Renault Captur bränsleförbrukning

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kometen
Posts: 2
Joined: 21 Jan 2014, 16:25
Location: Sundsvall

Renault Captur bränsleförbrukning

Post by kometen »

Är det någon som kör en Captur eller Clio med tce 0,9 motorn? I så fall vad drar eran bil?
Kör själv lugnt och följer hastighets skyltningen (ej eco läge) men ligger på 0,75 blandad körning. Bilen drar 1dl mer/mil än våran Octavia med TSi 122 hk motorn vid blandad körning.

//kometen
Reine Mellgren
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renault Captur bränsleförbrukning

Post by Joakim16v »

Jag har vid ett par tillfällen hyrt Clio med 0,9-motorn. Min erfarenhet är att den drar någonstans mellan 0.6-0.7, men då har jag mestadels kört motorväg vilket förmodligen ligger strax över det spann på bilen är som snålast.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Captur bränsleförbrukning

Post by Tony »

Joakim16v wrote:Jag har vid ett par tillfällen hyrt Clio med 0,9-motorn. Min erfarenhet är att den drar någonstans mellan 0.6-0.7, men då har jag mestadels kört motorväg vilket förmodligen ligger strax över det spann på bilen är som snålast.
Det spannet ligger i ca 80 med 5bar i däcken en solig dag vindstilla nerförbacke och hemlängtan och europeisk slät asfalt enl renaults optimering
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Captur bränsleförbrukning

Post by Stymie »

Tony wrote:
Joakim16v wrote:Jag har vid ett par tillfällen hyrt Clio med 0,9-motorn. Min erfarenhet är att den drar någonstans mellan 0.6-0.7, men då har jag mestadels kört motorväg vilket förmodligen ligger strax över det spann på bilen är som snålast.
Det spannet ligger i ca 80 med 5bar i däcken en solig dag vindstilla nerförbacke och hemlängtan och europeisk slät asfalt enl renaults optimering
Glöm inte att se till att motorn är varm och utetemperaturen är +25 C. Aktivera helst Start/Stopp-funktion om det skulle dyka upp hinder i trafiken såsom trafikljus.

Det krävs att man ligger i ett ytterst smalt intervall på motorvarvtalet för att man ska köra bränsleeffektivt. Det kräver smart acceleration (inte fjutta) med täta växlingar inom ett snävt varvtalsintervall. Använd 'aldrig' bromsarna. Då kanske du kan komma i närheten.

PS. Använd bromsarna, men tryck till ordentligt då så att de blir motionerade.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
kometen
Posts: 2
Joined: 21 Jan 2014, 16:25
Location: Sundsvall

Re: Renault Captur bränsleförbrukning

Post by kometen »

Tackar för input, bara att vänta på 25+ c då ;) bilen har bara gått 200mil men visst borde förbrukningen sjunka lite när den är "inkörd"?
Reine Mellgren
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Captur bränsleförbrukning

Post by Tony »

kometen wrote:Tackar för input, bara att vänta på 25+ c då ;) bilen har bara gått 200mil men visst borde förbrukningen sjunka lite när den är "inkörd"?
200 mil är inte så mycket, sen kan man aldrig räkna med uppgivna förbrukningen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply