Startproblem hellysande immobilizerlampa

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Martino
Posts: 4
Joined: 08 Jan 2011, 17:20
Location: Borås

Startproblem hellysande immobilizerlampa

Post by Martino »

Har startproblem med min reanult clio 1,4 16v -03. Immobilizer lampan vill inte slockna och lyser med ett fast sken. Felet uppkom i samband med jordfel, eller rättare sagt bilen startade inte (startmotorn gick inte runt) det visade sig att det var dålig kontakt i jordkabeln mellan batteri och kaross och är nu åtgärdat. Problemet kvarstår dock att immobilizer lampan vill inte slockna. Startmotorn går runt men stängs ner automatiskt av bilen efter ca 5-6 sek. Bilen skickar heller ingen gnista till tändspolen. Kan jordfelet orsakat denna säkerhetsspärr?

Någon som har några ideer, hur jag får bort denna säkerhetsspärr vad jag har förstått så ska ska det inte vara fel på startspärren då det ska signaleras med blinkande sken på lampan.


Någon med liknande fel, eller förslag på åtgärd?
User avatar
MartinB
Posts: 131
Joined: 13 Jan 2011, 14:09
Location: Malmö

Re: Startproblem hellysande immobilizerlampa

Post by MartinB »

Jag har ingen direkt lösning, men kanske du kan bli klokare på vad som är problemet genom att läsa bilens felkoder med en felkodsläsare (typ OBD2).

Finns för 400 spänn på Biltema, eller bluetooth-varianter för 12-13$ från Kina (fast då tar det så klart längre tid).

OBD-uttaget sitter under askkoppen; framför växelspaken (på min Clio -04 i vart fall).
Martin Bjelk
Megane CC -04
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Startproblem hellysande immobilizerlampa

Post by kenny87 »

Hej!

Fått någon ordning på detta? Fick helt plötsligt samma fel på tjejens Clio igår. Försökt läsa ut felkoder men det funkar inte. Testade med reservnyckeln men ingen skillnad. Har en kina sond och clip v130.
Kenny Ström
Renaultclio
Posts: 10
Joined: 18 Sep 2016, 20:05
Firstname: Andreas
Surname: Elfving
Location: Örnsköldsvik

Re: Startproblem hellysande immobilizerlampa

Post by Renaultclio »

Jag har exakt samma problem nu som du hade. Började efter att batteriet varit urladdat då det varit kallt. Haft batteriet på laddning så det nu är fullt.

Någon som har en lösning?
Alexander Medin
Post Reply