Spjäll reglering Laguna II

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Spjäll reglering Laguna II

Post by Tony »

Tycker att det blåser sämre i den ena lagunan än i den andra, förutom ibland när själlen skiftar läge så jag tror att dom inte står helt rätt, Hur vet elektroniken att spjällen står som beordrat ?? resistans? gränslägen?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Spjäll reglering Laguna II

Post by matjo690 »

Systemet börjar med att känna av ändlägena åt respektive håll och justerar därefter in sig. Slå av och på tändning så hörs det hur spjällen arbetar. Systemet kan dock hamna i någon form av otakt, har sett dettaflertalet gånger, vet ej riktigt hur jag lyckats åtgärda det men jag har plockat isär och ihop spjällen så har det mystiskt bara börjat funka igen. Har sprängskisser på eländet nånstans om du är intresserad...?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Spjäll reglering Laguna II

Post by Tony »

matjo690 wrote:Systemet börjar med att känna av ändlägena åt respektive håll och justerar därefter in sig. Slå av och på tändning så hörs det hur spjällen arbetar. Systemet kan dock hamna i någon form av otakt, har sett dettaflertalet gånger, vet ej riktigt hur jag lyckats åtgärda det men jag har plockat isär och ihop spjällen så har det mystiskt bara börjat funka igen. Har sprängskisser på eländet nånstans om du är intresserad...?
ok, om gränslägena är dåliga borde det bli lite fel inställt?? alltså det funkar typ ,men blåser väldigt dåligt vid hög fläkthastighet,men kan känna att det blåser kraftigare under tiden då den byter läge, men inte sen.
klart jag är intresserad om du hittar dom.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Spjäll reglering Laguna II

Post by matjo690 »

PM:a din email till mig så mailar jag det jag har...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Post Reply