Renault Megane Scenic 1997-1998 : 248 Hk ett projekt på G

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
silverpilen
Posts: 5
Joined: 04 Nov 2012, 23:37
Location: Sundsvall

Renault Megane Scenic 1997-1998 : 248 Hk ett projekt på G

Post by silverpilen »

Vi sökte ett objekt till banracing i Krutcupen och fann åt en Renault Megane Scenic från 1997 på 248 Hk baserat på ett Xsara chassie !! Kan detta stämma ? Troligen är detta ett resultat av avskedade franska rymdingengörer men vi beföver någon form av befästelse för detta. Kollade bilregistret OCH det stämde : 248 Hk i en Scenic.....Högst troligt är att ingen serviceverkstad i Sverige klarar att åtgärda/serva en bil som denna, men det kanske finns en handfull intellektuella och "fnulare" i detta forum som kan bära detta projekt till vinst

:D

Snälla ni, hör av Er !

PS! Just nu har vi en Porsche 924 som donator..som backup har vi en Citreoen Xantia Activa V6...Vi behöver verkligen Er hjälp !!
Citroën Xantia Activa V6 -00
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane Scenic 1997-1998 : 248 Hk ett projekt på

Post by Tony »

248hk är en felmärkning, finns bara 97 med denna felmärkning,så det du får är en helt standard 2,0 8v scenic, dock så har jag undrat vad bilprovningen kan göra om man stoppar i en megane rs motor på 250hk och åker in och bessar.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
silverpilen
Posts: 5
Joined: 04 Nov 2012, 23:37
Location: Sundsvall

Re: Renault Megane Scenic 1997-1998 : 248 Hk ett projekt på

Post by silverpilen »

Tony wrote:248hk är en felmärkning, finns bara 97 med denna felmärkning,så det du får är en helt standard 2,0 8v scenic
Attans, men det var kul så länge drömmen varade. Hade det stämt att bilen verkligen hade 248 hk hade det varit världens främsta sleeper..alla kategorier.

Tusen tack för denna värdefulla återkoppling, Tony.

Skall gå igenom trådarna och se om jag finner någon fransk delikatess som ger mycket för pengarna när det gäller banracing. Försöker hitta något som håller ihop bra och kan hänga med i 3 timmars lopp och ge konkurrenterna en bra match.
Citroën Xantia Activa V6 -00
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane Scenic 1997-1998 : 248 Hk ett projekt på

Post by Tony »

silverpilen wrote:
Tony wrote:248hk är en felmärkning, finns bara 97 med denna felmärkning,så det du får är en helt standard 2,0 8v scenic
Attans, men det var kul så länge drömmen varade. Hade det stämt att bilen verkligen hade 248 hk hade det varit världens främsta sleeper..alla kategorier.

Tusen tack för denna värdefulla återkoppling, Tony.

Skall gå igenom trådarna och se om jag finner någon fransk delikatess som ger mycket för pengarna när det gäller banracing. Försöker hitta något som håller ihop bra och kan hänga med i 3 timmars lopp och ge konkurrenterna en bra match.
vi håller på att bygga en sån här för slc light
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 31&t=13736
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
silverpilen
Posts: 5
Joined: 04 Nov 2012, 23:37
Location: Sundsvall

Re: Renault Megane Scenic 1997-1998 : 248 Hk ett projekt på

Post by silverpilen »

vi håller på att bygga en sån här för slc light
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 31&t=13736
Mycket trevlig tråd !

"Servopump, fäste slangar är kastade, pga viktskäl"
Ni var verkligen ambitiösa. Alla i Teamet ser nog snart ut som Karl Alfred :lol:

http://www.kalmarsportvagnsklubb.se/Blo ... 09-01.html
Man blir så himla sugen på att åka ner någon gång nästa år och sätta en tid med Activan. :racesmile:
Tyvärr är ju detta mitt dilemma : Snabb som ingen annan på konbana MEN då man kör bana...så känner man att det känns så fel att plåga den för länge.
Korta lopp om ca 6-8 varv i taget (med efterföljande avkylning..) : Helt OK
Men det känns i hjärtat helt fel. Bara drygt 2700 tillverkade...börjar bli svårt att skaffa reservdelar.

Jag kommer att följa ert projekt. Högintressant utan tvekan.
Helt klart en bil i mitt intresse.
Citroën Xantia Activa V6 -00
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane Scenic 1997-1998 : 248 Hk ett projekt på

Post by Tony »

silverpilen wrote:
vi håller på att bygga en sån här för slc light
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 31&t=13736
Mycket trevlig tråd !

"Servopump, fäste slangar är kastade, pga viktskäl"
Ni var verkligen ambitiösa. Alla i Teamet ser nog snart ut som Karl Alfred :lol:

http://www.kalmarsportvagnsklubb.se/Blo ... 09-01.html
Man blir så himla sugen på att åka ner någon gång nästa år och sätta en tid med Activan. :racesmile:
Tyvärr är ju detta mitt dilemma : Snabb som ingen annan på konbana MEN då man kör bana...så känner man att det känns så fel att plåga den för länge.
Korta lopp om ca 6-8 varv i taget (med efterföljande avkylning..) : Helt OK
Men det känns i hjärtat helt fel. Bara drygt 2700 tillverkade...börjar bli svårt att skaffa reservdelar.

Jag kommer att följa ert projekt. Högintressant utan tvekan.
Helt klart en bil i mitt intresse.
motorer finns det väl att ta av? Roligare att köra fort på bana än köra runt lite konor, tål att plågas en hel del, var på sviestad i början på oktober blev runt 12 mil på knappt 2 tim, då var vi uppe i 175 en gång och runt 150 2 ggr PER varv.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
silverpilen
Posts: 5
Joined: 04 Nov 2012, 23:37
Location: Sundsvall

Re: Renault Megane Scenic 1997-1998 : 248 Hk ett projekt på

Post by silverpilen »

Jo, jag instämmer : Motorer finns och det är bankörning som ger mest och bäst upplevelse. Problemet är dock helt andra slitdelar än själva motorn. Den är tämligen slittålig jämfört med många andra bilar men det är chassiet som till sist tar stryk på en Activa V6. Vissa delar finns inte längre att få tag i hela norra Europa. Köpte för några år sedan en liten sketen (ca 1 x 2 metall/gummi cylinder) krängningshämmarbussning. Den sista i norra Sverige. Pris : 1400 kr efter rabatter... Har kört på bana lite sporadiskt de sista åren och känner nu att bilen skall få vila från dessa aktiviteter framöver med orsak av att många slitdelar inte längre går att köpa.
Därför verkar ert forum och bilfabrikat vara det helt rätta för att nöta varv på banan istället för att nöta hål i plånboken eller jaga donatorer världen över.

Tackar för återkopplingen och därmed kan väl denna tråd läggas till handlingarna : Megane Scenic på 248 hk var blott en dröm (felregistrering) men tråden gav insikt i potentialen av potenta och körglada Renault bilar. Tack & bock !
Citroën Xantia Activa V6 -00
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Renault Megane Scenic 1997-1998 : 248 Hk ett projekt på

Post by john »

Bra med namn på inläggen med 8)
John Ignell Enviken
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault Megane Scenic 1997-1998 : 248 Hk ett projekt på

Post by mange »

Flyttade tråden. eftersom detta inte gäller ett projekt som du redan har så flyttade jag den. Om du handlar en bil och bestämmer dig för att bygga så kan vi självklart flytta tillbaka.

Det John menar är att vi enligt våra forumsregler vill ha namn på inlägg. detta för att vi tycker det ger ett lungnare forum när det står vem som skriver
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
silverpilen
Posts: 5
Joined: 04 Nov 2012, 23:37
Location: Sundsvall

Re: Renault Megane Scenic 1997-1998 : 248 Hk ett projekt på

Post by silverpilen »

mange wrote:.. enligt våra forumsregler..
Jag tog del av forumets regelverk efter att jag öppnat tråden. Slarvigt.. :oops: Ni agerade helt korrekt genom att flytta tråden. Nästa tråd kommer att vara enligt reglementet : Helt OK
Citroën Xantia Activa V6 -00
Post Reply