Motorvägshaveri drivrem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
JoGu
Posts: 4
Joined: 08 Aug 2011, 20:41
Location: Göteborg

Motorvägshaveri drivrem

Post by JoGu »

Min fina laguna -00 dog mitt på motorvägen idag. Fick bärga och vad jag vet i skrivande stund är att drivremmen "tuffsat" till sig och ser mer än trasig ut. Kan det göra att bilen dör i fart? Och tror ni det finns risk att mer kan gått sönder? Vi stannade bara halvminuten efter det klonkat till.

Johan
Johan Gustafsson
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Motorvägshaveri drivrem

Post by kenny87 »

JoGu wrote:Min fina laguna -00 dog mitt på motorvägen idag. Fick bärga och vad jag vet i skrivande stund är att drivremmen "tuffsat" till sig och ser mer än trasig ut. Kan det göra att bilen dör i fart? Och tror ni det finns risk att mer kan gått sönder? Vi stannade bara halvminuten efter det klonkat till.

Johan
Drivremmen "spårade ur" på min systers Volvo 850 för ett par år sedan, bitar av den lindade sig runt kamremsdrevet på vevaxeln vilket gjorde att kamremmen kuggade över lite för många kuggar = ventilsallad. Håller tummarna för att detta inte hände för dig
Kenny Ström
Axa
Posts: 49
Joined: 24 Oct 2012, 14:49
Firstname: Gunnar
Surname: Westholm
Location: Hemsedal

Re: Motorvägshaveri drivrem

Post by Axa »

Vad blev facit på detta haveri?
Var drivremmen riktigt monterad?
Gunnar Westholm
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Motorvägshaveri drivrem

Post by Lalo59 »

Hej.

Alla certifierade verkstäder lämnar alltid en garanti vid byte av vattenpump och kamrem.

Kolla gärna upp när det utfördes och återkom med kompleterande info.

Med vänlig hälsning:LG

Axa wrote:Vad blev facit på detta haveri?
Var drivremmen riktigt monterad?
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply