Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

andersw
Posts: 17
Joined: 19 Dec 2007, 16:36
Location: Arboga

Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Post by andersw »

Jag fick en 5-dörrars Clio idag mot att jag bogserade bort den då nuvarande ägare har tappat bort nyckeln till den. Hon hade en extranyckel men det såg ut som en R5-nyckel och den passade endast i tanklocket.
Så efter att jag hade pianotrådat in mig i bilen och borrat bort klackarna på låscylindern och plockat ur den så bogserade jag ner den till verkstaden.
Hon sa att den hade kokat för henne och att hon hade tappat bort nyckeln under den tid den stod, snart ett år.

Saken är den att den har endast rullat 13xxx mil, är välutrustad och kamrem är skapligt nybytt och den är servad för övrigt så det är lite synd att börja plocka delar från den.
Men hur går jag tillväga med nyckeln? Det är ju inte så enkelt att jag bara åker till skroten och plockar bort cylindrar till tändning och dörrar och byter för det är väl startspärr på de här bilarna, eller?
Jag läste något tidigare om koder hit och dit, vart fasen knappar man in dessa i så fall eller är det bara nyare clios?

Det går väl att beställa nya nycklar med regbeviset? Någon som vet vad det kostar?

Och om det är för dyrt så vet ni vem ni ska kontakta om ni behöver delar :D
Dock inte toppen för den lär ju ha gått om bilen har kokat...
Anders
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Post by Joakim16v »

Har du tur så sitter avkodningen i fjärrmottagaren i taket. Då kan du ta en komplett nyckelsats från skroten inkl. fjärrsändare/mottagare så kommer allt funka.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
andersw
Posts: 17
Joined: 19 Dec 2007, 16:36
Location: Arboga

Re: Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Post by andersw »

Aha, men hur vet man det då? Jag kollade manualen och där kunde man ju utgöra om man hade "fall 1", "fall 2" eller "fall 3" beroende på nycklar och kodning. Vad skillnaden var blev jag inte klok på direkt.

Jag åker nog förbi skroten och plockar ihop ett set så får man se vad som händer. Två nya nycklar lär ju kosta skjortan.
Anders
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Post by Dennis »

Startspärren har behandlats hur många ggr som helst i div trådar.
Sök!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Post by Starbright »

2 nya nycklar kostar ca 3000 kr det är inte så extremt mycket precis!
Johnny Söderström
andersw
Posts: 17
Joined: 19 Dec 2007, 16:36
Location: Arboga

Re: Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Post by andersw »

Dennis wrote:Startspärren har behandlats hur många ggr som helst i div trådar.
Sök!
Hur skulle det se ut om alla sökte innan de gjorde en tråd, då skulle det ju vara helt dött på forumet och vi skulle klara oss med bara google :D

Jag sökte lite halvhjärtat men hittade inget som hjälpte mig direkt så jag tog mig friheten att göra en egen tråd istället helt enkelt. Jag hoppas att jag inte slösar på utrymmet på servern...


Starbright, 3000:- är förvisso en struntsumma i sammanhanget men jag gillar att spara in på kostnader och mår fan så mycket bättre av att lösa något till halva priset om det går.
Men skiter det sig så får jag krypa till korset och beställa EN nyckel (vem fan behöver två liksom, bara fruntimmer som tappar bort bilnyckeln...) men då får jag ju göra mig besväret med att ta med bilen till verkstaden också antar jag. Undrar om en clio får plats i det stora skåpet på en Merca sprinter :roll:

Men för att återgår till ursprungsfrågan; Det som Joakim16v beskriver låter som det bästa alternativet hittills. Jag antar att mottagaren är innanför det lilla glaset?
Sånt har jag haft i mina gamla R5:or också men där har jag inte haft någon speciell nyckel, har de bara varit tomma då eller?
Anders
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Post by Dennis »

Jag har nog svarat femtielva gånger på hur startspärr systemet är uppbyggt och vilka detaljer som samverkar och man måste ha ur samma kedja.
Någon gång tröttnar man [smilie=001_07.gif]
Tror det gäller alla som sitter med den kunskapen och alltid svarar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Re: Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Post by Norden »

Ingen som kan peka honom i rätt riktning? Med hjälp av en länk till en tråd där det finns lite matnyttigt?
Jag vet inte hur startspärren fungerar men kanske finns det något relevant i denna tråden som uppdaterades ganska nyss? http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =7&t=14534
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
andersw
Posts: 17
Joined: 19 Dec 2007, 16:36
Location: Arboga

Re: Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Post by andersw »

Som sagt, jag har sökt men gav upp efter att ha läst igenom ungefär 10-12 sidor då inget hjälpte mig. Jag tror att det kom fram drygt 350 resultat...

Men visst, finner man inget nöje i att hjälpa folk utan hellre skriver meningslösa inlägg som menar att man ska ska istället så kan man ju göra det istället.
Ursäkta min bistra ton men jag är medlem på ett tiotal olika forum och jag har inte fått så här negativ respons på något av de andra forumen någon gång.
Men det är förståeligt, Renault-ägare har ju ingen direkt anledning att vara glada 8)
Anders
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Post by Dennis »

Igen!!!
Startspärr kedja.
Nyckelhuvud (plastbiten man håller i, ej järnbiten)
Decodeboxen (Clio integrerad i säkringsboxen)
Insprutningsboxen.

Är bilen tillräckligt ny så blir det elektroniska chassienummret felmatchat mot bilens fysiska nr: vid byte.

Du verkar vara en bitter typ! men man kan väl inte begära annat när du åker MB annars :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
andersw
Posts: 17
Joined: 19 Dec 2007, 16:36
Location: Arboga

Re: Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Post by andersw »

Icke, jag är aldrig bitter utan svarade bara med den ton som jag tycktes användes.

Men tack för ditt svar, då ska jag se vad jag kan hitta för box. Gäller detta även på de äldre clio, min är en -98 som jag nu såg att jag hade missat att skriva med...

För övrigt så kör jag Saab privat och merca som firmabil och lite annat sk*t däremellan. Men jag har haft väldigt många Renault, dock bara R5 som jag anser vara den Renault som är något att ha :)
Merca är bra sk*t om man bortser från rosten, få bilar som håller måttet under så många mil. Min har rullat 24 999mil (parkerade den nyss och la märke till det) och spinner som en klocka med bara kamremsbyte gjort. Men ack, rosten...
Saab... ja det är ju Saab. Bra bilar om man har tur, skitbilar om man har otur. 9-5:an brukar dock bli billig per mil och det är vad som räknas, tillsammans med komfort.
Jag kollade faktiskt lite på Laguna runt årsmodell 09 nu innan jag bytte ut den gamla saaben mot en nyare men jag vågade inte köpa franskt helt enkelt pga den bristfälliga kvalité som det tyvärr medför. Med bakgrund som bilansvarig över en större vagnspark där bland annat fransoser var "favoriten" så har jag lärt mig den hårda vägen.
Anders
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Post by Starbright »

Ok thats it!! Nu skall jag ge mitt slutgiltiga förslag på vad du kan göra.

1. Åk till en skrotfirma av ngt slag..Köp decoderbox samt minst 1 av nycklarna tillhörande den decodern. skall du slå på stort så köp varenda lås och tändningslås också så kan du nyttja den nya nyckeln till alla funktioner. Men se för gud skull till att du köper dekoderbox av samma variant du redan har!

2 Åk hem till din bil.

3 byt decoderboxen till den du nyss köpte

4 plocka fram DEN GAMLA startspärrskoden till din bil. 4 -siffrig kod. Saknar du den koden så bör man kunna få fram den genom att söka i kodservern hos renault ( detta kan jag göra )

5 Mata nu in den koden genom nödproceduren som står beskriven i instruktionsboken ( ja lite får du leta själv)

6 Nu är bilen avkodad, motorstyrenheten "tom" och bilen skall kunna startas ( men nu var ju låsen trasiga etc så kan ju bli svårt så klart. BYt t-lås till det du nyss köpte.

7 Prova starta bilen. ( ja detta skall ju gå eftersom du har nytt t-lås och motorstyrenheten är tom..startar den nu så kan du isf slå av motorn igen. dags att programera in allt till normal funktion.

8 när nu bilen låses så aktiveras startspärren, dekoderboxen matar in sin kod i motorstyrenheten ( den var ju "tom" minns du? men inte längre.

9. OM du skulle lämnat in bilen på verkstad, utan ngn nyckel alls så GÅR DET EJ att beställa ny nyckel utan man måste beställa en komplett sats med ny dekoderbox samt 2 nycklar. detta är såklart inte gratis, men så är det iaf.

glöm inte att ta VIN-nummret från bilen du köpte dekoderbox från så du kan få den 4 -siffriga säkerhetskoden från den bilen.

jag TROR att detta går. jag har personligen aldrig gjort ngt liknande då det känns som att en auktoriserad verkstad inte skall hålla på med sånna här saker.
I ditt fall då du helt saknar nyckel , ja då är det som sagt ny dekoderbox och nycklar som gäller.

Vill faktiskt hålla med dig om en sak också, och det är att forumets sökfunktion inte funkar jättebra alla ggr.

/Johnny
Johnny Söderström
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Post by Robin »

Johnny är en stjärna i denna djungel av tvärdåliga sökfunktioner =)

Detta borde väl fungera med en Clip också va ?!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Post by Tony »

andersw wrote: min är en -98 som jag nu såg att jag hade missat att skriva med...
Står ju i rubriken :D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startspärr i Clio -98, borttappad nyckel

Post by Starbright »

Detta borde väl fungera med en Clip också va ?!
vad exakt menar du?
Johnny Söderström
Post Reply