Trafic 1.9 DCI 2004 stannar på tomgång

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
fooo
Posts: 6
Joined: 25 Dec 2013, 23:20
Location: Stockholm

Trafic 1.9 DCI 2004 stannar på tomgång

Post by fooo »

Hallå

Har en Renault Trafic 1.9 DCI från 2004 med 12.000 mil på mätaren som jag köpte för några veckor sedan.

Problemet jag har är exakt samma som denna post jag hittade på internet tidigare ikväll: http://dcsforum.se/dieselsnack/viewtopi ... =65&t=7467

Kortfattat är det att bilen startar utan problem och står på tomgång i runt 1 minut för att sedan tappa kraft och till slut stängas av, den stannar alltså inte pga. någon elektronik som slår av den så vitt jag kan lista ut.

Jag tänkte ganska fort på någon form av kallstartsventil som kanske slog av en extra tillförsel av bränsle efter just en minut men efter lite sökande tar jag för givet att en sådan ventil enbart fungerar just när startmotorn går för att motorn ska gå igång och inte när motorn väl har startat.

Jag har på schemat att ta en titt på EGR-ventilen framöver här och se om den är full i sot men det låter lite väl långsökt till just det här.

All hjälp mottages tacksamt!
andreas eriksson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Trafic 1.9 DCI 2004 stannar på tomgång

Post by Stymie »

När byttes bränslefiltret senast? Visar bilen några ODB2-felkoder?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
fooo
Posts: 6
Joined: 25 Dec 2013, 23:20
Location: Stockholm

Re: Trafic 1.9 DCI 2004 stannar på tomgång

Post by fooo »

Stymie wrote:När byttes bränslefiltret senast? Visar bilen några ODB2-felkoder?
Har dålig koll på bränslefiltret faktiskt, kan såklart ta en kik där också om du tror det behövs.

Bilen var in för byte av startmotor förra veckan och dom nämnde inga felkoder iallafall, jag antar att bara en verkstad kan se dom?
andreas eriksson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Trafic 1.9 DCI 2004 stannar på tomgång

Post by Stymie »

Har man en odb2-läsare så kan man se vad som händer. Verkar som att du tappar tryck i railen. Vad händer om du gasar efter start, dör den tidigare då?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
fooo
Posts: 6
Joined: 25 Dec 2013, 23:20
Location: Stockholm

Re: Trafic 1.9 DCI 2004 stannar på tomgång

Post by fooo »

Det provar jag direkt imorgonbitti!
andreas eriksson
fooo
Posts: 6
Joined: 25 Dec 2013, 23:20
Location: Stockholm

Re: Trafic 1.9 DCI 2004 stannar på tomgång

Post by fooo »

Var ut idag och provade lite och märkte ingen skillnad direkt vid gas eller inte, däremot saknar bilen fullkomligt kraft innan den blivit hyfsad varm (2-3 min). Det var så pass illa att jag inte ens kunde lägga i 2:an utan att bilen helt tappade kraft och jag fick växla ner till 1:an igen, sen helt plötsligt går den precis som den ska igen efter en stund på 1:ans växel.

Jag provade senare att köra bilen igen efter 4-5 timmar och då fungerade den alldeles prima, dvs det här uppkommer enbart när bilen inte har blivit körd på en längre stund.

Jag ska in och se om jag kan läsa ur någon felkod framöver och ska även ta en titt själv på glödstiften samt EGR-ventilen.

Några fler tankar som kan hjälpa?
andreas eriksson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Trafic 1.9 DCI 2004 stannar på tomgång

Post by Stymie »

Glödstiften tror jag inte på. Möjligen EGRen om den står öppen när motorn är kall. Låter dock tveksamt. Svårt att veta vad som är tokigt utan felkod.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
fooo
Posts: 6
Joined: 25 Dec 2013, 23:20
Location: Stockholm

Re: Trafic 1.9 DCI 2004 stannar på tomgång

Post by fooo »

Jag har bokat en tid för att läsa ut koderna nu och återkommer så fort jag vet något nytt.

Jag pratade även med en god vän som är en duktig mekaniker och han undrade hur kallstartsventilen på min bil fungerade, är den enbart öppen när startmotorn går eller är det som på vissa VW modeller där den stängs allt eftersom motorn blir varmare?
andreas eriksson
fooo
Posts: 6
Joined: 25 Dec 2013, 23:20
Location: Stockholm

Re: Trafic 1.9 DCI 2004 stannar på tomgång

Post by fooo »

En uppdatering lite senare, haft fullt upp med arbete och annat.

Körde in bilen hos lokala Volvo/Renault handlaren och läste ut felkoder, helt blankt, inga fel alls.

Jag bytte även glödstift och tog tillfället i akt att prova de gamla stiften (satte dom i en 12v laddare och dom började glöda ganska direkt) som samtliga var hela och fina.

Detta gjorde såklart mig lite bekymrad så jag provade att skruva ur ett stift, sätta på hatten och luta det mot blocket för att sedan glöda, ingen glöd eller rök alls.

Då tog jag en testpenna och mätte upp spänningen i tändhatten mot jorden och provade glöda. Glödningslampan i kupén slocknade efter ungefär 1 sekund men pennan visade 6 volt i ungefär 10 sekunder.

Detta var på samtliga tändhattar, 6 volts spänning och ungefär 10 gånger så länge som glödningslampan lös i kupén.

Detta får mig självklart att fråga, ska inte glödhattarna mata stiften med 12 volt exakt lika länge som glödningslampan lyser?

Mvh
andreas eriksson
dracpac
Posts: 1
Joined: 02 Jan 2016, 17:39
Firstname: Kristoffer
Surname: Kimming
Location: Sjövik

Re: Trafic 1.9 DCI 2004 stannar på tomgång

Post by dracpac »

Hej, hur gick det, hittade du felet?
Kristoffer Kimming
Post Reply