Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Joakim16v »

Tony wrote:Laguna II Har dessutom ett handsfree läge på kortet,det har inte Mégane. På min Mégane kvittar det om jag använder kortets knappar ena gången och låter det gå handsfree nästa, knappen på dörren brukar jag aldrig använda, använder inte kortet heller faktiskt :)
Precis som jag förväntar mig att det ska göra.. Ska man besöka en verkstad för kontroll kanske? Starbright kanske kan göra en garantikoll? :lol:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Starbright »

Har du läst sidorna 1.5-1.7 i instruktionsboken?

Allt om hur systemet fungerar står där.
Visar det sig att systemet inte fungerar som det är tänkt, trots att man gjort som det står, så kan givetvis bilen bokas in för en felsökning av systemet.
Johnny Söderström
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Robin »

Joakim16v wrote:
Robin wrote:Min gamm handsfree på Koleos fungerar som så att man måste låsa dörrarna på handtaget för att handsfree funktionen ska aktiveras.

Har man låst eller låst upp bilen med kortet så fungerar inte IR sensorerna på dörrarna.

som om jag stänger dörren och trycker in knappen på förardörr tex, sen när jag kommer tillbaka och sätter handen i dörrn så låser den upp. Men har jag låst med kortet när jag går därifrån så fungerar inte den funktionen =)

Gött med lite import Renaulter. Vi får se till att fylla landet själv =)
Om du inte låser bilen själv, utan bara går ifrån den, låser den upp när du sätter handen innanför handtaget då?
Jag antar att den låser bilen när kortet kommer tillräckligt långt bort?
Ska ja vara ärlig så har jag aldrig provat detta :-)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Joakim16v »

Starbright wrote:Har du läst sidorna 1.5-1.7 i instruktionsboken?

Allt om hur systemet fungerar står där.
Visar det sig att systemet inte fungerar som det är tänkt, trots att man gjort som det står, så kan givetvis bilen bokas in för en felsökning av systemet.
Jag har provat samma system på hyrbils Clio. Där fungerade det som jag väntade mig att det skulle fungera på min. Jag har dock läst igenom sidorna ytterligare en gång och testat lite till idag.

Som jag förstår det så ska det gå att låsa upp bilen oavsett hur den har blivit låst med undantag från att låsa med kortet.
Jag har nog aldrig använt kortet för att låsa/låsa upp, men jag provade lite till idag för säkerhets skull.
Om jag kommer till låst bil, sätter ner handen händer inget. Trycker jag då på knappen på handtaget så låser den upp.
Om jag låser med knappen (ett eller två tryck, rutan stängs vid två tryck) och väntar ca tio sek händer inget när jag sticker ner handen. Går återigen att låsa upp med knappen på handtaget.
Lämnar olåst bil, när jag är några meter ifrån så låser den med blink och ljudkvittens. Kommer tillbaka och sticker ner handen, inget händer. Låsa upp med knappen på handtaget fungerar.

Robin, det är ju en av de bästa sakerna med handsfree. Det är bara att stänga dörren och lämna bilen. Den absolut bästa är ju dock att starta utan att ta fram kort/nyckel :)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Tony »

låser bilen om du låser upp med kortet, och sen går från bilen utan att göra något ? om ja låser den upp själv nästa gång du stoppar in handen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Joakim16v »

Tony wrote:låser bilen om du låser upp med kortet, och sen går från bilen utan att göra något ? om ja låser den upp själv nästa gång du stoppar in handen.
Kan prova med det, men enligt bruksanvisningen tror jag man måste starta/stoppa motorn först..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Stymie »

Joakim16v wrote:
Tony wrote:låser bilen om du låser upp med kortet, och sen går från bilen utan att göra något ? om ja låser den upp själv nästa gång du stoppar in handen.
Kan prova med det, men enligt bruksanvisningen tror jag man måste starta/stoppa motorn först..
Japp, så var det på Laguna II också. Måste starta/stoppa motorn, gå ifrån utan att låsa med knapp, innan handsfreen i handtaget fungerade för upplåsning igen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Tony »

Behöver inte jag, skall jag hämta något i bilen, stoppa in handen, den låser upp, ta det man behöver, stäng dörren och gå därifrån, bilen låser, sen kanske du sett att man kan välja i dörren om man vill att backspeglarna skall vinkla in eller inte vid låsning
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Joakim16v »

Tony wrote:Behöver inte jag, skall jag hämta något i bilen, stoppa in handen, den låser upp, ta det man behöver, stäng dörren och gå därifrån, bilen låser, sen kanske du sett att man kan välja i dörren om man vill att backspeglarna skall vinkla in eller inte vid låsning
Ja, precis så ska det fungera men om du har låst eller låst upp med knapparna på kortet så måste man enligt instruktionsboken starta/stoppa motorn innan handsfreelåsningen fungerar igen.
Jag provade att låsa upp med kortet igår och när jag lämnade bilen (utan att ha startat den imellan) så låste den inte automatiskt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Stymie »

Joakim16v wrote:
Tony wrote:Behöver inte jag, skall jag hämta något i bilen, stoppa in handen, den låser upp, ta det man behöver, stäng dörren och gå därifrån, bilen låser, sen kanske du sett att man kan välja i dörren om man vill att backspeglarna skall vinkla in eller inte vid låsning
Ja, precis så ska det fungera men om du har låst eller låst upp med knapparna på kortet så måste man enligt instruktionsboken starta/stoppa motorn innan handsfreelåsningen fungerar igen.
Jag provade att låsa upp med kortet igår och när jag lämnade bilen (utan att ha startat den imellan) så låste den inte automatiskt.
Tony, tror du missuppfattade mig. Om handsfreen är aktiverad fungerar det som du säger. Om man låst med kortknapp så är det ett annat scenario och motorn måste startas/stoppas för att aktivera handsfreen igen.

Joakim, låser du upp med kortknappen så ska den inte låsa igen om du öppnat och stängt en dörr. Det är praktiskt då man tvättar bilen (som annars vill låsa upp/låsa om vart annat då vattenstråle eller svamp passerar detektorn). Om du låser upp med knapp men inte öppnar någon dörr så ska bilen låsa sig igen automatiskt efter ca 2 minuter (tror att det finns en lagstiftning inom EU för det).

Den synliga skillnaden mellan Laguna II och Megane är dörrknappen. Den har jag ingen direkt erfarenhet av, men vet att den kan stänga öppna fönster när man låser den vägen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Joakim16v »

Stymie wrote:
Tony, tror du missuppfattade mig. Om handsfreen är aktiverad fungerar det som du säger. Om man låst med kortknapp så är det ett annat scenario och motorn måste startas/stoppas för att aktivera handsfreen igen.

Joakim, låser du upp med kortknappen så ska den inte låsa igen om du öppnat och stängt en dörr. Det är praktiskt då man tvättar bilen (som annars vill låsa upp/låsa om vart annat då vattenstråle eller svamp passerar detektorn). Om du låser upp med knapp men inte öppnar någon dörr så ska bilen låsa sig igen automatiskt efter ca 2 minuter (tror att det finns en lagstiftning inom EU för det).

Den synliga skillnaden mellan Laguna II och Megane är dörrknappen. Den har jag ingen direkt erfarenhet av, men vet att den kan stänga öppna fönster när man låser den vägen.
Japp, dubbeltryck på knappen stänger taklucka och alla fönster. Lagunan har väl även en auto-knapp på kortet?
Jag har fyrknapparskort till Meganen. Lås/Låsupp samt öppna baklucka och tända belysning.

Hade inte tänkt på tvätta-bilenscenariot. Men det står beskrivet i bruksanvisningen precis som du säger att efter man har använt kortet måste bilen startas om för att återaktivera handsfree.

Men det måste vara något fel, ska boka in en tid när snön har smält.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Tony »

ok det visste jag inte att det var så, men provade nu och det var så :) tvättat har man ju gjort och den låser, låser upp hela tiden typ, så nu vet jag hur man gör om man inte lämnar kortet i bilen. Snö så underbart att slippa det skiten, tänkte byta till sommardäcken idag, men hittade inte fälglåsnyckeln till att börja med, sen hittade jag den i golvet på passagerarsidan.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply