Elschema till bakluckelås Renault Megane II -04

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dante-
Posts: 14
Joined: 03 Oct 2010, 18:54
Location: Onsala

Elschema till bakluckelås Renault Megane II -04

Post by Dante- »

Hej!

Kabelhärvan mellan kaross och baklucka har gått av.
Jag har hittat de flesta kablarna vart de skall gå och ersatt med nya, men har nu kvar 8-9 st svarta kablar från karossen som skall gå vidare ner till bl.a. bakluckans centrallåsstyrning (antar jag då det sitter 4 st svarta där på låskistan).

Problemet är att jag vet inte vilka!

De enda ledtrådar som finns är på låskistan där de har färgmärkt med ett litet färgstreck på varje kabel.
Dessa streck finns inte på kablarna där jag avser att skarva under taket i karossen.



En lösning kanske vore att hitta någon kopplingspunkt där de svarta mynnar ut, typ ECU:n (ingen aning om var den sitter) och på så sätt mäta vilken som är vilken, men vet inte om haynes har tillräckligt med kopplingsschema.



Finns det någon som varit med om samma?
Daniel
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Elschema till bakluckelås Renault Megane II -04

Post by Starbright »

Ja jag har råkat ut för samma dilemma.
Dock har jag fördelen att få fram kopplingsschema till bilen.

Det är mycket svårt och kräver mycket mätande.
Dem svarta kablarna går både till jord och styrsignaler till UCH.

finns en kontakt under förarstolen som heter R2, (syns bara på kopplingsschemat) där finns några av kablarna. som går till UCH, där har du en kontakt att leta i, men utan schema är du chanslös. Men tro mig trots att jag har tillgång till kopplingsschema är det ett ohyggligt tidsödande jobb.. räkna med 5+ timmar.

Katastrofal konstruktion, och varför så många svarta kablar? kan man fundera.
Johnny Söderström
Dante-
Posts: 14
Joined: 03 Oct 2010, 18:54
Location: Onsala

Re: Elschema till bakluckelås Renault Megane II -04

Post by Dante- »

Ojdå... men man tackar för infon iaf lite mer att gå på... finns det fler därute som har erfarenhet av detta....Kopplingsschemat? Kan det vara det som finns i Haynes... eller har du fått tag på det på annat håll kanske. Ingen lust att lägga upp det isf.?
Daniel
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Elschema till bakluckelås Renault Megane II -04

Post by Starbright »

Jag jobbar med Renaultbilar om dagarna så jag har tillgång till originalschema genom en databas som heter Infotech (Renaults egna) . Går inte att lägga ut så enkelt tyvärr. Att ta kort på det är väll en liten möjlighet, men kvaliteten lär inte vara super inte.

När jag gjorde detta jobbet sist, så höll jag på över 7 timmar.. jäkligt drygt jobb.. då drog jag nya kablar ända inne från bilen och ut i bakluckan. tog bort Förarstolen och letade upp alla involverade kablar.
Precis som du säger så stämmer det att alla kablar ej används, men vilka som inte används är svårt att lista ut om ledningsmattan är helt av.
Johnny Söderström
Dante-
Posts: 14
Joined: 03 Oct 2010, 18:54
Location: Onsala

Re: Elschema till bakluckelås Renault Megane II -04

Post by Dante- »

Hej... de kablar jag eftersöker är som sagt de kablar som går in i låskistan. De är färgmärkta med ett litet strecck i ändan mot låskistan, typ blå, vit etc (kommer inte ihåg färgerna men det är ett litet streck iaf.) Det strecket finns bara i dess ände. En teori är att det strecket kanske finns där de går över i en kontakt i andra änden med. Och jag har kollat under sätet och där finns ett kontaktdon med massa kablar, fragan är om de är med där svårt att se då det ligger lite bökigt till och jag lär väl få plocka ur stolen för att komma åt ordentligt. Annars funderar jag på om det är svårt att plocka ner UCH (interial multiplex module) som jag nu konstaterat att den sitter med en skruv under ratten vid säkringarna utan att förstöra för mkt. Skruvade ur skruven, men det var ju inte direkt att den trillade ner... sitter den med häfttejp också eller är det kablarna som håller fast?
Tänkte att på den kanske man kan hitta de färgkodade svarta kablarna till låskistan bak. Det är i princip bara den jag har kvar.


Jag har ju haynesboken... med elschema för 2002-2005. Kollar jag i den så finns det ett schema som heter keyless entry system.... kanske kan svärfar läsa av det för han är mer haj på mig än detta...

Tacksam för all feedback...


Mvh Daniel
Daniel
Dante-
Posts: 14
Joined: 03 Oct 2010, 18:54
Location: Onsala

Re: Elschema till bakluckelås Renault Megane II -04

Post by Dante- »

Tack för hjälpen.
Med infon här, ett bra elschema, och lite timmar lagda är problemet nu löst.

Kabeln finns bara i ett stycke och kostar 7100 på bilia så det var inget alternativ på en så gammal bil med hög mätarställning.

Vi gjorde följande:

Av med alla kåpor på bakluckan på insidan. Torxmejsel erfordras.

Plocka bort kåpan vid vänster bakljus på insidan, samt den som är vänster bak över bältet.

Plocka bort minuspol på batteriet, vänta minst en halvtimme p.g.a. krypström för airbag kan förekomma.

Rensa kablarna från textilskyddet hela vägen till önskad skarvpunkt vä bak ovanför bakljus. Akta airbagkablarna som ej skall klippas.

Dra nya bilelkablar mellan baklucka och kaross, skarva i taket (här fick man dra kablarna fram och tillbaka för att få skarvarna på ett bra ställe skyddat längre in) samt nere ovanför vänster bakljus på insidan...)...

Plocka bort torxskruvarna till förarstolsskenorna, tilta bak förarstolen lösgör kontakten i golvet till stolen. Gå ner i mattan och ta isär de två breda kontakterna. Svart kabel med grönt streck fanns där samt med vitt streck.... skicka intrumentström i de okända svarta mellan kaross och baklucka samt koppla till jord och använd en lös kabel för att jorda de svarta kablarna i kontakten... (hoppas jag skriver rätt här, men svärfar instruerade mig). Så fick vi fram det vilka det var.

Sätt tillbaka kontakter i golv samt förarstol.

Då alltär skarvat, tejpa kablarna/kabelstammen igen med eltejp med mellanrum (istället för tidigare textilstrumpa) så de tillåts kunna böjas (ej i genomföringen).

Testa funktionerna till bakluckan, på med kåpor igen (se upp med clipsen så de ej hamnar på kablarna).

Allt fungerar nu.

Tacksam för feedbacken jag fick av dig Starbright, i den ena kontakten R2 under förarstolen hittade vi vad vi sökte efter....

De andra många svarta kablarna visade sig många vara jordpunkter som en del antagligen går till funktioner som jag saknar som t.ex. extrautrustning som backvarnare etc....

Hoppas andra kan få lite hjälp av detta.
Mvh Daniel
Daniel
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Elschema till bakluckelås Renault Megane II -04

Post by Starbright »

Well done!!

Jag vet själv hur bökigt det där jobbet är.

När det gäller eljobb, vad det än må vara, så är verkligen ett kopplingsschema nödvändigt, så det var bra att du fick tag i ett sådant.

Jag heter inte Starbright >< men kul jag kunde ge lite hjälp på vägen iaf. :)
Johnny Söderström
Dante-
Posts: 14
Joined: 03 Oct 2010, 18:54
Location: Onsala

Re: Elschema till bakluckelås Renault Megane II -04

Post by Dante- »

2 år senare.... fungerar fortfarande :)
Daniel
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Elschema till bakluckelås Renault Megane II -04

Post by john »

Hela namnet på inläggen Daniel-Tack 8)
Allt enligt reglerna för forumet.
John Ignell Enviken
Post Reply