Hög HC tomgång

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Hög HC tomgång

Post by kenny87 »

Tjena!

Besiktigade tjejens Clio i morse och fick lite sysselsättning. Hög Hc, postar besiktningsprotokollet för det var ju ett värde till som låg precis på gränsen. Vad kan det vara som är fel? Får felkod då och då på dålig katalysatoreffekt men nollade bort den innan jag körde in på besiktningen.

Har ju även bytt motor på bilen, kan gamla motorn ha skadat katten?

Se gammal tråd http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =7&t=15111

Klicka för att förstora

Image


Köpte 2 nya styrleder, lika bra att bytta båda men biltema hade inte inre så tänkte fixa fram dom också innan jag byter.

MVH Kenny
Kenny Ström
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hög HC tomgång

Post by Stymie »

Hög HC tyder på oförbränt bränsle.

Har bilen servats nyligen?
- olja
- luft/oljefilter
- tändstift

Fungerar vevhusventilationen?

Det kanske även är lambdasonden eller katten som strular?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Hög HC tomgång

Post by kenny87 »

Stymie wrote:Hög HC tyder på oförbränt bränsle.

Har bilen servats nyligen?
- olja
- luft/oljefilter
- tändstift

Fungerar vevhusventilationen?

Det kanske även är lambdasonden eller katten som strular?
Ja olja, filter, luftfilter och tändstift är bytt nyligen. Vevhusventilationen har jag inte kollat.

Hur är den konstruerad på min motor? D4f-712. Reflekterade aldrig över någon vevhusventilation när jag bytte motorn?

Bilen drar ju inte överdrivet med bensin heller, starx under 0.6 vid motorvägspendling
Kenny Ström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hög HC tomgång

Post by Tony »

har du någon avgasläcka ?? även liten.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Hög HC tomgång

Post by kenny87 »

Hittade katt på tyska ebay om det nu skulle bli aktuellt att byta den

Länk ebay
Kenny Ström
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Hög HC tomgång

Post by kenny87 »

Tony wrote:har du någon avgasläcka ?? även liten.
Ska kolla det sen, räcker väl att hålla för med trasa bak och lyssna efter pys? Har ju delat systemet vid grenröret när jag bytte motorn och bytte aldrig packning och hade även isär det efter katten för att ta loss den och kolla om det satt något kvar i katten och det gjorde det ju
Kenny Ström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hög HC tomgång

Post by Tony »

kenny87 wrote:
Tony wrote:har du någon avgasläcka ?? även liten.
Ska kolla det sen, räcker väl att hålla för med trasa bak och lyssna efter pys? Har ju delat systemet vid grenröret när jag bytte motorn och bytte aldrig packning och hade även isär det efter katten för att ta loss den och kolla om det satt något kvar i katten och det gjorde det ju
ja det skall räcka
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Hög HC tomgång

Post by kenny87 »

Avgassystemet är tätt iaf. Hur ser vevhusventilationen ut på denna bilen då? Gick ju upp nått rör genom kåpan uppe på motorn, den kombinerade luftburken och ventilkåpan lr vad man ska kalla det. Hör det till vevhusventilationen? Synd att jag inte tänkte på det när jag bytte motorn, fick nämligen byta insuget på den "nya" motorn jag stoppade i för att fästet till oljestickan hade dom kört sönder med en truck på skroten jag köpte motorn på när dom lyfte ner den från pallstället :roll:
Kenny Ström
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Hög HC tomgång

Post by kenny87 »

Ny katt och bilen gick igenom besiktningen så fint så
Kenny Ström
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hög HC tomgång

Post by Stymie »

Nice!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply