Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

ranchn
Posts: 43
Joined: 16 Jul 2008, 14:34
Firstname: Roger
Surname: Holm
Location: Hällnäs (Vindeln)

Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Post by ranchn »

Hej alla kunniga
Vår trotjänare strular.
Det är en Megane Scenic 2.0 2000.

Bilen luggar och rycker vid vissa varv. Har fått höra att det kan vara knacksensorn eller mapsensorn som är trasig.

Mapsensorn har jag lokaliserat, men inte knacksensorn. Någon som kan berätta var denna är placerad?

Mvh.
R
Mvh. R. Holm

Clio 1,5 dci Sport Tourer -13
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Post by Baggis »

Jag har också en Scenic (RX4) 2000 med 2.0-motorn som går skumt. Den missar rejält på låga varv, värst på tomgång och om den är i värre skick så känns det även när man kör. Dock går den bättre/normalt uppåt 70-80. Vid vilka varv krånglar din? För mig är dock problemet bara där på E85, inte på bensin. Jag har nämligen konverterat den för flera år sedan och det har funkat fin-fint tills för en tid sen.

Tyvärr vet inte heller jag var knacksensorn finns, om den finns dvs?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Post by Tony »

knacksensorn används som skydd när något är fel, alltså används den normalt sätt inte
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ranchn
Posts: 43
Joined: 16 Jul 2008, 14:34
Firstname: Roger
Surname: Holm
Location: Hällnäs (Vindeln)

Re: Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Post by ranchn »

Vår bil hackar och luggar mellan 1000-2800 rpm och främst på högre växlar.

Ja, att knacksensorn är någon form av skydd kan jag nog tro. Men frågan var ju var denna pryl är lokaliserad.
Mvh. R. Holm

Clio 1,5 dci Sport Tourer -13
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Post by Tony »

ranchn wrote:Vår bil hackar och luggar mellan 1000-2800 rpm och främst på högre växlar.

Ja, att knacksensorn är någon form av skydd kan jag nog tro. Men frågan var ju var denna pryl är lokaliserad.
på motorblocket på framsidan dom jag sett,men du kan glömma att leta efter den eftersom den inte orsakar ditt fel.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Post by Dennis »

Tändstift/tändspolar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Post by Baggis »

ranchn wrote:Vår bil hackar och luggar mellan 1000-2800 rpm och främst på högre växlar.

Ja, att knacksensorn är någon form av skydd kan jag nog tro. Men frågan var ju var denna pryl är lokaliserad.
Alltså snart sagt motsatta symptom mot min som går bättre på höga växlar. Min drabbades av en kass tändspole en gång och det stämmer mer med symptomen du har så Dennis kloka råd är väl värda att ta i beaktande :mrgreen:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
ranchn
Posts: 43
Joined: 16 Jul 2008, 14:34
Firstname: Roger
Surname: Holm
Location: Hällnäs (Vindeln)

Re: Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Post by ranchn »

Var ute och testkörde idag. Så här beter bilen sig.

Fram till cirka 2800-3000 varv/m går bilen bra.
På högre varv än så luggar liksom motorn till för att sedan komma igen med full kraft
Ibland bara en sekund och ibland tills jag släpper varvet under ca 2800-3000 varv/m.
Har för mig att varvräknaren dippar när detta händer.
(som om det var varvtalsspärr på bilen).

Vad kan en helt ny mapsensor kosta?

Ungefär 14 dager innan detta började inträffa var bilen på service. Då byttes det kamrem och vattenpump, samt tändstift, oljor och filter.
Kring samma tid som luggandet började lade generatorn av. Den är nu bytt och bilen laddar 14,3V.

Och som jag från annat håll fått tips om, så skulle det kunde vara knacksensor och/eller mapsensor.

Vilken funktion har dessa två prylar och hur skulle bilen bete sig om det var fel på någon av dessa?
Mvh. R. Holm

Clio 1,5 dci Sport Tourer -13
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Post by Robin »

Utan Knacksensor borde bilen gå normalt om allt annat är ok.

Utan mapsensor så får jag för mig att bilen skulle få fel bränsleblandning och då gå på tok för fett.

Men jag skulle fortfarande tippa på tändspolar. Sjukt vanligt fel. Dock på mina har det alltid gått till sig om man rengör spolar och tändstiftsloppen ordentligt så det inte kan bli överslag på någe sätt.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
ranchn
Posts: 43
Joined: 16 Jul 2008, 14:34
Firstname: Roger
Surname: Holm
Location: Hällnäs (Vindeln)

Re: Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Post by ranchn »

Tackar. Får testa med att rengöra tändspolarna. Nya är inte helt gratis...

Någon som vet och vill förklara om/hur man mäter en tändspole. Vilka värden?
Mvh. R. Holm

Clio 1,5 dci Sport Tourer -13
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Post by Baggis »

ranchn wrote:Tackar. Får testa med att rengöra tändspolarna. Nya är inte helt gratis...

Någon som vet och vill förklara om/hur man mäter en tändspole. Vilka värden?
Om du vågar handla på ebay(UK) så brukar det gå att få tag på nya till avsevärt lägre pris än "original" här i Sverige. Jag har själv chansat och köpt två stycken för om jag minns rätt under 200 spänn styck och de funkar faktiskt. Vet dock inte hur länge då jag har dem som reserv och har bara använt dem kortare perioder medan jag har felsökt sådant som visat sig vara nått annat. Fast före jag köpte dem så pajade en spole, som då blev inköpt till klart högre pris här i Sverige pga tidsbrist. De symptom den fick var att den började "gå på 3" då och då mest när den var varm och som jag minns på landsväg.

Vad gäller mätning så har jag tyvärr inget att komma med.

Däremot såg jag idag när jag tog lös stiften att i en av "brunnarna" så var det rejält blött/skitigt/rostigt. Något som jag har sett lite av tidigare men så sent som för en månad sen så var det definitivt inte så mycket som nu. Tyckte det luktade avgaser/bensin/olja från det dessutom...
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
ranchn
Posts: 43
Joined: 16 Jul 2008, 14:34
Firstname: Roger
Surname: Holm
Location: Hällnäs (Vindeln)

Re: Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Post by ranchn »

Blött i tändspolebrunnen... Intressant. Kollade det nu på morgonen och det var en liten insjö i den vänstra brunnen (passagerarsida).
Vattnet var rent, men luktade och smakade "motor". Vill nästan säga gammal spolarvätska.
Glykol är det definitivt inte och jag har inte motortvättat den på ett år, så det kan det heller inte vara.

Kan det ha kommit från spolarmunnstycket på huven tro?
Känns lite som det är vattnet som orsakar problemet.

Är tändspolarna från en 1,6 samma som på en 2,0 tro?
Jag har 4st liggande frå en -00 1,6. Men vet ej skicket på dem. Vore ju bra om man kunde testa/mäta dem.
Mvh. R. Holm

Clio 1,5 dci Sport Tourer -13
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Post by Robin »

Det kommer alltid ner fukt i dessa, speciellt om man kör mycket kortsträckor. Då hinner dom inte torka ur kondensen imellan åt.

Rengör och torka ur. Jag brukar köra med tryckluft och blåsa ur dom sen en trasa på en lång mejsel för att få bort det sista. Sen samma lika på tändspolarna.

Detta är vad jag har gjort på mina och jag har aldrig behöva bytt en tändspole.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
ranchn
Posts: 43
Joined: 16 Jul 2008, 14:34
Firstname: Roger
Surname: Holm
Location: Hällnäs (Vindeln)

Re: Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Post by ranchn »

Återkommer med rapport.
Tack alla kunniga.
:)
Mvh. R. Holm

Clio 1,5 dci Sport Tourer -13
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Motorn luggar Megane Scenic -00 mappsensor / knacksensor

Post by Baggis »

ranchn wrote:Kan det ha kommit från spolarmunnstycket på huven tro?
Känns lite som det är vattnet som orsakar problemet.
Jag läste på det engelska Renault-forumet att det har hänt att slangarna till spolarna spricker/lossnar och då spolar man i princip rakt ned där stiften är. Värt att kolla om du inte har gjort det 8)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply