clio med kangoo 4X4 axlar och växellåda

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
nååb
Posts: 2
Joined: 08 Nov 2012, 20:29
Location: V. frölunda

clio med kangoo 4X4 axlar och växellåda

Post by nååb »

idéen med att ha en clio 2.0 sport runt 00-03 chassie och motor, och ta axlar och växellåda från en kangoo 4x4. undrar om någon kunnig här på forumet vet om det är jättte mycket jobb att få det att funka. men äger inget av fordonen än för har inte något körkort. men vill påbörja projektet när jag vet lite mer om de är möjligt utan att göra om allt:D
hade varit glad om någon vet vart jag hittar sprängskisser på renaulterna :D
edvin udehn
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: clio med kangoo 4X4 axlar och växellåda

Post by Tony »

nååb wrote:idéen med att ha en clio 2.0 sport runt 00-03 chassie och motor, och ta axlar och växellåda från en kangoo 4x4. undrar om någon kunnig här på forumet vet om det är jättte mycket jobb att få det att funka. men äger inget av fordonen än för har inte något körkort. men vill påbörja projektet när jag vet lite mer om de är möjligt utan att göra om allt:D
hade varit glad om någon vet vart jag hittar sprängskisser på renaulterna :D
inget är omöjligt, borde vara genomförbart.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: clio med kangoo 4X4 axlar och växellåda

Post by Joakim16v »

Tony wrote:
nååb wrote:idéen med att ha en clio 2.0 sport runt 00-03 chassie och motor, och ta axlar och växellåda från en kangoo 4x4. undrar om någon kunnig här på forumet vet om det är jättte mycket jobb att få det att funka. men äger inget av fordonen än för har inte något körkort. men vill påbörja projektet när jag vet lite mer om de är möjligt utan att göra om allt:D
hade varit glad om någon vet vart jag hittar sprängskisser på renaulterna :D
inget är omöjligt, borde vara genomförbart.
Det som är lite knepigt är väl att man måste bygga kardantunnel och nya fästpunkter för bakvagnen skulle jag tro..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: clio med kangoo 4X4 axlar och växellåda

Post by Tony »

Joakim16v wrote:
Tony wrote:
nååb wrote:idéen med att ha en clio 2.0 sport runt 00-03 chassie och motor, och ta axlar och växellåda från en kangoo 4x4. undrar om någon kunnig här på forumet vet om det är jättte mycket jobb att få det att funka. men äger inget av fordonen än för har inte något körkort. men vill påbörja projektet när jag vet lite mer om de är möjligt utan att göra om allt:D
hade varit glad om någon vet vart jag hittar sprängskisser på renaulterna :D
inget är omöjligt, borde vara genomförbart.
Det som är lite knepigt är väl att man måste bygga kardantunnel och nya fästpunkter för bakvagnen skulle jag tro..
ja sen vet jag inte om motorn passar på lådan. annars skall det nog gå ganska bra.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
nååb
Posts: 2
Joined: 08 Nov 2012, 20:29
Location: V. frölunda

Re: clio med kangoo 4X4 axlar och växellåda

Post by nååb »

klart jag räknar med jobb! men det är ju nöjjet! men jag vill mer hitta några sprängskisser så man kan se om chassin:a är lika varandra. det är ingen som vet någon hemsida?
edvin udehn
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: clio med kangoo 4X4 axlar och växellåda

Post by mange »

Låter som ett härligt projekt!
Men eftersom det inte finns någon bil (än) så flyttas tråden till ett mer passande ställe. när du handlar bil så kan vi självklart flytta tillbaka bilen till denna kategori
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply