Fel kod P0340.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jomavari
Posts: 6
Joined: 13 May 2011, 11:12
Location: Göteborg

Fel kod P0340.

Post by Jomavari »

Hej!
Detta är första gången jag skriver här och hoppas verkligen få hjälp med mitt huvudvärk till Renault Megane 05 moterkod K4M-760.
Sedan förra året kämpar jag för att förstå koden och fixa bort den, utan framgång.
Hela texten avläst med appen Torque i min samsung galaxy 3 och med ELM323 säger så här "P0340 Powertrain camshaft position sensor "A" circuit (bank 1 or single sensor).

Jag förstår att det är en krets, flera variabler som kan strula och generera denna kod.
I början när kamaxelgivaren funkade dålig ville bilen inte alls gå korrekt, det gigk att starta men dog på en gång, så för att hålla den igång var jag tvungen att gasa på ordentligt, mer en 2000 varv vid stop ljus annars dogmotor. Den gick också dålig, ryckig. Då läste jag koden och byte kamaxelgivaren köpt hos mekonomen http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 00a46643sv

Den blev bra i typ sex månader då jag åter igen fick problem med samma kod och liknande beteende, fast denna gång ville bilen inte starta alls, starmotor gick runt men inget hände. En ung lärare i fordonsmekanik sade till mig att vevavelläges givare brukade strula. Köpte en på skrot och hade också köpt en ny kamaxel givare
och monterade båda två. Funkade ett tag, veckor eller månader till koden kom igen. Någon sa att givarna var känsliga för värmen som följer med billig motor olja (TYP biltemas). Jag flashade motorn och byte till castrol 5w-30. För nyfikinhets skull byte tillbacka till den första köpta sensor och koden försvan. provade den andra köpta sensor och koden kom fram. tyckte de var fel på den sensor, byte tillbaka till första sensor och reklamerade den andra. De funkade i några veckor till :oops: då koden kom fram igen. En mekaniker sa att solenoiden eller regulatorn somsitter vid VVT drevet http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=26457488 strualar och ger fel signal i kamaxelgivaren så jag köpte en ny på bilia (1600 kr) razonemanget verkade logisk!
NEJ!!!! sama kod, ingen förändring. Provade att byta veaxelläges givaren med en fungerande från en renault clio som har samma givaren och neppp, sama kod.
Så min fråga snälla ny, någon, (hhhahaha desperat) Vad i helsike kan vara? är den någon som har haft liknande problem? Bilia säger att felsökningen kan kosta från 2000 och upåpåt då det kan lika gärna vara VVT hjulet eller en tand i kamremen som hoppade av sin plats.
Jag fråhar för att jag vill gärna inte lämna den på bilia och för att jag är nyfiken och vill lära mig.
Snälla ni, någon idé?
Med vänliga hälsningar José Varas.
AH! Bilen funkar bra, dåck med lite mindre kraft ibland. Är det risk att jag pajar något on jag inte fixar koden?
Hej!
José Varas
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Fel kod P0340.

Post by Stymie »

Vid vevaxelgivarens byte, gjordes något åt skarvstycket?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Fel kod P0340.

Post by Starbright »

P0340 talar om att kamaxellägesgivaren ger en felaktig signal mot förväntad av styrenheten.

detta kan bero på...

*Felaktig kamaxellägesgivare.

*felaktig funktion på Solenoiden till VVT -drevet. alt skadat kablage till den samma.
Finns det spår av metallpartiklar på solenoidens filter?

*Slitet/deffekt VVT-drev som gör att kamaxeln inte kommer på rätt position vid vridning av drevet. ( detta brukar enklast märkas genom att det rasslar till vid start av motorn, framför allt kall)

*Kablaget till Kamaxellägesgivaren skadat ngnstans alternativt glapp.


Har du köpt nya delar vid byte av komponenter?
T.ex ny kamaxellägesgivare, med original Renaultnummer?

Har kamremmen bytits? Korrekt monterad?

Så bara att beta av.
Johnny Söderström
Jomavari
Posts: 6
Joined: 13 May 2011, 11:12
Location: Göteborg

Re: Fel kod P0340.

Post by Jomavari »

God dag!
Först vill jag tacka er för ert svar.
Stymie wrote:Vid vevaxelgivarens byte, gjordes något åt skarvstycket?
Menar du att man skarvar ihop kablarna till givaren? Det gjordes inte då givaren är enkel, se länken: http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 8a198293sv

Starbright, Jag har inte kollat kablarna och det ska inte finnas metall partiklar i solenoiden, dessuton den är nyköpt. Kamaxelgivaren funkar som den ska enlig min logik då bilen inte beteer sig som den gjorde när den gamla givaren var dåligt.
Bilen, när den är kall och/eller har ståt en stund låter konstig i två tre sekunder när den rullar, från höger sida sett inne från kuppen och låter nästan så här (hehehehe) ta ta ta ta ta eller något liknande.
Pratade med en kille från bilia och förklarade lite och även om ljudet och han tyckte att det var vvt hjulet.
Efter läsning här på forumet drar jag slutsatsen att det är vvt hjulet eller drevet. När bilen går på tomgång låter den lite som diesel, tror jag. Skall åka till en annan bil för att jämföra ljudet.
Vet ni hur jag kan ladda upp en kort video sekvens för att vissa hur bilen låter?
Tusen tack.
Med vänliga hälsningar.
José Varas.
José Varas
Jomavari
Posts: 6
Joined: 13 May 2011, 11:12
Location: Göteborg

Re: Fel kod P0340.

Post by Jomavari »

Hej!
Här lyckade jag ladda upp en kort video.
http://www.youtube.com/watch?v=KuyjCHlJ ... e=youtu.be

Vad säger ni?
HAd det bra.
MVH
José Varas.
José Varas
Post Reply