Renault Clio 1.4 Automat som dör när den är kall!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
slarverGbg
Posts: 2
Joined: 14 Feb 2014, 15:12
Location: Göteborg

Renault Clio 1.4 Automat som dör när den är kall!

Post by slarverGbg »

Hej på er!
Detta blir min första inlägga på detta forum!

Ja som rubriken lyder så har vi har en Renault Clio 1.4 -01 med
Automatlåda, bilen har gått ca 9000mil.

Nästa varje gång när bilen är kall så dör den den mellan det att man lägger i "R" växeln till "D" växeln, precis när motorn griper tag i drivningen så känns det som motorn inte orkar, och bilen dör.

Detta händer även, men inte lika ofta känns det som när man går från "P" till "D".

Det är bara att starta om motorn igen så brukar det gå bra att köra iväg, och detta händer endast då motorn är kall.

Tänker detta har något med automatchoken alt. tomgångsinställningen, men jag har helt novis på Renault och franska bilar och spekulerar bara.

Är det någon som känner igen detta fenomen!

Mvh
Mikael Carlund
slarverGbg
Posts: 2
Joined: 14 Feb 2014, 15:12
Location: Göteborg

Re: Renault Clio 1.4 Automat som dör när den är kall!

Post by slarverGbg »

slarverGbg wrote:Hej på er!
Detta blir min första inlägga på detta forum!

Ja som rubriken lyder så har vi har en Renault Clio 1.4 -01 med
Automatlåda, bilen har gått ca 9000mil.

Nästa varje gång när bilen är kall så dör den den mellan det att man lägger i "R" växeln till "D" växeln, precis när motorn griper tag i drivningen så känns det som motorn inte orkar, och bilen dör.

Detta händer även, men inte lika ofta känns det som när man går från "P" till "D".

Det är bara att starta om motorn igen så brukar det gå bra att köra iväg, och detta händer endast då motorn är kall.

Tänker detta har något med automatchoken alt. tomgångsinställningen, men jag har helt novis på Renault och franska bilar och spekulerar bara.

Är det någon som känner igen detta fenomen!

Mvh
Svarar på mitt egna inlägg.
Lusläste instruktionsboken, och där står det faktiskt att man ska ge motorn lite tid att bli varm, så den inte "tjuvstannar" så jag antar att detta inte är något fel utan ska vara så här.

Over and out.
Case closed.
Mikael Carlund
Post Reply