Laguna -04 tappar en eller flera cylindrar.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
vebbencom
Posts: 11
Joined: 10 Jul 2011, 15:42
Location: Örebro

Laguna -04 tappar en eller flera cylindrar.

Post by vebbencom »

Startade bilen efter att den stått en vecka i regn och fuktigt väder. Det var som att den bara gick på 2-3 cylindrar. Lät nästan som en fiskebåt.
Dagen efter startade jag den igen och då var den normal. Åkte till vår närbutik och på hemvägen tappade den nån cylinder igen.
Jag tänkte först att det var fukt som ställt till det men så läste jag att tändspolarna är ett vanligt fel.
Har tittat på tändstiften och dom ser normala ut. Testade också att ta bort en tändkabel i taget. Sitter en tändspole på varje tändstift. När jag tog bort tändspole 1, 2, 3, en i taget, dog motorn ganska omgående men när jag tog bort tändspole 4 gick motorn fortfarande fast ännu sämre.

Kan man misstänka nån speciell eller flera tändspolar av scenariot ovan?
Janne Bengtsson
Hade en gång en Renault Laguna 2.0T, -04. Aldrig mer Renault!
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Laguna -04 tappar en eller flera cylindrar.

Post by Starbright »

OBS! Man skall aldrig lossa kontakterna på tändspolarna medans motorn går.

vad du kan göra för att kolla funktionen på spolen är att skruva loss skruven och höja upp spolen lite i tändstiftsbrunnen, då hör du om den fungerar genom att man hör om gnista kommer.

Dock har motorn som din bil har inte lika stora problem med spolar, då dem är av en annan variant. BERU. Dem går sällan sönder utan här är det mer vanligt att insprutarna blir dåliga. Men självklart kan det även vara spolen.

Så kolla alla tändspolar igen, om du hör att gnista kommer men motorn inte svarar genom att ändra varv när du höjer upp spolen så får du kika lite extra på spridaren på den cyl.
Johnny Söderström
vebbencom
Posts: 11
Joined: 10 Jul 2011, 15:42
Location: Örebro

Re: Laguna -04 tappar en eller flera cylindrar.

Post by vebbencom »

Det kan inte bero på tändstiften? Sitter Biltemastift såg jag.
Janne Bengtsson
Hade en gång en Renault Laguna 2.0T, -04. Aldrig mer Renault!
Post Reply