Elfel baklucka strulande centrallås

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lagunaman1978
Posts: 9
Joined: 21 Mar 2013, 19:59
Location: Borås

Elfel baklucka strulande centrallås

Post by Lagunaman1978 »

Renault Laguna 1.8 kombi 01a tillverkad 00

Bakluckan har gått i lås automatiskt när jag fixade med vänster bakdörr jordfel troligtvis skall kolla under förarstolen om jag hittar något där, skall demontera förarstolen. (någon hade en liknande tråd där det stod att man har en lucka under förarstolen cenic 03a tror ja det va, kanske liknande på Lagunan )
Mathias Gustavsson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Elfel baklucka strulande centrallås

Post by Starbright »

Finns ingen "lucka" där vad jag vet.

Öppna låset inifrån bagageutrymmet.
Nere vid låsöglan finns en liten springa där du kan före in in liten mejsel och därigenom kunna öppna luckan manuellt.

Troligen har en kabel gått av i kabelgenomföringen. Ganska vanligt fel. kolla där.
Johnny Söderström
Lagunaman1978
Posts: 9
Joined: 21 Mar 2013, 19:59
Location: Borås

Re: Elfel baklucka strulande centrallås

Post by Lagunaman1978 »

Tack Jonny, skall kika på detta i morgon o se om ja får någon ordning på det.

Jag har tagit loss en styrbox som har nr 7700810873 eller 501030660010
kikade på laga.se där finns den som övrigt styrenhet jag skulle tagit med bilder men har inte fattat hur man går till väga för att lägga in bilder, skulle du kunna beskriva hur man gör?

Varför ja vill visa styrkortet är för att få reda på vart det går och sen så ser det ut som ett motstånd brunnit. motståndet är på troligtvis 0.20 Ω ± 2% fick fram detta genom en färgkodstabell.

Golvet är delat under förarstolen, ser ut som en slags lucka med skum under, lyfte lite lätt på tyget, såg att de va en plugg till underredet som inte satt ordentligt så man ser marken under bilen, får lyfta på stolen för att se om där e någon el som eventuellt kan ha ärgat.

Plockade ner vänster bakdörr för några dagar sedan pga centrallåset kärvade smörjde upp allt ordentligt.
När ja va färdig hade bagageluckan gått i baklås i stället. därför denna tråd.

Jag har haft bilen i snart 2 år men inte fått köra mer än ca 30 mil.. pga olika elfel, bytt generator bytt rullhjulen + rem plockat ner front kollat jordledningar fram troligtvis inte alla plockat ner styrboxen fixat till den bytt fläktmotståndet renoverat signalhornet plockat ner så gott som allt från bakdörrarna och bak ,renoverat draget, plockat ner tanken, gjort ett nytt tankband tagit bort all rost ordentligt under fram till bakdörrarna underredsbehandlat delvis plockat loss all inredning bak osv, men nu har ja tyvärr tröttnat och det verkar som jordfelen inte är avklarade än.
Mathias Gustavsson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Elfel baklucka strulande centrallås

Post by Starbright »

Hmm jag läste lite nogrannare nu.. det står att det är en 00:a Du menar alltså Laguna 1 då? K56 modellen

Isf kan du helt bortse från tidigare info. dem är uppbyggda på helt annat vis.

Ärligt talat så tror jag det är just styrenheten för centrallåset.
Men blir inte klok på den text man finner på nätet.
lichtsteuergeraet betyder ljusstyrningsrelä, men det tror jag inte att det är.
finns även text om steuergeraet lenkung vilket skulle vara något relä för styrningen men det känns helt fel.

tittar man på bilden i dialogys vart relät är placerat så finns en bild bredvid som är en bil med alla 5 dörrar öppnade, därför tror jag det är centrallåsrelä.
Hade dock för mig UCH /UC-bic styrde dem funktionerna.

Vet dock en sak och det är att låskistorna på denna modell kan strula något kopiöst.
dem rostar och vägrar öppna sig, speciellt just bakluckan. Kanske inte är felet på din men ha det i åtanke.

har ärligt talat inte skruvat särskilt mycket Laguna 1 tyvärr. Kanske Dennis kan detta bättre.
Johnny Söderström
Lagunaman1978
Posts: 9
Joined: 21 Mar 2013, 19:59
Location: Borås

Re: Elfel baklucka strulande centrallås

Post by Lagunaman1978 »

Nah centrallåsets styrenhet ser inte så ut den har ja redan kopplat bort.. har 2 Haince böcker från biltema köpte fel först den röda är för laguna 1 den blå för laguna 2

men jag får gå igenom boken och se om jag kan hitta någon bild på denna enhet det står som (relä övrigt) hittade denna bilden på laga.

http://www.laga.se/visa-produkter?Artic ... 0873&Tab=1

ligger just nu och tar bort förarstolen för och se va som finnes under ;)

Tack Jonny.
Mathias Gustavsson
Post Reply