Byte lampa på instrumentpanelen Megane II 2007?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bfrmr
Posts: 37
Joined: 02 Oct 2008, 20:27
Location: Lund

Byte lampa på instrumentpanelen Megane II 2007?

Post by bfrmr »

Kära Renaultianer!

Lampan som skall lysa upp "AC"-knappen på instrumentpanelen har slocknat.
Jag har lossat på diverse skruvar markerade med rött på bilden nedan


men jag får ändå inte loss panelen. Jag vill inte rycka och dra för mycket så att jag pajjar någonting..

Någon som vet hur man skall göra?

Jag har varit på jakt efter en Haynes-bok men har inte hittat den i butik så då måste jag beställa den och det tar ju sin lilla tid...

Tack på förhand!
Last edited by bfrmr on 03 Oct 2018, 01:14, edited 1 time in total.
Andreas Cardengren - Lund
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Byte lampa på instrumentpanelen Megane II 2007?

Post by Starbright »

Du har gjort helt rätt! Du måste bara få loss sargen runt reglagen och radion, sitter med clips. Tar man det lugnt med ett brytben så går det bra.
Johnny Söderström
bfrmr
Posts: 37
Joined: 02 Oct 2008, 20:27
Location: Lund

Re: Byte lampa på instrumentpanelen Megane II 2007?

Post by bfrmr »

Tack! Yes, nu fick jag loss den! Det var lite meckigt att få bort panelen men inte speciellt svårt egentligen. Den översta delen (de två översta skruvarna på min bild) behöver man inte lossa, bara de två vid radion och längst nere vid nyckelkortet.

När jag sedan försiktigt dragit ut hela den ljusgråa panelen kunde jag skruva loss klimatreglagen med en skruv på varje sida och lirka ut den. Sedan var det clips både upptill och nertill på den svarta klimareglageenheten som jag lossade för att få ut den och komma åt godbitarna inuti.

Nu gäller bara att hitta en passande lampa.. Nån som vet vad det skall vara för någon och var man får tag på den? Står inget om det i haynesboken eller annorstädes. Det kanske inte är meningen att den skall gå sönder och bli utbytt, men utbytbar är den ju iallafall.

Image

Image

Image

Image

Image
Andreas Cardengren - Lund
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Byte lampa på instrumentpanelen Megane II 2007?

Post by Joakim16v »

Nu vet jag inte hur stor den är, men det ser ut som en standard W5W..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
bfrmr
Posts: 37
Joined: 02 Oct 2008, 20:27
Location: Lund

Re: Byte lampa på instrumentpanelen Megane II 2007?

Post by bfrmr »

Det var en väldigt liten rackare (utan märkning), men jag fick en ny för 20 kr hos Renaultverkstaden.

Nu lyser det fint.

Att tänka på om man ger sig på detta är att (om man har manuella vridreglage) se till att reglagen för temp., hastighet och luftintag utifrån ställs i rätt läge, så att reglagen kommer på rätt ställe när man monterar på panelen igen. Kan vara lite knepigt då de gärna flyttat på sig. Jag fick göra om det ett par gånger. Tips är att vrida alla reglage på Max eller min och komma ihåg hur man ställt dem....
Andreas Cardengren - Lund
Post Reply