Xenonkonvertera Renault Megane 3

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
fredriknordstrom
Posts: 1
Joined: 20 Feb 2014, 13:53
Location: Kramfors

Xenonkonvertera Renault Megane 3

Post by fredriknordstrom »

Hej,

På lördag byter jag min Saab mot en Renault Megane 1,5dci 110hk. Ska bli väldigt intressant.

Jag har ett par snabba frågor.

1. Kan man xenonkonvertera halvljus, är det ljusövervakning?
2. Kan man hänga på xenonkonverterade extraljus, provade nämligen på Saaben men dom är så otroligt känslig så det blir flipperspel på instrumenteringen så fort jag slog på dom konverterade ljusen.
3. Serviceintervall, kamremsbyte på dessa modeller?

Det är som sagt en Renault Megane phase 3 1,5dCI sport kombi årsmodell 2011.
Fredrik Nordström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Xenonkonvertera Renault Megane 3

Post by Tony »

fredriknordstrom wrote:Hej,

På lördag byter jag min Saab mot en Renault Megane 1,5dci 110hk. Ska bli väldigt intressant.

Jag har ett par snabba frågor.

1. Kan man xenonkonvertera halvljus, är det ljusövervakning?
2. Kan man hänga på xenonkonverterade extraljus, provade nämligen på Saaben men dom är så otroligt känslig så det blir flipperspel på instrumenteringen så fort jag slog på dom konverterade ljusen.
3. Serviceintervall, kamremsbyte på dessa modeller?

Det är som sagt en Renault Megane phase 3 1,5dCI sport kombi årsmodell 2011.
1. OLAGLIGT
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Xenonkonvertera Renault Megane 3

Post by Stymie »

1. Som Tony säger, olagligt. kräver automatisk höjdjustering. Det sitter på både fram och bakaxlar på Xenonutrustade bilar. Antagligen behöver man byta hela lyktan också.

2. Jag tror att det går bra att haka på extraljusen, beror snarare på hur man kopplar in allt.

3. 1,5dci har väl 3000mils/24månader serviceintervall, dvs det som kommer först. Vid mycket kortkörningar byt olja och oljefilter oftare, dvs efter 1500 mil. Det borde framgå av bruksanvisningen. Kamrem är 12000 mil eller 5 år (från ibruktagandedatumet) på äldre Renaulter och 16000mil eller 6år på nyare (ca år 2008->) beroende på vad som kommer först. Storservice vid 6000/12000/18000/24000 mil etc.

Ha kul och grattis till att köpt en bra bil! På din bil verkar skyltbelysningen bak ha lätt för att ärga sönder, håll koll.
Last edited by Stymie on 13 Apr 2016, 09:13, edited 1 time in total.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Xenonkonvertera Renault Megane 3

Post by Starbright »

kamremsintervallet är längre på dessa motorer.

har för mig det är 6år/15k mil, fråga vid nästa verkstadsbesök, dem kan ge information om vad som gäller.
Johnny Söderström
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Re: Xenonkonvertera Renault Megane 3

Post by flygrc »

Starbright wrote:kamremsintervallet är längre på dessa motorer.

har för mig det är 6år/15k mil, fråga vid nästa verkstadsbesök, dem kan ge information om vad som gäller.
Gammal tråd men bra att samla info på ett ställe :D

Någon som har koll på detta, jag vill minnas att jag fått muntligt från Bilia att det är 6 år och 16k mil :?: :?: :?

Jag la en lapp i bilen för att inte glömma att fråga på Bilia när den ska in där i veckan.
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
RenaultSTHLM
Posts: 24
Joined: 04 May 2014, 07:04
Location: Stockholm

Re: Xenonkonvertera Renault Megane 3

Post by RenaultSTHLM »

flygrc wrote:
Starbright wrote:kamremsintervallet är längre på dessa motorer.

har för mig det är 6år/15k mil, fråga vid nästa verkstadsbesök, dem kan ge information om vad som gäller.
Gammal tråd men bra att samla info på ett ställe :D

Någon som har koll på detta, jag vill minnas att jag fått muntligt från Bilia att det är 6 år och 16k mil :?: :?: :?

Jag la en lapp i bilen för att inte glömma att fråga på Bilia när den ska in där i veckan.
Jag fick tjata mig till ett underhållsprogram till min när jag köpte en -11 diesel där står det 6 år / 16.000 mil byte av kamrem rullar tillbehörsrem samt rullar.
David Nordin

Renault Megane 1.5dci -11
Post Reply