Bagagelucka öppnas inte! Scenic II 2003

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Byrackanen
Posts: 7
Joined: 12 Feb 2014, 18:59
Location: Mora

Bagagelucka öppnas inte! Scenic II 2003

Post by Byrackanen »

Jag har problem med bagageluckan på min Scenic. Den började strula för några veckor sen. Då fick man låsa och låsa upp bilen, då funkade det igen. men nu har det slutat fungera helt. Jag har rivit isär bakluckan, kollat låskistan (den fungerar om man ger den 9 volt, och kontakten som indikerar att det är låst fungerar också), kollat tryckknappen, den fungerar, kollat kabelhärvan i skarven mellan bagagelucka och tak, inget fel där. Mätte på dom två stift som går till "elmotorn" som öppnar låset, när man trycker på knappen fick jag 0.94volt, lite snålt tycker jag. Övriga problem med bilen är hastigheten på vindrutetorkaren lever sitt eget liv, och vänster bakdörr går ibland inte att öppna utifrån. Är det nån som har en ide så är jag tacksam!
Göran Erlandson
yxzanz
Posts: 14
Joined: 31 Aug 2013, 21:54
Location: Klomården

Re: Bagagelucka öppnas inte! Scenic II 2003

Post by yxzanz »

Öppna luckan i golvet på förarsidan och titta om det är blött där. Jag fick flytta låskistan i bakdörren, har fungerat sen dess.
Andreas
L
Byrackanen
Posts: 7
Joined: 12 Feb 2014, 18:59
Location: Mora

Re: Bagagelucka öppnas inte! Scenic II 2003

Post by Byrackanen »

yxzanz wrote:Öppna luckan i golvet på förarsidan och titta om det är blött där. Jag fick flytta låskistan i bakdörren, har fungerat sen dess.
Jo det var lite blött där, jag rev bort plasten nära dörren och hittade två kabelknippen, satte på kupevärmaren för att torka ur en stund.
Vad menade du med att du "fick flytta låskistan i bakdörren", vart flyttade du den? :?:
Göran Erlandson
yxzanz
Posts: 14
Joined: 31 Aug 2013, 21:54
Location: Klomården

Re: Bagagelucka öppnas inte! Scenic II 2003

Post by yxzanz »

Prova om bakdörren går att öppna om du trycker in dörren. Om det går så kan du försöka att släppa på skruvarna och försöka flytta låskistan. Det fungerade för mig.
Om det är blött i golvet så måste du försöka rensa vatten kanalerna i framrutan, annars så kommer det bara bli värre. För mig så oxiderade hela kontakten igen, så vart tvungen att dra om kablarna. Hoppas du hänger med mvh Andreas
Andreas
L
Byrackanen
Posts: 7
Joined: 12 Feb 2014, 18:59
Location: Mora

Re: Bagagelucka öppnas inte! Scenic II 2003

Post by Byrackanen »

yxzanz wrote:Prova om bakdörren går att öppna om du trycker in dörren. Om det går så kan du försöka att släppa på skruvarna och försöka flytta låskistan. Det fungerade för mig.
Om det är blött i golvet så måste du försöka rensa vatten kanalerna i framrutan, annars så kommer det bara bli värre. För mig så oxiderade hela kontakten igen, så vart tvungen att dra om kablarna. Hoppas du hänger med mvh Andreas
Vilken kontakt var det som oxiderade? Bakdörren har bara krånglat några gånger, så det stora problemet är bakluckan, men det kanske hänger ihop?
Göran Erlandson
yxzanz
Posts: 14
Joined: 31 Aug 2013, 21:54
Location: Klomården

Re: Bagagelucka öppnas inte! Scenic II 2003

Post by yxzanz »

För mig så började bagageluckan sen det en massa elektronik fel. Kontakten som sitter styr tydligen en massa elektronik bla. bagageluckan, fönsterhissarna, antispinn mm.
Andreas
L
Byrackanen
Posts: 7
Joined: 12 Feb 2014, 18:59
Location: Mora

Re: Bagagelucka öppnas inte! Scenic II 2003

Post by Byrackanen »

Jag kommer att få en störning!!! :evil: Nu har jag kollat kontakten som sitter vid framdörren: Hel och fräsch. Likaså med kontakterna som går in i datorn som sitter bakom batteriet. Men en grej verkar konstig. Till låskistan kommer fyra vita kablar. Tre av dem går fram och en går till bagagelucksknappen, men den andra sladden från bagagelucksknappen verkar gå till en kontakt med två kablar fast utan anslutning, den här kabeln sitter strax under vindrutetorkaren bak.
Hjälp :shock:
Göran Erlandson
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Bagagelucka öppnas inte! Scenic II 2003

Post by Mats »

Inte kontaktstycket vid dörren, i golvet under förarstolen!
/Mats Nilsson #524
Byrackanen
Posts: 7
Joined: 12 Feb 2014, 18:59
Location: Mora

Re: Bagagelucka öppnas inte! Scenic II 2003

Post by Byrackanen »

Mats wrote:Inte kontaktstycket vid dörren, i golvet under förarstolen!
Ja, I golvet framför förarstolen, vid dörren... typ. Har ju svårt att tänka att det finns två. Eller?
Göran Erlandson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Bagagelucka öppnas inte! Scenic II 2003

Post by Starbright »

Nej, UNDER förarstolen är kontakten dem pratar om. inte framför stolen.

Lossa på luckan till facket under stolen, där ser du en säkringshållare, bakom den finns 2 kontakter som har en vana att samla på sig vatten och ärja sönder.
Johnny Söderström
Byrackanen
Posts: 7
Joined: 12 Feb 2014, 18:59
Location: Mora

Re: Bagagelucka öppnas inte! Scenic II 2003

Post by Byrackanen »

YEESS!!!! Äntligen! UNDER förarstolen satt kontaktstycket och i det var ett enda stift ärgat och rostigt och efter rengöring och slipning så gick jag till bakluckan och öppnade den under andakt!
Tack alla för hjälpen! STORT TACK!
:D :D :D :D :D
Starbright wrote:Nej, UNDER förarstolen är kontakten dem pratar om. inte framför stolen.

Lossa på luckan till facket under stolen, där ser du en säkringshållare, bakom den finns 2 kontakter som har en vana att samla på sig vatten och ärja sönder.
Göran Erlandson
Byrackanen
Posts: 7
Joined: 12 Feb 2014, 18:59
Location: Mora

Re: Bagagelucka öppnas inte! Scenic II 2003

Post by Byrackanen »

:?: Nej! Nu har bagageluckan slutat fungera igen. Kablarna som sitter under stolen har inte med bagageluckan att göra, enl. Haynes reparationshandbok. Däremot så får jag klockren kontakt när jag mäter vid kontaktstycket som sitter på golvet vid förardörren. Dock levererar det bara 0,92 volt, så felet måste sitta mellan kontaktstycket och UCHn, eller i UCHn.
Ideer någon?????




Byrackanen wrote:YEESS!!!! Äntligen! UNDER förarstolen satt kontaktstycket och i det var ett enda stift ärgat och rostigt och efter rengöring och slipning så gick jag till bakluckan och öppnade den under andakt!
Tack alla för hjälpen! STORT TACK!
:D :D :D :D :D
Starbright wrote:Nej, UNDER förarstolen är kontakten dem pratar om. inte framför stolen.

Lossa på luckan till facket under stolen, där ser du en säkringshållare, bakom den finns 2 kontakter som har en vana att samla på sig vatten och ärja sönder.
Göran Erlandson
Post Reply