Centrallås ur funktion

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Gnuknaitsabes
Posts: 1
Joined: 06 Jan 2014, 23:54
Location: Sala

Centrallås ur funktion

Post by Gnuknaitsabes »

Hej, har precis införskaffat mig en renault laguna 2.0 rxe -98 och är nöjd då den är ganska fin och behaglig att åka i. Men som alla andra bilar här i världen så finns de brister och "barnsjukdomar". Och på denna så är de ( som på många andra renaulter verkar det som) centrallåset som inte funkar (tror att de är IR centrallås). Centrallåset fungerar när man trycker på knappen inuti bilen som är placerad vid varningsblinkers och handbromsen men inte på knappen på nyckeln, heller inte när man ska låsa den för hand, då låses bara förardörren och de andra får man låsa manuellt ( vilket är drygt!!). Skall tilläggas att passagerardörren fram inte går att öppna från utsidan alls..

De jag undrar nu är:
* vilka vanliga orsaker kan medföra detta problem?
* vart ska man börja felsöka?
* finns de någon säkring som kan ställa till de?
* vart sitter dessa IR mottagare?

Jag är väldigt tacksam för snabba svar!
Är helt ny inom renault området så vet ingenting om dessa bilar!

Hoppas att någon har haft samma problem som kan hjälpa mig!

Mvh Sebastian. :)
Sebastian Larsson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Centrallås ur funktion

Post by Joakim16v »

Du ser om det är en IR-nyckel på att den har en IR-diod riktad åt samma håll som nyckelämnet. Börja med att rikta den mot en digitalkamera och kolla på displayen på kameran när du trycker på knappen. Då ska det synas att den lyser. Lyser/blinkar den röda indikations-LEDen på nyckeln förresten?
Om det ser ut att fungera få man kolla uppe i taket i bilen. Ofta läcker eller har det läckt in vatten vid antennen, då kan mottagardelen ha oxiderat. Ibland räcker det att göra rent från oxiden och sprava med elektronikspray för att få igång det.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply