vvt

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
peppelon79
Posts: 2
Joined: 12 Mar 2014, 21:54
Location: motala

vvt

Post by peppelon79 »

Är det farligt att köra med ett slitetn vvt?
Peter Ström
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: vvt

Post by Baggis »

Jag har inte fått den uppfattningen att det är "farligt". Jag körde ett ganska långt tag med "dieselljud" utan att nått hände. Finns dock folk här som vet bättre än jag i den frågan.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
peppelon79
Posts: 2
Joined: 12 Mar 2014, 21:54
Location: motala

Re: vvt

Post by peppelon79 »

Jag har kollat upp på renault verkstan och dom ville ha 10300:- för att byta den. Då byter dom även kamrem och allt därtill. Man kan köra med det men man riskerar att det blir mer fel så dom tyckte att ett byte snarat är på sin rätt. Tack ändå för svaret.
Peter Ström
Leinad
Posts: 34
Joined: 02 Jul 2008, 12:23
Location: Karlstad
Contact:

Re: vvt

Post by Leinad »

Jag har kört länge med slitet VVTdrev i Min Laguna-04 2.0 bensin, men om man inte har fullproppat med olja i så lyser motorlampan....
Daniel Samén
Leinad
Posts: 34
Joined: 02 Jul 2008, 12:23
Location: Karlstad
Contact:

Re: vvt

Post by Leinad »

Ok... tänkvärt... jag kör nog tills nått rasar eller säljer bilen...
Daniel Samén
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: vvt

Post by Joakim16v »

Leinad wrote:Ok... tänkvärt... jag kör nog tills nått rasar eller säljer bilen...
Låter som ekonomiskt bilägande... :roll:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: vvt

Post by Robin »

Brukar ju kunna va så att VVT livslängd klaffar med ett normalt kamremsbyte.

Har man varit snål förut på både olja och byte av delar vi kamremsbyte så inträffar detta.

Kolla så du inte ligger i fas med att byta kamrem ändå. I så fall byter du ju även VVT drevet samtidigt.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Leinad
Posts: 34
Joined: 02 Jul 2008, 12:23
Location: Karlstad
Contact:

Re: vvt

Post by Leinad »

Jag har snart gått över tiden med 3år sen kamremmen byttes... 8år sen till sommaren...:)...jag har läst för att skona vvt-drevet är det enda att köra på speciellt Valvolineolja.
Daniel Samén
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: vvt

Post by Robin »

Ahh, ja då är det ju läge vilket fall som helst då med kamremsbyte =)

Regelbundet oljebyte med typ Helsyntetiskt hade nog sett till att Drevet fungerat.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Kari715
Posts: 2
Joined: 08 Jan 2015, 16:38
Location: Västerås

Re: vvt

Post by Kari715 »

Hej, jag har haft tikande ljudet länge men har jag tappat komp på låga varv. Får igång bilen om jag drar den, över 2500varv. På högre var fungerar den bra men tappar orken helt under 2500 varv. Någon som har varit med om detta förr? Tror ni det skulle räcka o göra ett kamremsbyte samt byte av insugsdrevet? Bilen är en Clio Sport 2.0 16v -01.

Taksam för svar
Kari Leinonen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: vvt

Post by Tony »

Kari715 wrote:Hej, jag har haft tikande ljudet länge men har jag tappat komp på låga varv. Får igång bilen om jag drar den, över 2500varv. På högre var fungerar den bra men tappar orken helt under 2500 varv. Någon som har varit med om detta förr? Tror ni det skulle räcka o göra ett kamremsbyte samt byte av insugsdrevet? Bilen är en Clio Sport 2.0 16v -01.

Taksam för svar
är det inte runt 2-2500 som vvt drevet ändrar sig ???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: vvt

Post by Robin »

Den slår om nånting vid 5000 också vet jag. Men kan inte svara på va du har för problem dock.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Kari715
Posts: 2
Joined: 08 Jan 2015, 16:38
Location: Västerås

Re: vvt

Post by Kari715 »

Är det någon som har varit med om att vvt-drevet har gått sönder?
Kari Leinonen
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: vvt

Post by Stymie »

___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply