Engine immobilizer problem renault laguna -99

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

sequencezero
Posts: 12
Joined: 11 Jan 2013, 18:43
Location: Skara

Engine immobilizer problem renault laguna -99

Post by sequencezero »

Tjenare!

Börjar med att säga att jag är ingen bilmeckare precis så ha lite förståelse för lite konstiga beskrivningar.

Jag köpte en Renault Laguna 1,8 16V årsm. -99 Kombi grandtourer K56 i förra veckan.
Tanken var att vi skulle ha den som en andra bil nu när frugan håller på o tar körkort. Jag fick bilen för 3000:- för ägaren sa att en tändspole var trasig och bilen bara stod ivägen för han. Kanon tänkte jag, en tändspole kan ju till och med en bebis byta så jag köpte bilen och åkte dit för att hämta den och tog då med en ny tändspole för att byta på plats. Bilen hoppade igång och gick som en klocka. Kom hem med bilen och lastade av den från transporten (obesiktigad, oskattad) och lät den stå på tomgång en stund. Helt plötsligt slocknade två cylindrar. Vad i h...vete nu då? Kollar över alla tändspolar igen och mycke riktigt så får den ingen gnista på andra och tredje cylindern. Byter ut alla tändspolar och tändstift, fortfarande ingenting. Kollar tändkablarna... hittar två kabelbrott, lagar dessa och mäter upp alla kablar inga problem där men fortfarande ingen tändning på cylinder 2 och 3. Det enda som jag och kompisen kunde komma fram till var att styrboxen som sitter framför batteriet är kass, ringer till volvo här i skara och dom säger att en ny sån box kostar 8500:-. Aldrig i livet tänkte jag och åkte till skroten. Jippie! Dom har en likadan bil ståendes. Jag plockar den boxen och sätter i den i min bil då säger den trevliga gubben i bilen: Warning.... engine immobilizer is on..... you can not start the engine... please refer to the handbook. F*n sa jag och kompisen och kom på att vi måste ju givetvis ha den nyckeln och transpondern till den andra bilen på skroten. Sagt o gjort så hade vi hämtat den nyckeln och ringen som sitter runt tändningslåset och satte in i min bil. Gubbjä*!ln sa samma sak igen. Jag ringer då till min volvohandlare och han säger att jag måste ha uch:n också för att den ska funka. Jaha, tillbaka till skroten och hämtar Uch:n (säkringsboxen) samt en till box som satt dit klämd i uch:n på vänstersida. Pluggar in detta i min bil, då slutar gubben att prata och immobilizer lampan slocknar när jag vrider på tändningen. Yes, nu ska det ju funka tänkte jag men icke då. när jag vrider så startmotorn går igång så snurrar den men motorn startar inte. Verkar som att det är någon mer spärr som jag har missat. Snälla hjälp mig innan jag blir galen.

MVH/ Erik Andrén
Erik Andrén
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Engine immobilizer problem renault laguna -99

Post by Starbright »

Hej!

För att inte kunna så mycket om bilar så tycker jag att du verkar klara dig ganska fint. Att känna till allt om startspärren är det inte alla svenssons som gör precis.

Nog om det.. vidare till ditt problem.
Du har alltså nu flyttat över UCH, motorstyrenhet samt tagit med tillhörande nyckel.
Men bilen startar inte. Har du tagit reda på vad som saknas? dvs får bilen gnista och soppa ?
ngn av dem ( om inte båda) måste ju saknas.
Låter soppapumpen t.ex?

återkom med vad du kommer fram till.
Johnny Söderström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Engine immobilizer problem renault laguna -99

Post by Dennis »

Startspärrkedjan är på dessa..
-Nyckel
-EJ ringen runt tändlåset (men den är bra att ha i reserv)
-Decodern (den svarta lådan intill säkringshållaren.
-Motorstyrenhet

Nu borde den starta om du bytt ut dessa delar.
En tanke som slog mig var att du har trailat den, lastat lossat och haft bilen i stora lutningar i samband med detta. KOLLA krockknappen i motorummet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
sequencezero
Posts: 12
Joined: 11 Jan 2013, 18:43
Location: Skara

Re: Engine immobilizer problem renault laguna -99

Post by sequencezero »

Tackar för snabba svar!

Jag kan tillägga att jag bytte mottagaren till fjärren oxå som sitter vid backspegeln ifall den hade något med det att göra så hela systemet borde vara bytt. Jag har oxå bytt vevaxelgivaren ifall denna var trasig men ingen skillnad ändå.

Det som är så märkligt är att med dom gamla boxarna så hoppar bilen igång hur lätt som helst men dock bara på två cylindrar och med dom nya boxarna händer det inget. Så jag vet att det inte är något fel på bränsle pumpen. Jag ska ta och fortsätta greja med den ikväll igen så ska jag kolla pumpen tändningen och den svarta knappen i motorrummet igen.

Jag tänkte om det kanske var någon konstig procedur man måste göra nu för att nollställa systemet efter alla byten av boxar? Jag vet att det finns en kod som man kan knappa in för att tvinga igång den men blev lite nervös ifall jag måste knappa in den varje gång sen?

Vi har fått låna en diagnosdator från en verkstad i helgen så vi tänkte kolla felkoder på den i helgen oxå.

MVH/ Erik Andrén
Erik Andrén
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Engine immobilizer problem renault laguna -99

Post by Starbright »

Bra att få tillgång till diagnosdator!

Orsaken till att det är bra att veta vilket "system" som fallerar iom byte av motorstyrenheten är bra i felsökningssynpunkt.
Att bilen startar med den gamla styrenheten men bara går på 2 cylindrar är ett fel.
När du sedan byter styrenhet och bilen inte startar alls, lär ju bero på ngt annat.
Därför måste du veta om det är gnistan som saknas helt eller om det är bränsletrycket som saknas helt.
Vad säger att inte styrenheten du köpt har fått/har ett fel?

Det är detta som kallas ( iaf i mina ögon) att bekräfta fel. Annars bara "spekulerar" man i vad som är fel. Bilen startar inte, det kan bero på ........etc, nej skapa en bild om vad som inte fungerar och åtgärda efter det.
Sedan håller jag med dig, bör inte vara ngt fel på soppapumpen eftersom den fungerar med den andra styrenheten, men får den matning ?
Johnny Söderström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Engine immobilizer problem renault laguna -99

Post by Dennis »

I mina öron låter det som att,,,
Ursprungliga har fel i motorstyrenheten på ett slutsteg till tändningen.

Beg. delen har fel som den hade på skroten, och bör diagnostiseras.

Är delarna verkligen från en F4P motor och inte ngt annat?

För övrigt ett intressant fel och bra forumsdialog :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Engine immobilizer problem renault laguna -99

Post by Dennis »

Jag har behövt byta några decodrar under årens lopp till just Laguna 1 ph2.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
sequencezero
Posts: 12
Joined: 11 Jan 2013, 18:43
Location: Skara

Re: Engine immobilizer problem renault laguna -99

Post by sequencezero »

En crazy idea. Kan det vara så att krockknappen på den bilen som stod på skroten hade aktiverats och att det ligger kvar i minnet på dom boxarna?
Erik Andrén
sequencezero
Posts: 12
Joined: 11 Jan 2013, 18:43
Location: Skara

Re: Engine immobilizer problem renault laguna -99

Post by sequencezero »

Vill bara dubbel kolla med er, är ush:n (hjärnan i bilen) den boxen som alla säkringar och reläer sitter på under ratten eller sitter det någon mer box någonstans?
Erik Andrén
sequencezero
Posts: 12
Joined: 11 Jan 2013, 18:43
Location: Skara

Re: Engine immobilizer problem renault laguna -99

Post by sequencezero »

Nu har vi felsökt lite mer och kommit fram till att det är motorstyrningsboxen som har gett sig tyvärr. Den boxen jag hämtade från skroten visade sig vara JÄTTE trasig tyvärr och orginal boxen säger att det är fel på tändspole nr2 grupp B men det är inget fel på den spolen. Vi har felsökt med MultiDiag samt kollat alla kablar efter kabelbrott och testat att flyttat om alla tändspolar med samma resultat tyvärr. Ingen som har en box, decoder, fjärrmottagare och nycklar till en f4p-760 motor? :D
Erik Andrén
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Engine immobilizer problem renault laguna -99

Post by Tony »

sequencezero wrote:En crazy idea. Kan det vara så att krockknappen på den bilen som stod på skroten hade aktiverats och att det ligger kvar i minnet på dom boxarna?
krockknappen är en typ åt brytare som bryter spänningen vid en hög gkraft, det är inget som lagras någon stans. Bra att du hittat felet, tråkigt att det var fel på den andra boxen. Det var säkert därför den stod där :-(
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
sequencezero
Posts: 12
Joined: 11 Jan 2013, 18:43
Location: Skara

Re: Engine immobilizer problem renault laguna -99

Post by sequencezero »

Ja det var tråkigt speciellt när dom sa att dom hade kört med bilen. Men men, så kan det vara ibland. Tur att delarna inte kostade mycket. Det blir väl till att lämna in bilen och bita i det sura.
Erik Andrén
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Engine immobilizer problem renault laguna -99

Post by Dennis »

Vad har du för HOM nr på boxen, så kan jag kolla om jag har ngn. (har en massa nya)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
sequencezero
Posts: 12
Joined: 11 Jan 2013, 18:43
Location: Skara

Re: Engine immobilizer problem renault laguna -99

Post by sequencezero »

Vad är HOM nr för något? Kan kolla imorrn om jag vet vilket nr jag ska kolla efter.
Erik Andrén
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Engine immobilizer problem renault laguna -99

Post by Dennis »

Står på boxen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply