batteriet i 30 min :D Har haft liknande problem på en bil :) och då funkade det med bortkoppling av batt.

Tack:) ska testa det. Ja privat köp. mitt försäkrings bolag sa att den är så pass"ny" att min försäkring täcker.men självbilden är ju på 4000 så vet inte om det är värt?
Mathias Johan Pastuhoff
Pastuhoff
Posts: 7
Joined: 23 Jun 2012, 21:36
Location: Lyckeby

Re: Termometern och farthållaren strular.

Post by Pastuhoff »

Hatt inte gjort nånting och helt plötsligt börjar ac.n c funka som den ska. Ända tills igår då det blev lite värme igen. Så sluta den båda son den ska och auto funktionen var konstig som faaaan. Kan det vara så enkelt för att termometern strular?
Mathias Johan Pastuhoff
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Termometern och farthållaren strular.

Post by matjo690 »

Det är för att termometergivaren är trasig. AC:n styrs av bl.a. den givaren.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Pastuhoff
Posts: 7
Joined: 23 Jun 2012, 21:36
Location: Lyckeby

Re: Termometern och farthållaren strular.

Post by Pastuhoff »

matjo690 wrote:Det är för att termometergivaren är trasig. AC:n styrs av bl.a. den givaren.

Hur fasiken öppnar man backspegeln är det bara att dra ut spegeln eller?
Mathias Johan Pastuhoff
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Termometern och farthållaren strular.

Post by matjo690 »

Själva glaset sitter ned snäppfästen i plast som om de inte har förstörts av tidens tand hållet för påfrestningen. Bryt alltså bara bort glaset. Så var det i alla fall på min laguna 02. Därefter är det fritt fram för givar byte.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Post Reply