Visslar när jag kopplar

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Visslar när jag kopplar

Post by Northrol »

Hej, IBLAND när bilen är kall, eller snarare - fuktig, så "visslar" bilen när jag trycker ner kopplingen, och när jag släpper upp den. Tror itne det är under tiden den är nedtryckt. Detta upphör när motorn börjar komma upp i driftstemp.

Vad är felet? Kopplingen?
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Visslar när jag kopplar

Post by Robin »

Visslar det med motorns varvtal så är det urtrampningslagret. Är det när kopplingsarmen går ner eller upp så är det nog bara pedalställ eller vajerfästet som "gnekar"
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Visslar när jag kopplar

Post by Northrol »

Då är det urtrampningslagret. Hur åtgärdar man det? Verkstad, visst, men hur lång tid tar det ? Och vad kan det gå på? Bör det göras snarast? Kan bilen gå sönder med det oåtgärdat?
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Visslar när jag kopplar

Post by Robin »

Urtrampningslagret byter man alltid i samband med koppling. Så man kan säga att det är samma ingrepp. Skulle det vara så att lagret nyper så börjar man "äta" på tryckplattan. Och detta är INTE bra.

Så att nån med lite bilvana lyssnar av ljudet och sedan utgå därifrån. Men det låter som ett kopplingsbyte :(
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Visslar när jag kopplar

Post by Northrol »

Tack Robin!

Kollade runt lite, hittade "kopplingssats" för knappt 1500kr och urtrampningsmekanism för typ 500kr. Är det mer delar? För drygt 2000kr är ju inte så värst mycket materiellt. Men det kanske är ett sjuhelvetes arbete bakom det??
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Visslar när jag kopplar

Post by Robin »

Näe precis, materialkostnaden är rätt skonsam men jobbet desto bökigare.

Vet inte om man kan sära på låda och motor i bilen eller om man måste ut med motorpaketet.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Northrol
Posts: 53
Joined: 16 Nov 2011, 09:34
Location: Mörsil

Re: Visslar när jag kopplar

Post by Northrol »

Robin wrote:Näe precis, materialkostnaden är rätt skonsam men jobbet desto bökigare.

Vet inte om man kan sära på låda och motor i bilen eller om man måste ut med motorpaketet.

Inte en aning jag heller. Glömde ringa till verkstan idag. Får bli i morgon då :)
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Post Reply