Clio 02, startspärren släpper ej

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Clio 02, startspärren släpper ej

Post by kenny87 »

Hej! Min Clio vill inte starta för mig, när jag vrider på nyckel går startmotorn i kanske 2 sekunder och sen dör den. Immobiliserlampan lyser med fast sken vilket ska indikera fel i systemet om jag inte läste fel i instruktionsboken. Tar jag ut kretskortet ur nyckeln och försöker starta blinkar lampan istället så då antar jag att antennringen funkar som den ska. Antennringen är ett vanligt fel på Volvo 850 och första generationens x70 som är bilar som jag är vana vid och hoppades på något liknande nu men det lutar väl åt något annat.

Jag har laptop och Clip men kan inte läsa ut något ur startspärren, får bara upp ett meddelande som lyder;

Styrenhet ej identifierad, kontrollera:
-Diagnosverktygets uppdatering.
-Det valda fordonet
Tryck på vidare för att visa fordonets identifiering

Nån som har något idé hur jag ska gå vidare så vore jag tacksam. Clion har tyvärr stått allt för mycket sen inköp så nu när den fått nya vinterdäck vore det kul om den gick att använda istället för att den bara ska stå här hemma på parkeringen och se ledsen ut.

Mvh Kenny
Kenny Ström
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Clio 02, startspärren släpper ej

Post by Starbright »

Hej!

Får ganska ofta in bilar på jobbet med ditt symptom.
Dem vanligaste felen då är antingen nyckelfel.. dvs nyckeln är trasig och skickar ingen kod till antennringen. alternativt ingen kontakt med motorstyrenheten.
T.ex dålig jordkabel, eller matarkabel till styrenheten.

1. Har du en extra nyckel att prova med? samma fel med den?
2. När du vrider på tändningen, tänds motorelektroniklampan då?

Att du har en clip underlättar ju en aning då du kommer åt alla parametrar och dyl, men om du inte har ngn kontakt med styrenheten blir det ju värre. Kan ju vara ngt som spökar där.

När jag kollar nyckelfunktionen i vanliga fall, går jag in och läser ut vilken status det blir på startspärrsfunktionen.
dvs känner den av att du slår på tändningsläge.. tar antennringen mot ngn signal, godkänns signalen, slår startspärren ifrån.

men som sagt, tänds motorlampan upp som vanligt men startspärrslampan lyser med fast sken eller blinkar snabbt , så är det NÄSTAN alltid nyckelfel.
Johnny Söderström
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Clio 02, startspärren släpper ej

Post by kenny87 »

Starbright wrote:Hej!

Får ganska ofta in bilar på jobbet med ditt symptom.
Dem vanligaste felen då är antingen nyckelfel.. dvs nyckeln är trasig och skickar ingen kod till antennringen. alternativt ingen kontakt med motorstyrenheten.
T.ex dålig jordkabel, eller matarkabel till styrenheten.

1. Har du en extra nyckel att prova med? samma fel med den?
2. När du vrider på tändningen, tänds motorelektroniklampan då?

Att du har en clip underlättar ju en aning då du kommer åt alla parametrar och dyl, men om du inte har ngn kontakt med styrenheten blir det ju värre. Kan ju vara ngt som spökar där.

När jag kollar nyckelfunktionen i vanliga fall, går jag in och läser ut vilken status det blir på startspärrsfunktionen.
dvs känner den av att du slår på tändningsläge.. tar antennringen mot ngn signal, godkänns signalen, slår startspärren ifrån.

men som sagt, tänds motorlampan upp som vanligt men startspärrslampan lyser med fast sken eller blinkar snabbt , så är det NÄSTAN alltid nyckelfel.
Hej och tack för svar!

Kanske är bra att säga att jag bytte motor på bilen 3 veckor innan detta inträffade men den gick dom 3 veckorna helt utan missöden.

Har 2 nycklar och samma symptom med båda. Felet kom bara plötsligt, var på kalas och när vi skulle åka hem ett par timmar senare så startade bilen, gick på tomgång i ca 5 sekunder och sen dog den och har inte startat sen dess. Jag ska kolla det där med motorlampan imorgon efter jobbet så får jag se. Tänkte skaffa lite kött på benen nu så man har något att göra mellan jul och nyår (som om man inte redan hade det).
Kenny Ström
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Clio 02, startspärren släpper ej

Post by kenny87 »

Hej igen, idag har jag undersökt lite och jag fick ta mig fan bilen att starta, troligtvis för att jag justerade ratten för att kunna filma filmklippet som kommer här nere. Bilen gick bara i ett par sekunder nu också, när bilen dog så hörde jag bränslepumpen jobba väldigt ojämnt där bak men jag tror inte det har något att göra med att bilen dog för den dog som om jag vred av nyckeln. Grejade lite med ratten och fick sen bilen att starta igen, denna gången gick den lite längre och dog sen igen. Rörde aldrig rattjusteringen när bilen var igång vilket jag nu efteråt kanske skulle gjort för att se vad som hände.

Här är iaf filmklippet jag tog för att visa hur lampan till startspärren uppför sig.

http://youtu.be/2Ktxgn9O-kM

Första gången jag vrider om nycken är utan chippet i nyckeln och då blinkar ju lampan som ni ser

Andra gången hållet jag chippet vid nyckeln och då lyser ju lampan istället och det tolkar ju jag som att bilen känner ju av nyckeln men att något ändå strular.

I slutet försöker jag starta bilen 2 ggr för att ni ska se hur den beter sig då, tuggar lite på startmotorn och sen slår den av av sig själv trots att jag fortfarande håller nyckeln i startläge.

Nån som har någon idé, har redan kollat på kablarna till antennringen under ratten förut och såg då inget konstigt men känns som jag bör kolla dom igen.

God Jul på er!
Kenny Ström
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Clio 02, startspärren släpper ej

Post by kenny87 »

Nu har bilen lagat sig själv. Funkat i 3 veckor, känns inte ett dugg pålitlig. Det är tur man har en gammal Volvo också :wink:
Kenny Ström
Post Reply