Laguna II -01 mystiskt start problem.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Fredo
Posts: 5
Joined: 09 Aug 2013, 17:03
Location: Eskilstuna

Laguna II -01 mystiskt start problem.

Post by Fredo »

Hej, jag börjar tröttna på våran Laguna II -01 nu. Det är nått problem när jag ska starta den...typ så här:
1/ Låser upp dörren med kortet (dom gånger det funkar)
2/ Stoppar in kortet i läsaren (då står det "start" i displayen och rattlåset frikopplas)
3a/ Trycker ner kopplingen och trycker på knappen, (kan starta 10ggr utan problem)
3b/ Trycker på knappen (det bara klickar i systemet, får vänta 10sek innan man kan ta ut kortet igen.)
4/ Startar direkt vid starthjälp (även när man knuffar igång den)

Jag har gjort följande:
Bytt batteri.
Rengjort Minus kabel från batteri till chassie.
Rengjort fläta från motor.
Provat att jorda direkt till motor från batteri med start hjälp.

Meeeen idag på beskiktningen kom jag inte ens fram till porten då den bara "klickade"

Har sökt på liknande problem på sidan, men inget som är precis så här.
Vad kan det vara tro ?
Startspärr eller nått annat dyrt o roligt ? ;P
Fredrik Mårtensson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laguna II -01 mystiskt start problem.

Post by Tony »

Kan ju vara startmotorn,
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Fredo
Posts: 5
Joined: 09 Aug 2013, 17:03
Location: Eskilstuna

Re: Laguna II -01 mystiskt start problem.

Post by Fredo »

Uppdatering i "fallet". Har haft bilen inne på verkstad nu, dom "trodde" att det kan vara kortläsaren som håller på att ge upp, då den bara startar ibland.

Men jag har hört om att det andra startkortet kan fungera bättre ?! Hur kan det komma sig i såfall ?
Vill ju inte lägga ner 5000:- på ny läsare om det kanske räcker med omprogrammering av kortet.
Fredrik Mårtensson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laguna II -01 mystiskt start problem.

Post by Tony »

Fredo wrote:Uppdatering i "fallet". Har haft bilen inne på verkstad nu, dom "trodde" att det kan vara kortläsaren som håller på att ge upp, då den bara startar ibland.

Men jag har hört om att det andra startkortet kan fungera bättre ?! Hur kan det komma sig i såfall ?
Vill ju inte lägga ner 5000:- på ny läsare om det kanske räcker med omprogrammering av kortet.
Du kan ta vilken kortläsare Du vill på skroten, finns 2 olika en när du har handsfree och en utan, dom behöver inte programmeras. Kort som är använda kan inte programmeras om.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: Laguna II -01 mystiskt start problem.

Post by matjo690 »

Enligt min erfarenhet är det inte med säkerhet kortläsaren när den uppträder så, kryp under bilen och ta bort den lilla styrkabeln till solenoiden. Rengör kontaktytan på startmotorn med lite smärjelduk, kläm möjligen ihop kontakten lite, spraya med lite elektronikspray och montera ihop igen. Detta fel är vanligt och mycket lättlöst.


MVH Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Fredo
Posts: 5
Joined: 09 Aug 2013, 17:03
Location: Eskilstuna

Re: Laguna II -01 mystiskt start problem.

Post by Fredo »

Ok, det låter billigare att göra rent solenoiden :P Har fått det andra startkortet idag, ska testa den i morrn bitti...annars får jag kräla under....uppdaterar senare...

på förhand tack...
Fredrik Mårtensson
Fredo
Posts: 5
Joined: 09 Aug 2013, 17:03
Location: Eskilstuna

Re: Laguna II -01 mystiskt start problem.

Post by Fredo »

Ännu en uppdatering, fungerade klockrent med "reservkortet"....tills igår när jag skulle tanka bilen, skulle starta...bara klickade...var tvungen att putta igång den. Det enda jag kom att tänka på är att igår var det dimma och regnade, kan det vara att det blir fukt nånstans, och min stora fråga är....vart ?? ska kolla kontakten till solenoiden då...kan kanske vara den som spökar ändå...

MVH
Fredrik Mårtensson
Fredo
Posts: 5
Joined: 09 Aug 2013, 17:03
Location: Eskilstuna

Re: Laguna II -01 mystiskt start problem.

Post by Fredo »

Kröp under bilen, meeeeen en skruv som sitter fast i ramen vill inte lossna, funderar på att slå av den o sen sätta dit hasplåten (plasten) med plåtskruv....kommer man inte åt startmotorn på nått annat sätt ?
Fredrik Mårtensson
epostiljon
Posts: 18
Joined: 22 Apr 2013, 17:01
Location: Uppsala

Re: Laguna II -01 mystiskt start problem.

Post by epostiljon »

Det blir för trångt, så vägen dit går underifrån och tyvärr är ju då plasten i vägen.
Slå av eller borra bort den (om du nu inte får grepp om den med en svetstång)
Går ju alltid att sätta fast på ett eller annat sätt efteråt.
Upp med bilen på en lyft (OK7Q8 mack om du inte har en lyft själv. Mycket trevligare än att ligga under o böka...ja även om du ligger på en garagehora |-)
Lycka till
Renault Laguna
Post Reply