Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Joakim16v »

Hej.

Har precis kommit hem med en Megane Grand tourer 2014 och när jag kollade lite i bruksanvisningen så visade det sig att jag hade rätt i min tro att man ska kunna låsa upp bilen genom att sticka in handen innanför handtaget. På min bil måste man dock trycka på knappen på handtaget, någon som vet varför det är så eller måste jag bege mig till en verkstad för att kolla upp det?

Jag kollade i morse med mobilkameran, det ser inte ut som det lyser något från IR-sensorerna innanför handtagen när man kommer nära bilen.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Tony »

Joakim16v wrote:Hej.

Har precis kommit hem med en Megane Grand tourer 2014 och när jag kollade lite i bruksanvisningen så visade det sig att jag hade rätt i min tro att man ska kunna låsa upp bilen genom att sticka in handen innanför handtaget. På min bil måste man dock trycka på knappen på handtaget, någon som vet varför det är så eller måste jag bege mig till en verkstad för att kolla upp det?

Jag kollade i morse med mobilkameran, det ser inte ut som det lyser något från IR-sensorerna innanför handtagen när man kommer nära bilen.
kan du starta utan stoppa i kortet ?? har dom släppt 165hk dci här ? finns inte på hemsidan ännu ju.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Joakim16v »

Tony wrote:kan du starta utan stoppa i kortet ?? har dom släppt 165hk dci här ? finns inte på hemsidan ännu ju.
Japp.. Jag har handsfree kort och ska vara keyless entry:
PACK EASY : carte Renault mains-libres + frein de parking assisté + aide au démarrage en côte
Behöver inte stoppa i kortet.. (Känns mer som ett förvaringsfack än en kortläsare :))

Kommer ingen dci 165 till Sverige.. Renault Nordic har valt vi i Sverige inte vill ha den. Jag köpte en från Auto-CEA i Frankrike.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Tony »

Joakim16v wrote:
Tony wrote:kan du starta utan stoppa i kortet ?? har dom släppt 165hk dci här ? finns inte på hemsidan ännu ju.
Japp.. Jag har handsfree kort och ska vara keyless entry:
PACK EASY : carte Renault mains-libres + frein de parking assisté + aide au démarrage en côte
Behöver inte stoppa i kortet.. (Känns mer som ett förvaringsfack än en kortläsare :))

Kommer ingen dci 165 till Sverige.. Renault Nordic har valt vi i Sverige inte vill ha den. Jag köpte en från Auto-CEA i Frankrike.
tänkte väl det, varför köpte du inte den vita som finns på blocket ?
PS. jag ser inget från mina dörrar heller genom kameran, och det funkar ändå.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Joakim16v »

Tony wrote:
Joakim16v wrote:
Tony wrote:kan du starta utan stoppa i kortet ?? har dom släppt 165hk dci här ? finns inte på hemsidan ännu ju.
Japp.. Jag har handsfree kort och ska vara keyless entry:
PACK EASY : carte Renault mains-libres + frein de parking assisté + aide au démarrage en côte
Behöver inte stoppa i kortet.. (Känns mer som ett förvaringsfack än en kortläsare :))

Kommer ingen dci 165 till Sverige.. Renault Nordic har valt vi i Sverige inte vill ha den. Jag köpte en från Auto-CEA i Frankrike.
tänkte väl det, varför köpte du inte den vita som finns på blocket ?
PS. jag ser inget från mina dörrar heller genom kameran, och det funkar ändå.
Den vita på blocket kostade lika mycket som den här och var 6 mån och hade gått 1500mil. Hade dessutom mindre utrustning. Dessutom ville vi inte ha vit :lol: (Färgen hade vi haft överseende med om det inte var för det andra..)

Okej, då vet jag att man inte ska se någon IR där iaf.. Undrar varför den inte låser upp sig som den ska. Efter att jag har tryckt på knappen på någon dörr eller öppnat bakluckan så är det bara att sätta sig och trycka på start-knappen iaf, så den biten fungerar..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Tony »

Har du knapp på handtaget på förardörren? Låser den upp/ låser om du trycker på den? Har hänt att min inte vill låsa upp om den stått ett tag läs dagar, då får jag låsa upp med kortet så funkar det sen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Joakim16v »

Tony wrote:Har du knapp på handtaget på förardörren? Låser den upp/ låser om du trycker på den? Har hänt att min inte vill låsa upp om den stått ett tag läs dagar, då får jag låsa upp med kortet så funkar det sen.
Japp, finns knapp på alla dörrhandtag. Den låser/låser upp när man trycker på valfri dörr. Kanske ska prova att låsa/låsa upp med kortet?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Tony »

Har du den nya med gigatiska master loggan? Har dom glömt utväxling på 6an i den åxå över 2000rpm i 110.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Joakim16v »

Tony wrote:Har du den nya med gigatiska master loggan? Har dom glömt utväxling på 6an i den åxå över 2000rpm i 110.
Japp, stor logga är det.. 2500rpm i 130. Tycker inte det känns så farligt. Man hör inte motorn i landsvägsfart i alla fall. På riktig diesel drog den 0.63 innan den blev inkörd. På svensk diesel ca 5-6% mer.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Tony »

Joakim16v wrote:
Tony wrote:Har du den nya med gigatiska master loggan? Har dom glömt utväxling på 6an i den åxå över 2000rpm i 110.
Japp, stor logga är det.. 2500rpm i 130. Tycker inte det känns så farligt. Man hör inte motorn i landsvägsfart i alla fall. På riktig diesel drog den 0.63 innan den blev inkörd. På svensk diesel ca 5-6% mer.
min laguna II varvar 2000 i 115..
Tacka dom idiotiskta nya testen för det, inte hur man använder bilen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Robin »

Min gamm handsfree på Koleos fungerar som så att man måste låsa dörrarna på handtaget för att handsfree funktionen ska aktiveras.

Har man låst eller låst upp bilen med kortet så fungerar inte IR sensorerna på dörrarna.

som om jag stänger dörren och trycker in knappen på förardörr tex, sen när jag kommer tillbaka och sätter handen i dörrn så låser den upp. Men har jag låst med kortet när jag går därifrån så fungerar inte den funktionen =)

Gött med lite import Renaulter. Vi får se till att fylla landet själv =)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Joakim16v »

Robin wrote:Min gamm handsfree på Koleos fungerar som så att man måste låsa dörrarna på handtaget för att handsfree funktionen ska aktiveras.

Har man låst eller låst upp bilen med kortet så fungerar inte IR sensorerna på dörrarna.

som om jag stänger dörren och trycker in knappen på förardörr tex, sen när jag kommer tillbaka och sätter handen i dörrn så låser den upp. Men har jag låst med kortet när jag går därifrån så fungerar inte den funktionen =)

Gött med lite import Renaulter. Vi får se till att fylla landet själv =)
Om du inte låser bilen själv, utan bara går ifrån den, låser den upp när du sätter handen innanför handtaget då?
Jag antar att den låser bilen när kortet kommer tillräckligt långt bort?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Stymie »

Joakim16v wrote:
Robin wrote:Min gamm handsfree på Koleos fungerar som så att man måste låsa dörrarna på handtaget för att handsfree funktionen ska aktiveras.

Har man låst eller låst upp bilen med kortet så fungerar inte IR sensorerna på dörrarna.

som om jag stänger dörren och trycker in knappen på förardörr tex, sen när jag kommer tillbaka och sätter handen i dörrn så låser den upp. Men har jag låst med kortet när jag går därifrån så fungerar inte den funktionen =)

Gött med lite import Renaulter. Vi får se till att fylla landet själv =)
Om du inte låser bilen själv, utan bara går ifrån den, låser den upp när du sätter handen innanför handtaget då?
Jag antar att den låser bilen när kortet kommer tillräckligt långt bort?
Så fungerade det i alla fall på Laguna II med handsfree.

- Lås med knapp på kort = ingen öppning med hand innanför handtaget
- Lås genom att bara gå iväg från bilen = öppning med hand innanför handtaget
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Joakim16v »

Stymie wrote:
Joakim16v wrote:
Om du inte låser bilen själv, utan bara går ifrån den, låser den upp när du sätter handen innanför handtaget då?
Jag antar att den låser bilen när kortet kommer tillräckligt långt bort?
Så fungerade det i alla fall på Laguna II med handsfree.

- Lås med knapp på kort = ingen öppning med hand innanför handtaget
- Lås genom att bara gå iväg från bilen = öppning med hand innanför handtaget
Det är så jag väntar mig att det ska fungera på min Megane också.. Laguna har dock inte samma handtag med knapp på, så det är något som skiljer i systemen.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Handsfreeupplåsning av Megane 2014

Post by Tony »

Laguna II Har dessutom ett handsfree läge på kortet,det har inte Mégane. På min Mégane kvittar det om jag använder kortets knappar ena gången och låter det gå handsfree nästa, knappen på dörren brukar jag aldrig använda, använder inte kortet heller faktiskt :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply